Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Tunel w Świnoujściu. Pieniądze z Unii na budowę są już pewne

17
Podziel się:

Polska dostanie z Unii 776 milionów złotych na budowę tunelu pod rzeką Świną, który połączy dwie części Świnoujścia. Dziś większa część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju.

Dzięki tunelowi będzie można bezproblemowo poruszać się samochodem po obu brzegach rzeki Świny.
Dzięki tunelowi będzie można bezproblemowo poruszać się samochodem po obu brzegach rzeki Świny. (Ministerstwo Rozwoju)

Do wtorku Bruksela miała prawo wydać negatywną decyzję w sprawie finansowania albo poprosić polski rząd o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące inwestycji. Tak wynika z unijnych procedur - najpierw Polska wysyła informację o inwestycji, a potem unijni urzędnicy mają trzy miesiące na decyzję.

Żaden dokument do Warszawy przez ten czas nie wpłynął, co oznacza cichą zgodę na budowę. Pieniądze na tę ważną inwestycję są już w stu procentach pewne - chwali się w środę Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.

776 milionów złotych, które dostaniemy z Unii, to większość kosztów, które pochłonie budowa. Ze swojej kieszeni Polska będzie musiała dołożyć już tylko 137 milionów. Wartość całej inwestycji to bowiem 913 milionów złotych.

Zobacz także: Zobacz też: Na drogi ekspresowe poczekamy dekadę? Brakuje ponad 3600 km

Najważniejszą częścią inwestycji jest budowa tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin o długości 1,76 km. Tunel pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia" - czytamy w komunikacie ministerstwa rozwoju.

To na wyspie Uznam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami funkcjonują dwie przeprawy promowe - Warszów i Centrum. Tunel będzie mieć jedną jezdnię z dwoma pasami po 3,5 m szerokości każdy. Pod nią zostanie zbudowana galeria ewakuacyjna. Ma być gotowy do 2022 roku.

W listopadzie ubiegłego rokuGDDKiA wybrała wykonawcę inwestycji. Spośród 4 ofert najkorzystniejszą złożyło konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(17)
cymbał
6 lat temu
skoro partia mówi tzn. że mówi. Jeżeli bandyta , morderca równa się patriota panie niejaki Duda i drugi niejaki działaczu/ prezesie związkowy,nowożytny.
tom
6 lat temu
Jak czytam , że Energopol Szczecin ma budować ten tunel to ...hahahahahahahahahhahahaha Banda hochsztaplerów i nic więcej ! Niech się ktoś opamięta !
Irmina
6 lat temu
Kolejki, to się dopiero zaczną. Ale do tunelu. Jedna jezdnia w tunelu w żaden sposób nie wystarczy dla zapewnienia płynnego ruchu. Dwupasmowa S3 ma dochodzić do samego Świnoujścia. Cały ruch z tych 2 pasów zakorkuje się przed tunelem. A wystarczy awaria auta albo stłuczka i zator może powstać w samym tunelu co już ani bezpieczne ani fajne dla uwięzionych kierowców nie będzie. Pieniądze na ten tunel to pieniądze dosłownie utopione w błocie.
Znawca tematu
6 lat temu
Zapomnieliście dodać, że to są nasze pieniądze a na resztę inwestycji będziemy musieli dobrać kredyt z EBOR na wysoki procent bo za własne finanse dotować takiej budowy nie możemy !
Ta Dzik
6 lat temu
Gdybym był komisarzem UE to za h❌a bym nie dał. Czy UE robi sobie jaja z opozycji i cicho przyzwala krzyworządności PISu ?