Producentom piwa najbardziej sprzyja temperatura 20-25 stopni C i brak opadów. Upały nie działają na ich korzyść. 2/5 całorocznej sprzedaży przypada na sezon letni, a na popularności zyskują tzw. radlery i piwa niszowe. Browary przewidują, że rynek piwny wzrośnie o 2-3 proc.
Roczne spożycie piwa w Polsce na jedną osobę wynosi ok. 97 litrów. Sezon w branży przypada na okres wakacyjny - w miesiącach od maja do września sprzedaje się ok. 40 proc. piwa.
Jak powiedziała dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) Browary Polskie Danuta Gut, _ w branży mówi się, że to pogoda jest najlepszym dyrektorem sprzedaży _.
ZPPP Browary Polskie skupia największych producentów piwa w Polsce i reprezentuje ok. 90 proc. rynku.
Dyrektor Gut przewiduje, że rynek w tym roku może wzrosnąć o 2-3 proc. Zaznacza jednak, że aby tak się stało muszą być łącznie spełnione takie warunki jak: dobra pogoda, poprawa nastrojów konsumentów oraz wakacyjne wyjazdy do miejscowości wypoczynkowych.
Sebastian Tołwiński z Grupy Żywiec dodał, że upały wcale nie sprzyjają sprzedaży piwa. Jego zdaniem najbardziej pożądane warunki to temperatura 20-25 stopni C i brak opadów.
Pierwszy kwartał 2014 zatrzymał tendencję spadkową z ubiegłego roku, kiedy polski rynek piwa skurczył się o ok. 3 proc. Jak wylicza kierownik ds. komunikacji Kompanii Piwowarskiej Wojciech Mrugalski, spowodowane było to długą zimą i upałami oraz _ wysoką bazą z roku poprzedniego, kiedy w Polsce rozgrywane było Euro 2012 _.
_ - To nie wzrost wolumenowy będzie najważniejszy, bo poziom spożycia piwa na głowę już obecnie jest dosyć wysoki. Rynek może natomiast wzrosnąć wartościowo, ponieważ konsumenci są gotowi wydać więcej na piwa droższe i niszowe _ - dodał Mrugalski.
Beata Ptaszyńska-Jedynak z Carlsberg Polska podkreśla, że latem rośnie sprzedaż piw smakowych oraz tzw. beer-mixów, czyli piw z np. domieszką lemoniady nazywanych też radlerami. W sezonie tego typu trunki stanowią 7-8 proc. sprzedaży, a w najbliższych latach udział ten może przekroczyć w sezonie 10 a nawet 15 proc. W poprzednim sezonie sprzedaż piw smakowych wzrosła nawet o 50 proc., a rynek piw typu lager pozostawał na tym samym poziomie, a momentami nawet spadał.
Nie wiadomo jaka część rynku należy do małych browarów. Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich Andrzej Olkowski tłumaczy, że Stowarzyszenie nie prowadzi takich analiz, bo _ zbyt dużo różnych piw próbuje podpiąć się pod określenie 'piwo regionalne _'. Dodał jednak, że sprzedaż regionalnych browarów wzrasta, ale małe browary nie zagrożą pozycji dużych koncernów.
Producenci zgodnie podkreślają, że zmieniają się preferencje klientów - rośnie świadomość konsumentów oraz wymagania wobec piwa.
Olkowski jako podstawowy problem, z jakim mierzą się browary, wymienił _ piwa wielkoprzemysłowe udające regionalne _ oraz _ zapuszkowane produkty piwopodobne sprzedawane w sieciach _. _ Poprzez bardzo niską smakowitość psują opinię piwu jako dobremu produktowi _ - dodał.
W 2013 roku w Polsce sprzedano 37 mln hl piwa, co w porównaniu z rekordowym 2012 rokiem oznaczało spadek o 2,2 proc.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
"Podwyżka cen prądu to nie tragedia" Stanisław Gomułka, Marian Noga i Dariusz Filar komentują najnowsze prognozy NBP. | |
Unia rozdała fotele w parlamencie. Ważne stanowiska dla Polaków Jerzy Buzek został szefem komisji przemysłu, badań naukowych i energii. Wśród ważnych Polaków w PE są jeszcze trzy nazwiska. | |
Pendolino wyjedzie na tory w grudniu? Dokument trafił do Urzędu Transportu Kolejowego. _ To dobry krok _ - ocenia PKP. |