Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Mateusz Ratajczak
Mateusz Ratajczak
|

1,15 mld zł czeka na polskich przedsiębiorców. Pieniądze mogą wydać na innowacyjne produkty i usługi

4
Podziel się:

Nawet 20 mln zł - tyle mogą otrzymać przedsiębiorcy z całej Polski na wdrożenie wyników badań w swoim biznesie. Masz w planach nowy, lepszy produkt lub usługę? Możesz skorzystać z dofinansowania.

W konkursie ogólnym na przedsiębiorców czeka 750 mln złotych.
W konkursie ogólnym na przedsiębiorców czeka 750 mln złotych. (BARTOSZ KRUPA/EAST NEWS)

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przypomina o dwóch trwających konkursach „Badania na rynek” dla MSP– jednym dla firm z całej Polski i dodatkowym - przeznaczonym wyłącznie dla firm ze średnich miast.

Właśnie trwa kolejna, trzecia runda naboru wniosków. Zaczęła się 1 listopada, a skończy ostatniego dnia tego roku. Kolejna potrwa od pierwszego dnia 2018 roku do 28 lutego. Przedsiębiorco, to już przedostatni dzwonek, by wystartować w konkursie na dofinansowanie i skorzystać z tej puli pieniędzy.

Dla firm ze średnich miast

PARP w konkursie dla firm ze średnich miast ma zarezerwowane 400 mln zł. Warunkiem aplikowania jest realizacja projektu na terenie jednego z 255 miast, których lista jest załącznikiem do regulaminu konkursu.

- Zależy nam na tym, by polityka regionalna uruchamiała nieuwolnione dotąd potencjały na obszarach oddalonych od wielkich miast i centrów gospodarczych. W tym kontekście kładziemy nacisk na włączenie mniejszych ośrodków w procesy rozwojowe. Oznacza to np. niwelowanie różnic w dostępie mieszkańców do usług publicznych i rynku pracy, rozwój rynków lokalnych, w tym zachęt dla inwestorów, promowanie przedsiębiorczości i mobilności zawodowej - tłumaczy Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju. To właśnie ministerstwo rozwoju nadzoruje PARP we wdrażaniu programu.

Dla kogo pieniądze?

W konkursie ogólnym na przedsiębiorców czeka 750 mln złotych.

W obu konkursach dofinansowane będą projekty inwestycyjne, polegające na wdrożeniu wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie, których efektem musi być wprowadzenie na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług).

Wsparcie uzyskać mogą projekty dotyczące innowacji produktowej co najmniej na skalę polskiego rynku. Oznacza to, że objęty wdrożeniem produkt musi posiadać nowe cechy i funkcjonalności w porównaniu do rozwiązań dostępnych na rynku polskim. W trakcie oceny premiowane są projekty o innowacyjności przekraczającej skalę kraju, z dużym potencjałem rozwojowym z punktu widzenia branży i rynku oraz projekty z zakresu wysokich technologii lub wiedzo chłonnych usług (zgodnie z klasyfikacją Eurostat).

Preferencje dla mikrofirm

W konkursach wprowadzono preferencyjne warunki dla mikro i małych przedsiębiorców poprzez obniżenie do 600 tys. zł wymaganej kwoty przychodów ze sprzedaży przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym (trwającym przynajmniej 12 m-cy.) w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie wsparcia.

- Skłoniły nas do tego nasze badania mikroprzedsiębiorstw, z których wynika, że mediana obrotów osiąganych przez mikroprzedsiębiorstwa wdrażające innowacje wyniosła 0,5 mln zł – tłumaczy Izabela Wójtowicz, dyrektor Departamentu Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w PARP.

Poza obniżeniem kwoty przychodów ze sprzedaży, dla mikro i małych przedsiębiorców obniżona została także wartość minimalnych wydatków kwalifikowalnych projektu do kwoty 5 mln zł. Z badań PARP wynika bowiem, że wydatki kwalifikowane w podobnych inwestycyjnych projektach w poprzedniej perspektywie finansowej wyniosły średnio 4,8 mln zł.

Premia za przygotowanie projektu

Ponadto zmieniono punktację w kryterium „Przygotowanie projektu do realizacji”, w którym aż 2 dodatkowe punkty mogą uzyskać projekty, które są w pełni przygotowane do wdrażania już w momencie aplikowania, tj. posiadają pozwolenie na inwestycję lub decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo zaświadczenie o braku konieczności uzyskania takich decyzji czy pozwoleń. Tym samym projekty w pełni przygotowane do realizacji uzyskują znaczne preferencje.

Ile można dostać?

Maksymalnie przedsiębiorcy mogą się starać o 20 mln zł. Z tym, że koszt usług doradczych jest ograniczony do 400 tys. zł, a eksperymentalnych prac do 500 tys. zł. Środki można więc wykorzystać np. na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do uruchomienia produkcji nowych produktów, a także na zakup nieruchomości lub budowę nowej linii produkcyjnej oraz hal.

Miliony na nowe opakowania, światłowody i napoje

Z takich dofinansowań co roku korzystają dziesiątki firm. Przykłady? Opakofarb, czyli producent opakowań, puszek i kanistrów dostał w tym roku ponad 5 mln zł na przełożenie wyników badań w biznes. Do projektu firma dołoży ze swojej kieszeni kolejne 9 mln zł.

