Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jeszcze więcej osób wyleci z Polski

0
Podziel się:

Polskie lotniska wybudowały lub planują budowę pięciu nowych terminali, a co najmniej trzy rozbudować lub przystosować do wzmożonego ruchu - wynika z informacji zebranych przez PAP. W ten sposób przygotowują się do obsługi większej liczby pasażerów, spodziewanej po akcesji Polski do UE oraz ekspansji tanich linii lotniczych.

Jeszcze więcej osób wyleci z Polski

Na warszawskim Okęciu w końcu marca oddano do użytku tani terminal Etiuda, z którego już korzystają tanie linie lotnicze Germanwings i Air Polonia. Wkrótce mają się rozpocząć prace nad budową Terminalu 2, który od 2005 r. powiększy możliwości Okęcia do obsługi 10 mln pasażerów rocznie. Terminal 1 obsługuje już ponad 5 mln pasażerów rocznie, a budowany był z myślą o 3,5 mln.
Nowy terminal będzie obsługiwał do 6,5 miliona pasażerów w ciągu roku. Powierzchnia użytkowa portu lotniczego zwiększy się blisko trzykrotnie. Budowa będzie kosztować blisko 200 mln dol.
Na poznańskim lotnisku Ławica już funkcjonuje nowy terminal. Ma on służyć liniom bez dodatkowej przebudowy do roku 2015. Według prognoz prezesa portu lotniczego Krzysztofa Pawłowskiego, w roku 2015 z Ławicy skorzysta 1,5 mln pasażerów.

Wraz z uruchomieniem 1 maja nowego terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, potencjalne możliwości obsługi pasażerów na lotnisku wzrosną 10-krotnie do 200-210 tys. pasażerów rocznie. Stary terminal zostanie przeznaczony do obsługi tanich linii lotniczych.
Rzecznik bydgoskiego Portu Lotniczego Zenon Liminowicz spodziewa się, że po przystąpieniu naszego kraju do UE ruch lotniczy wzrośnie gwałtownie już w 2004 i 2005 r. Podobne zjawisko - jak zaznaczył - obserwowano po poprzednim rozszerzeniu wspólnoty.
Zwiększyła się liczba tras i osób korzystających z usług, a także staniały bilety lotnicze.

Port Lotniczy w Goleniowie (Szczecin) rozpoczął realizację inwestycji budowy terminalu przylotowego. Port liczy, że jeszcze w tym roku budowa będzie na etapie stanu surowego. Całość prac ma się zakończyć na przełomie czerwca i lipca przyszłego roku.

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym (MPL) Kraków-Balice rozpoczęto rozbudowę terminalu pasażerskiego. Inny, nowy terminal, specjalnie do obsługi tanich linii lotniczych, nieopodal lotniska zamierza wybudować spółka Krakowski Port Lotniczy (KPL). Po zakończeniu inwestycji MPL będzie mógł obsłużyć 1,3 mln pasażerów rocznie. W 2003 r. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę 593 tys. pasażerów.

Wzrostu liczby pasażerów spodziewa się także Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Wymusiło to rozbudowę terminalu pasażerskiego, która zostanie zakończona przed sezonem czarterowym. Prognozy przewidują, że w najbliższych kilku latach możliwe jest nawet dziesięciokrotne zwiększenie liczby
odprawianych w Pyrzowicach pasażerów, do blisko 2 mln osób rocznie. Rozbudowa terminalu kosztować będzie ok. 14 mln zł.

Władze lotniska w Szymanach koło Olsztyna uważają, że rozbudowa
terminalu pomogłaby w nawiązaniu stałej współpracy z liniami
lotniczymi. Do tego niezbędne jest finansowe wsparcie samorządu
lokalnego. Zdaniem prezesa Portów Lotniczych "Mazury" Szczytno sp.
z o.o., Tomasza Marii Starowieyskiego, turyści korzystający z ew.
nowego terminalu zostawiliby w regionie duże pieniądze.

Podobnie jak w Poznaniu, lotniska we Wrocławiu i Gdańsku mają już teraz możliwości przekraczające obecny poziom ruchu. Lotnisko we Wrocławiu planuje inwestycje, ale w długim terminie.

Wrocławski Port Lotniczy obsługuje rocznie 300 tys. pasażerów, a jego możliwości są obliczone na liczbę dwukrotnie większą. Jednak we Wrocławiu liczą się z możliwością zwiększenia ruchu. W ciągu 5 lat na modernizację pasa startowego i płyty, oraz budowę terminalu i parkingu wydanych zostanie 250 mln zł.
Gdańskie lotnisko jest w stanie przyjąć milion pasażerów rocznie, tymczasem w tym roku władze lotniska spodziewają się, że będzie ich ok. 445 tysięcy.

Porty lotnicze inwestują również w budowę i modernizację płyt lotnisk. Na przykład lotnisko w Łodzi planuje przedłużyć pas startowy. Rozbudowana ma też zostać płyta postojowa i droga kołowania.
Porty lotnicze zwiększają liczbę połączeń międzynarodowych. Nowe loty prowadzą zarówno tanie linie lotnicze (w Polsce Germanwings, Air Polonia, SkyEurope Airlines, Wizz Air) oraz tradycyjni przewoźnicy, np. PLL LOT czy Lufthansa.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)