Irlandzki tani przewoźnik traci monopol na korzystanie z lotniska Charleroi na południe od Brukseli, a próżnię po nim wypełniają Air Polonia i francuskie Axis Airways - napisał dziennik The Irish Independent.
Komisja Europejska orzekła na początku lutego, że Ryanair nielegalnie korzystał z niektórych ulg i subsydiów przyznanych mu przez władze regionu Walonii, zainteresowane otwarciem regionu na świat. Irlandzki przewoźnik musi zwrócić część z nich, choć zapowiedział, że się odwoła.
Według irlandzkiej gazety wejście nowych dwóch konkurentów do Charleroi oznacza, że Ryanair stracił swoją mocną pozycję przetargową i nie będzie mógł się domagać od władz walońskich (właścicieli lotniska) równie korzystnych warunków co poprzednio.
Air Polonia zamierza latać do Charleroi z Warszawy dwa razy w tygodniu począwszy od końca lutego i trzy razy w tygodniu z Katowic. Axis Airways będą tam latały trzy razy w tygodniu z włoskiej Pescary.
"Obaj nowi przewoźnicy najprawdopodobniej także wynegocjowali korzystne warunki finansowe z władzami lotniska" - napisano.
Dwaj nowi przewoźnicy na trasach do Charleroi przewiozą ok. 100 tys. pasażerów rocznie. Ryanair przewozi ich 2 mln rocznie, obsługując stąd 12 tras.
Ryanair uruchomił połączenia z Charleroi w 1997 roku.