Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Będzie nowy haracz na media. Aż 16 złotych miesięcznie?

0
Podziel się:

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak ujawnił, od kiedy zapłaci go każda rodzina.

Będzie nowy haracz na media. Aż 16 złotych miesięcznie?
(Witold Rozbicki/REPORTER)

Opłata audiowizualna najwcześniej od stycznia 2015 roku. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ocenia, że to i tak szybki termin.W jego szacunkach, wysokość opłaty wyniesie do 16 złotych miesięcznie.
Jan Dworak na zorganizowanej w Poznaniu konferencji poświęconej polityce medialnej ostatnich dwudziestu lat powiedział, że największym fiaskiem tej polityki był brak stabilnego finansowania mediów publicznych.

Zastąpienie abonamentu sprawnym systemem poboru powszechnej opłaty, dostosowanej do rozwoju techniki, uznał za _ najważniejsze i najpilniejsze zadanie _. Jego zdaniem, taka opłata _ zmieni polski pejzaż medialny _.

Przewodniczący KRRiT przypomniał, że o ostatecznych rozwiązaniach jeszcze niewiele wiadomo, bo wszystko zależy od Sejmu. Sporo czasu zajmie też przetarg na operatora systemu, kiedy decyzja o tym, jaka to będzie opłata i jak będzie ściągana, zostanie już podjęta. To będzie przetarg wartości 2 miliardów złotych, dodał.

Jan Dworak podkreślił, że jednym z kluczowych założeń projektowanych zmian prawa jest _ znaczne _ ograniczenie dostępu mediów publicznych do rynku reklamy. Chodzi o to, by nie musiały one ratować budżetu komercjalizując program.

Przewodniczący KRRiT zauważył, że także nadawcy komercyjni chcą jak najszybszego wprowadzenia opłaty audiowizualnej - zmiany prawa medialnego mają być kompleksowe i dotyczyć całego rynku.W jego ocenie, wysokość opłaty wyniesie minimum 13 a maksimum 16 złotych miesięcznie.

TVP wyszła nad kreskę

Telewizja Polska w okresie styczeń-wrzesień 2013 roku zanotowała dodatni wynik finansowy brutto na poziomie 2,3 mln zł. Rezultat po trzech kwartałach jest lepszy zarówno od planowanego, jak i wykonanego w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy strata wyniosła -158,3 mln zł.

Spółka ma nadal stabilną sytuację w zakresie płynności finansowej. Rośnie ściągalność abonamentu. We wrześniu 2013 roku przychody z abonamentu wyniosły 12,2 mln, przy 11,4 mln osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W okresie 9 miesięcy br. w stosunku do ubiegłego roku przychody abonamentowe wzrosły o 43,4 mln zł, tj. o 21,4 proc.. Przychody reklamowe są o 11,7 proc. niższe od przychodów osiągniętych w ubiegłym roku, co w znacznej mierze wynika z recesji na rynku reklamy. Niebagatelne znaczenie dla spadku przychodów komercyjnych i wyników programowych anten TVP S.A. ma też cyfryzacja emisji w Polsce, powodująca znaczący wzrost konkurencji w sektorze kanałów emitowanych drogą naziemną.

_ Koszty działalności operacyjnej w relacji do analogicznego okresu ubiegłego roku zostały obniżone o 64,3 mln zł. Zmniejszenie kosztów to m.in. efekt realizacji kolejnych etapów procesu restrukturyzacji. Trudna sytuacja finansowa wymusza również oszczędności w sferze programowej, a także ograniczanie wydatków inwestycyjnych _ - czytamy w komunikacie spółki.

Czytaj więcej w Money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)