_ - Na pewno PKP SA w takiej formie, do jakiej przyzwyczailiśmy się, niedługo nie będzie potrzebna. Dlatego likwidacja spółki w obecnym kształcie nie jest wykluczona przed końcem obecnej kadencji rządu _- mówi wiceminister transportu Andrzej Massel.
Massel zaznaczył, że rozpoczęcie ewentualnej likwidacji zależy m.in. od sprawnego zagospodarowania mienia kolejowego i pozyskania środków na rozwój podmiotów kolejowych, np. na inwestycje taborowe. _ To ważne zadania, które musi wykonać nowy zarząd PKP SA _ - wskazał Massel, dodając do nich jeszcze m.in. _ rozsądną prywatyzację _.
Dopytywany, czy ewentualna likwidacja PKP SA mogłaby rozpocząć się przed końcem kadencji obecnego rządu, Massel odparł, że nie jest to wykluczone. _ - Powiem więcej, byłoby to pożądane _ - wskazał.
PKP SA to spółka-matka Grupy PKP, zarządza grupą kapitałową i gospodaruje majątkiem kolejowym, czyli np. dworcami. Na koniec 2010 r. w firmie pracowało około 3 tys. osób.
_ - Nie mówię kategorycznie, że tak się stanie. Jeżeli będzie postępował proces zagospodarowania mienia, proces prywatyzacji, to każdy się zgodzi, że w takim układzie, jak PKP funkcjonowały, przestaną być potrzebne _ - zastrzegł wiceminister transportu.
Pytany - w kontekście możliwej likwidacji - o zobowiązania grupy PKP SA sięgające 4,5 mld zł, w tym m.in. ubiegłoroczne obligacje, Massel zapewnił, że zostaną one spłacone. _ Jeżeli osiągniemy sukces w prywatyzacji czy sprzedaży atrakcyjnych nieruchomości kolejowych, może się okazać, że pewne zobowiązania będzie można spłacić dużo, dużo szybciej _ - ocenił.
Na pytanie o zarzuty niektórych środowisk pracowniczych i politycznych, że żaden z nowych członków zarządu PKP SA nie jest kolejarzem, wiceminister transportu wskazał, że _ w przypadku PKP SA nie jest to najważniejsze, bo PKP SA nie jest już koleją _.
_ - Inna sytuacja jest w przypadku PKP PLK. Tam musi być - i zawsze będzie - zapotrzebowanie na menedżerów, którzy potrafią zarządzać dużymi podmiotami i organizować pracę wewnątrz dużego organizmu, ale muszą być też specjaliści znający zasady eksploatacji, utrzymania kolei. (). W przypadku firmy infrastrukturalnej musi być pewien balans między różnymi kompetencjami, ale PKP SA to inna sytuacja _ - podkreślił.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Ludowcy mają wielkie oczekiwania. Co będzie? Chcą zmian nie tylko personalnych, ale i zmiany filozofii. O co chodzi? | |
Wygrali z PKP, nie ma zgody na podwyżki Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie zgodził się na podwyższenie stawek opłaty za dostęp do torów. | |
Na tych trasach pojadą wygodniejsze pociągi Przewoźnik rozpisał przetarg na zakup 25 nowych wagonów pasażerskich, które w przyszłości będą jeździć na trasach Wrocław - Poznań oraz Gdynia - Szczecin. |