Penetracja rynku telefonii komórkowej w Polsce wzrośnie w 2004 roku do 55 proc., z telefonów komórkowych będzie korzystać 21 mln abonentów - poinformował Jason Chapman, analityk firmy analitycznej Gartner, podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Z danych zaprezentowanych na konferencji wynika, że w kolejnych latach tempo wzrostu rynku telefonii mobilnej w Polsce osłabnie i w 2007 roku liczba abonentów zbliży się do 25 mln.
Według badań Gartnera, najbliższe lata na rynku telefonii komórkowej w Polsce będą upływały pod znakiem kontynuacji wzrostu liczby abonentów ze szczególnym uwzględnieniem klientów korzystających z usług przedpłaconych.
Chapman poinformował, że na rynku można się spodziewać także pojawienia się kolejnych marek.
Obecnie na rynku telefonii komórkowej w Polsce jest obecnych pięć marek. Polska Telefonia Cyfrowa ma Erę i Heyah, Polkomtel - Plus i Sami Swoi oraz należąca do Centertela - Idea.
"Każdy nowy gracz, który chce zaistnieć na polskim rynku musi się pospieszyć, gdyż konkurencja na rynku jest duża, a szanse na zajęcie mocnej pozycji na rynku maleją w miarę upływu czasu" - powiedział Chapman.
Według planów Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty wyniki przetargów na rezerwację wolnych częstotliwości na UMTS i GSM 1800 mogą być znane najwcześniej na przełomie stycznia i lutego 2005 roku.
Analityk Gartnera dodał, że w 2005 roku na krajowym rynku powinna być zauważalna oferta usług trzeciej generacji.
Chapman poinformował, że światowy rynek telefonii trzeciej generacji powinien także w 2005 roku zanotować zdecydowany wzrost, gdyż rynek ten dynamicznie rośnie.
"Na koniec 2004 roku z usług telefonii trzeciej generacji na świecie powinno korzystać 11 mln klientów w 50 sieciach" - powiedział.
W Polsce komercyjne usługi trzeciej generacji, na razie tylko na terenie Warszawy, oferuje Plus. Natomiast PTC, operator sieci Era oferuje telefonię trzeciej generacji tylko do transmisji danych.