- poinformował prezes Daewoo Motor Polska (DMP) Young Kab Cho.
'Być może 1100 osób trzeba będzie zwolnić, żeby zapewnić firmie przetrwanie. To jest najgorszy wariant. Jeśli będziemy w stanie, to będziemy ograniczać liczbę zwolnień' - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej prezes DMP.
Jego zdaniem zwolnienia są niezbędne, aby fabryka mogła przetrwać wobec postępującej zapaści na rynku motoryzacyjnym, do czasu przejęcia jej przez Pol-Mot i uruchomienia nowej inwestycji.
Lubelskie zakłady Daewoo zwolniły już w tym roku 900 pracowników. Dalsze zwolnienia wymusza zła sytuacja rynkowa.
'Plany przewidywały produkcję w tym roku około tysiąca samochodów miesięcznie, dziś oceniamy, że może to być najwyżej 500 - 600 samochodów' - powiedział Young Kab Cho.
Ostateczna decyzja o liczbie zwolnień jeszcze nie zapadła. Być może pracownicy przejdą do oddzielnej spółki, wyodrębnionej z macierzystych zakładów.
DMP przynosi obecnie 5 mln zł strat miesięcznie. W ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku wyprodukował tylko 1050 samochodów dostawczych. W maju Pol-Mot zamówił 500 sztuk i na czerwiec - następne 500. Ponieważ lubelskim zakładom brakuje gotówki, Pol-Mot dostarcza zakupione od kooperantów części i podzespoły, a następnie odbiera samochody i płaci za usługę montażu.
Prezes DMP powiedział, że do końca czerwca zostaną sfinalizowane prace nad przejęciem lubelskich zakładów Daewoo przez Pol-Mot Holding. Pierwsza umowa ma być podpisana jeszcze w tym tygodniu. Pol-Mot ma zainwestować w Lublinie 20 mln dolarów i objąć 75 proc. udziałów w zakładach.
'Uzgodniliśmy, że w tym tygodniu podpiszemy podstawową umowę między Pol-Motem i DMP, i oczekujemy, że zostaną podpisane umowy dotyczące restrukturyzacji długu zakładów z bankami' - podał prezes DMP.
Według niego, 8 banków wierzycielskich, którym lubelskie Daewoo winne jest 93 mln dolarów, bliskie jest przystania na przełożenie spłat rat kapitałowych długu.
Następnie złożony ma być wniosek o gwarancje Skarbu Państwa na kredyt co najmniej 100 mln dolarów, na dokończenie projektu uruchomienia nowego samochodu dostawczego LD-100. Jeśli ten plan się powiedzie, od 2005 roku lubelska fabryka ma wytwarzać 40 tys. nowoczesnych samochodów dostawczych, przeznaczonych głównie na eksport.
Pol-Mot Holding SA jest polską grupą kapitałową złożoną z ponad 20 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Działalność Pol-Mot obejmuje m.in. sprzedaż samochodów i produkcję maszyn rolniczych oraz budownictwo.