Organika-Car, czyli producent chemii gospodarczej i motoryzacyjnej otrzymał ponad 11 mln zł. W sumie cały projekt firmy opiewa na 30 mln zł. Łatwo wyliczyć, że prawie 30 proc. całkowitych kosztów pokryło dofinansowanie. Dalej?

Fibrain, producent kabli światłowodowych wnioskował z kolei o pełną pulę 20 mln zł. I dostał taką kwotę. Projekt firmy to aż 50 mln zł. Z kolei EKO-VIT dofinansowano 17 mln zł na produkcję nowej gamy napojów w mikrokapsułkami.

PARP czeka teraz na kolejnych przedsiębiorców. A warto podkreślić, że to największy konkurs organizowany przez Agencję.

Gdzie uzyskać pomoc?

Jak dobrze przygotować projekt w ramach działania? Czy dokumentacja jest stworzona poprawnie? Na te pytania odpowiedzą pracownicy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wątpliwości można przesyłać m.in. za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej PARP. Wsparcie można uzyskać także drogą mailową oraz telefonicznie. Pracownicy PARP czekają pod numerami telefonów: (22) 432 89 91, (22) 432 89 92 oraz (22) 432 89 93.

Co istotne, wniosek do PARP musi zostać dostarczony w formie elektronicznej. Agencja na swoich stronach udostępnia generator wniosków.

Najczęstsze problemy?

Zanim przedsiębiorcy ruszą z wnioskami, powinni dobrze ocenić potencjał rynkowy nowego produktu (lub usługi). Muszą też być pewni, że pomysł zostanie uznany za innowacyjny, co najmniej na poziomie krajowym oraz, że wdrażany produkt jest następstwem przeprowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Jak wynika z danych PARP, to właśnie spełnienia tych warunków często dyskwalifikował projekty.

Spora część wniosków odpada, gdyż przedsiębiorcy nie wdrażają w ramach projektu wyników prac badawczo-rozwojowych. A to w końcu główny punkt programu. Przykład? Działania doradcze czy marketingowe (np. analizy rynku, prace przygotowawcze) nie mają nic wspólnego z pracami badawczo-rozwojowymi.

Z czym przedsiębiorcy najczęściej mają problemy? Z dobrym uzasadnieniem wydatków.

Spora część projektów odpada właśnie dlatego, że w koszt projektu wpisują nieracjonalne wydatki. Odpowiednie uzasadnienie dlaczego koszty są istotne dla danego projektu jest kluczowe. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? Koszty nie mogą być ani zawyżone, ani zaniżone. Co więcej, w dokumentacji firma powinna wskazać w jaki sposób rozeznała rynek oraz wskazać źródło danych. Wydatki muszą być związane z projektem.

Częstym błędem jest również wpisywanie całkowitych kosztów np. środków trwałych, bez uzasadnienia poszczególnych kosztów maszyn lub urządzeń.

Dlatego przedsiębiorcy powinni zapoznać się z definicją badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych. Dokładne informacje można znaleźć w rozporządzeniu Komisji Europejskiej o numerze 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku.

Poza tym - wskaźniki projektu muszą być weryfikowalne i muszą odzwierciedlać jego cele. Tylko dobre przygotowanie dokumentów daje szanse na końcowe uzyskanie finansowania.

Co jeszcze? Projekt powinien być przygotowany do realizacji. A to oznacza m.in. stworzenie odpowiedniego harmonogramu. Jeżeli oceniający uznają harmonogram za nierealistyczny, to cały projekt dostanie ocenę negatywną. Dodatkowo firma powinna dokonać rzetelnej analizy ryzyka, ocenić jakie zasoby, w tym kadra będą potrzebne do wprowadzenia nowego produktu lub usługi i przedstawić wiarygodne dane.

Kiedy i gdzie składać dokumenty?

W ramach całego konkursu dokumenty można składać do 28 lutego 2018 roku. Co istotne - złożony wniosek w systemie PARP musi się pojawić do godziny 16.00. Konkurs został podzielony na rundy. Właśnie trwa trzecia runda, która kończy się 31 grudnia 2017 r. Kolejna będzie trwała od 1 stycznia 2018 do 28 lutego 2018 r.

Agencja ocenia wnioski po zakończeniu każdej rundy i przewiduje, że informacje o wyniku oceny do przedsiębiorców trafią maksymalnie w ciągu czterech miesięcy od zakończenia danej rundy.

Więcej o konkursach można przeczytać na stronach internetowych www.parp.gov.pl

Publikacja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój

Partnerem materiału jest PARP

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
P....
6 lat temu
Stare.
P.
6 lat temu
Stare.
rodak
6 lat temu
Mam firmę i potrzebuję trochę pieniędzy na rozwój żeby powalczyć z konkurencją. Nigdzie nawet zł nie chcą dać. Te całe dotacje to jak opowiadanie o Atlantydzie, każdy wie że była a nikt jej nie widział.
Leon Z
6 lat temu
Boże, co za marnotrawstwo!!!! Założę się, że co najmniej 75% tej kwoty zostanie "przekręcone" w bardzo innowacyjny sposób np. na portal dla smutnych psów lub telefon zaufania dla mitomanów-megalomanów... (chociaż ten ostatni to może by się faktycznie przydał...)