Jak donosi serwis BBC firma China Aviation Industry Corporation kończy właśnie prace montażowe nad maszyną, która ma stać się przebojem chińskiego rynku lotniczego, a w przyszłości być może pozwoli Chinom walczyć o pozycję głównego producenta samolotów.
ARJ21 to mieszczący od 70 do 90 pasażerów odrzutowiec przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych. Loty testowe przewidziano na marzec 2008 roku.
_ Chińczycy wierzą, że sukces mniejszej maszyny będzie pierwszym krokiem na drodze do budowania własnych jumbo jetów. _
AVIC - państwowe konsorcjum z siedzibą w Szanghaju - podkreśla, że ARJ21 jest pierwszą chińską konstrukcją w branży odrzutowców pasażerskich. Z małym zastrzeżeniem silniki będą produkowane w USA przez General Electric.
ARJ21 jest przeznaczony głównie na rynek chiński. Pierwsze 71 samolotów zostało sprzedanych lokalnym przewoźnikom. Maszyny będą dostarczane od końca 2009 roku. W późniejszym terminie firma wyprodukuje powiększoną wersję ARJ 21, która pomieści 150 pasażerów.
PAP/EPA *Lotnicza potęga z Azji *
Chiny są ogromnym rynkiem dla producentów samolotów. W ciągu najbliższych 20 lat Chiny kupią ok. 3400 nowych samolotów za 340 miliardów dolarów. Do 2026 roku rynek urośnie pięciokrotnie i będzie większy niż rynek lotniczy w Ameryce Północnej.
Chińscy producenci mają więc naprawdę dobre perspektywy. Na dodatek udało im się odnieść pierwszy sukces za granicą. Lao Airlines z Laosu rozważają zakup dwóch maszyn typu ARJ21.
_ Chińczycy nie ukrywają, że ARJ21 to dopiero początek. Rząd w Pekinie ujawnił, że planem docelowym jest budowa chińskiego jumbo jeta przed rokiem 2020. _
Jednak zanim maszyny pojawią się na europejskim lub amerykańskim niebie Chińczycy muszą zdobyć specjalne licencje. A co nie mniej ważne muszą też zdobyć zaufania potencjalnych klientów. Dziś nawet linie lotnicze z Państwa Środka nie palą się do zamawiania rodzimych maszyn.
Wygląda więc na to, że póki co Boeing i Airbus mogą spać spokojnie. Poważny chiński konkurent nie pojawi się w najbliższym czasie.
*ZOBACZ TAKŻE: *href="http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/colin;tourick;we;wroclawiu,227,0,270051.html">