Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Ciszewski
|

Airbus zapłaci 5 mld euro za opóźnienia

0
Podziel się:

Firma znowu przesuwa termin dostawy A380. Czy klienci zerwą umowy? Wszystkie możliwości wchodzą w grę, grożą przedstawiciele linii lotniczych.

Airbus zapłaci 5 mld euro za opóźnienia
(PAP / EPA)

Firma znowu przesuwa termin dostawy supersamolotu A380. Czy klienci zerwą umowy? Wszystkie możliwości wchodzą w grę, mówią przedstawiciele największych linii lotniczych. Losy projektu wartego 12 mld euro wiszą na włosku.

Dostawa A380 została przesunięta do października 2007 roku, ale szef firmy Christian Streiff poinformował swoich klientów, że ostateczna decyzja jest wciąż rozpatrywana.

Najwięksi klienci Airbusa są zaniepokojeni. Otwarcie dezaprobatę wyraziły linie Emirates, Virgin Atlantic, Singapore Airlines i Qantas. "Rozpatrujemy wszystkie możliwości", grozi przedstawiciel Virgin Atlantic.

_ Czołowe linie lotnicze przygotowują swoje stanowisko w związku z kolejnymi opóźnieniami w dostawie supersamolotu Airbus A380. _Eksperci ds. lotnictwa stwierdzają, że na razie jest mało prawdopodobne, aby linie odwołały zamówienia, bo w następnych trzech dekadach spodziewają się ogromnego wzrostu zapotrzebowania na długodystansowe przewozy lotnicze.

Jednak najpewniej Airbusa czeka wypłata ogromnych odszkodowań. Spółka poinformowała, że opóźnienia będą kosztowały dodatkowe 2,8 mld euro, co razem z kosztami ogłoszonymi w czerwcu daje łączną sumę 4,8 mld euro.

Akcje francusko-niemiecko-hiszpańskiego koncernu EADS, który posiada 80 proc. udziałów producenta samolotów, poszły w dół. Na giełdzie w Paryżu straciły _ Airbus sprzedał 159 supersamolotów 16 liniom lotniczym na całym świecie. Oficjalna cena to 250 mln dol. za sztukę. _ 6,6 proc. wartości i osiągnęły najniżą od trzech miesięcy cenę. Od początku roku kłopoty z wykończeniem flagowego produktu spowodowały 34-proc. spadek akcji spółki.

_ _To już trzecie opóźnienie ogłoszone w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Z najnowszych komunikatów spółki wynika, że Airbus dostarczy w przyszłym roku zaledwie jeden samolot A380, zamiast planowanych dziewięciu. Dalszy plan dostaw A380 to: 13 samolotów w 2008 roku, 25 w 2009 i wreszcie 45 w roku 2010.

Linie Emirates, które zamówiły aż 43 supersamoloty, otrzymają pierwsze dostawy z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem. Drugi co do wielkości klient - Qantas, pierwsze samoloty zobaczy nie wcześniej niż w sierpniu 2008 roku - dwa lata po terminie.

_ Główny rywal Airbusa, Boeing, zaciera ręce - podejmując decyzję o przyszłych zamówieniach, klienci na pewno wezmą pod uwagę termin ich realizacji. _

Opóźnienia w dostawie A380 są spowodowane technicznymi problemami z okablowaniem samolotu. Aby zapewnić rozrywkę, oświetlenie, klimatyzację oraz sterowanie całym systemem, w każdym dwupokładowym odrzutowcu potrzebna jest instalacja prawie 500 km. przewodów.

Jak podaje agencja Bloomberg, firma nie była w stanie zapewnić poszczególnym ekipom projektującym samolot jednolitego oprogramowania.

Jak Airbus poradzi sobie z wypłatą gigantycznych odszkodowań? Od 2010 roku będzie szukał rocznych oszczędności w wysokości przynajmniej 2 mld _ Supersamolot ma być symbolem potęgi gospodarczej UE. _euro rocznie. Poza tym, jak ogłosiła EADS, wprowadza program oszczędnościowy, który ma przynieść łącznie 5 mld euro oszczędności do 2010 roku.

Problem w tym, że Airbusowi nie udało się osiągnąć wcześniejszych celów oszczędnościowych. W 2003 roku założyła 1,5-mld oszczędności do bieżącego roku. Już teraz wiadomo, że uda się wydać w tym okresie zaledwie miliard euro mniej.

"Fiasko A380 może być impulsem do głębokich zmian", powiedział agencji Bloomberg Scott Hamilton, właściciel lotniczej firmy konsultingowej Leeham, z siedzibą w Seattle. "Airbus od samego początku był tworem politycznym. Wystarczy spojrzeć na linie produkcyjne w Niemczech i Francji oraz całą politykę, która była z tym związana. To składa się na niewydajną firmę", ocenia.

| Kto zamówił Airbusa A380: |
| --- |
| Emirates (Zjednoczone Emiraty Arabskie): 43 Lufthansa (Niemcy): 15 Qantas (Australia): 12 Air France (Francja): 10 Singapore Airlines (Singapur): 10 Fedex (USA): 10 International Lease Finance (USA): 10 UPS (USA): 10 Thai Airways (Tajlandia): 6 Virgin Atlantic (Wielka Brytania): 6 Malaysia Airlines (Malezja): 6 Korean Air Lines (Korea Południowa): 5 China Southern Airlines (Chiny): 5 Kingfisher Airlines (Indie): 5 Etihad Airways (Zjednoczone Emiraty Arabskie): 4 Qatar Airways (Katar): 2 |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)