Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Centralny Port Lotniczy to za mało. PiS planuje nową gigantyczną inwestycję

282
Podziel się:

Wstępne szacunki mówią o kwocie kilku miliardów euro – podaje resort.

Centralny Port Lotniczy to za mało. PiS planuje nową gigantyczną inwestycję
(Piotr Matusewicz)

Po lotnisku czas na port. Ministerstwo Gospodarki Morskiej ujawnia plany budowy Centralnego Portu w Gdańsku. - Wstępne szacunki mówią o kwocie kilku miliardów euro – podaje resort. Budowa ma się rozpocząć po 2020 roku.

100 mln ton ładunków rocznie ma przyjmować planowany przez rząd Centralny Port w Gdańsku – podaje Dziennik Gazeta Prawna. Ma on powstać między ujściem Martwej Wisły a Naftoportem w Zatoce Gdańskiej.

Wielki port będzie obsługiwać rozładunek i załadunek różnych gabarytów ładunków. Mają się w nim znaleźć obiekty zarówno do obsługi pasażerów, jak i załadunków kontenerowych, drobnicowych czy jednostek przewożących samochody.

Głębokowodne nabrzeża przeładunkowe mają powstać po 2020 roku. Budowa będzie przebiegać etapami – Przygotowania ruszyły. W tym roku ogłosimy przetarg na studium wykonalności – podaje MGM cytowane przez DGP.

Ile będzie kosztować port?

Jak przekonuje resort, armatorzy coraz częściej wykorzystują duże jednostki, a polski port powinien móc odpowiedzieć na to zapotrzebowanie możliwościami technicznymi ich obsługi. Ile będzie kosztować taka inwestycja? Mówi się o kilku miliardach euro. Problem w tym, że rząd nie ma takich pieniędzy w budżecie.

- Będziemy szukać prywatnych inwestorów. W grę wchodzi model "wybuduj, operuj, transferuj" - wyjaśnia na łamach GDP prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Oznacza to, że kontrola nad infrastrukturą w zamian za jej sfinansowanie zostałaby przekazana podmiotowi komercyjnemu np. na 30 lat. Po tym okresie wróciłaby do Skarbu Państwa.

Wpierw lotnisko

Nim polski port będzie mógł rywalizować z Hamburgiem, rząd stawia na Centralny Port Lotniczy. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Rząd nie ukrywa, że cały proces dopiero się zaczyna. Nie jest nawet znana lokalizacja lotniska. Wiadomo jedynie, że mogłoby powstać gdzieś między Warszawą a Łodzią. Michał Szyk, wicedyrektor w dziale doradztwa biznesowego firmy doradczej PwC przestrzega przed zbyt pochopnymi decyzjami. - Budowa CPL wymaga szczegółowych analiz i wcześniejszego opracowania całościowej strategii rozwoju rynku lotniczego w Polsce - mówi.

A gdzie port powinien powstać? Według ekspertów PwC nie dalej niż 50 km od centrum Warszawy. Jak wyliczyli, największe europejskie lotniska znajdują się średnio 22 km od centrum metropolii, którą obsługują. A mowa o portach, które obsługują ponad 60 mln pasażerów rocznie. Czyli dwa razy tyle, ile w ciągu roku odlatuje i przylatuje do Polski.

I tak, z lotniska Heathrow w Londynie korzysta rocznie ponad 75 mln pasażerów. To absolutny rekord. Kolejny port, Charlesa de Gaulle'a w Paryżu obsługuje rocznie ponad 65 mln pasażerów, Amsterdam Schiphol 63 mln, a port we Frankfurcie ponad 60 mln pasażerów. Przy tych lotniskach polskie największe lotnisko na warszawskim Okęciu to mikrus - w zeszłym roku skorzystało z niego 12,8 mln osób. A to i tak rekordowy wynik.

Michał Mazur, partner w PwC, zwraca uwagę, że według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego ruch lotniczy w naszym kraju do 2030 r. wzrośnie niemal dwukrotnie, do około 60 mln pasażerów rocznie. Dlatego już teraz warto pracować nad poprawą przepustowości polskich lotnisk. - Największym wyzwaniem w tym przedsięwzięciu będzie zapewnienie odpowiedniego finansowania, a obserwując podobne przykłady w innych europejskich krajach, nie będzie to zadanie łatwe – zauważa.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(282)
WYRÓŻNIONE
Stachu
7 lat temu
Tu nie chodzi o port lotniczy, tutaj idzie o działki budowlane praktycznie w centrum Warszawy. Powierzchnie po lotnisku Chopina to potężny obszar inwestycyjny, który spowoduje rozwój miasta.
123
7 lat temu
Stocznia w Radomiu to port w Toruniu a łodzie podwodne niech stacjonują w Zakopanem.
ja
7 lat temu
.... to w tym porcie będą miały bazę statki podwodne z samolotami na pokładzie? ... a gdzie będzie Centralny Port Promów Kosmicznych?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (282)
';lk,./
7 lat temu
Uważam że, pomysł z portem i transportem wodnym jest bardzo trafiony i najbardziej tani w perspektywie
cierpliwy
7 lat temu
każdy pomysł Pisu jest jeszcze głupszy od poprzedniego.Tego już nie można komentować!!!!
sheriff
7 lat temu
Boże....co to będzie za piękna...katastrofa !!!
Baca
7 lat temu
Ruszaja z Portami czyżby zaczęłli zbierać nową kase dla złodzieja i oszusta Rydzyka.=Bardzo sie ucieszy i wezwie ich na dywanik aby podziękować lub zganic jak by było za mało.
Max
7 lat temu
Co na to zręczny biznesmen z Torunia o imieniu Tadeusz? Czy to miasto i okolice nie zasługują na większe wsparcie towarzyszy z PiS itp.?
...
Następna strona