Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Rząd przyjął projekt ustawy ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną

34
Podziel się:

Powstanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - zakłada przyjęty we wtorek przez Rząd projekt ustawy. Budowa nowej drogi wodnej ma się zakończyć w 2022 r., a jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł.

Rząd przyjął projekt ustawy ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną
(LECH ZIELASKOWSKI/REPORTER)

Powstanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy. Budowa nowej drogi wodnej ma się zakończyć w 2022 r., a jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł.

- Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - poinformowano w komunikacie nadesłanym z Centrum Informacyjnego Rządu. Autorem projektu jest minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie - poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską - Mierzeja Wiślana.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską.

Nowa droga wodna ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej. "Przedsięwzięcie umożliwi otwarcie portu w Elblągu dla dużych statków pełnomorskich, a więc utworzenie piątego dużego polskiego portu na Bałtyku. Spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy regionu" - czytamy w komunikacie CIR.

Według projektowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. Budowa ma się rozpocząć w 2018 r. i potrwać ok. cztery lat.

Jak dodano w rządowym komunikacie, realizacja inwestycji jest "konieczna ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa - umożliwi jednostkom Marynarki Wojennej i Straży Granicznej swobodny dostęp od strony morza do portów Zalewu Wiślanego w szczególności do portu w Elblągu". W efekcie inwestycja ta przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa granic zewnętrznych Polski i Unii Europejskiej.

Obecnie - jak podkreślają projektodawcy - dostępność wód Zalewu Wiślanego dla poszczególnych typów jednostek jest całkowicie uzależniona od stanowiska władz Rosji, np. jednostka płynąca z/lub do portu Elbląg nie ma gwarancji, że w momencie dotarcia do wód terytorialnych Rosji droga będzie dla niej otwarta.

Wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym z wpływem na obszary NATURA 2000, zostaną rozstrzygnięte w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji.

Ustawa miałaby wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

oprac. Monika Szafrańska

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(34)
WYRÓŻNIONE
chwdpo
8 lat temu
Wykonanie przekopu na mierzei (oprócz swobodnego dostępu) niesie ze sobą także inne korzyści. Dotyczą one kosztów utrzymania samego toru wodnego. Stary tor wodny, który prowadzi do Elbląga przez Cieśninę Pilawską, jest długi (wynosi ok. 25 mil morskich, czyli blisko 50 km) i płytki, toteż jego utrzymanie w stanie zdatnym do żeglugi jest kosztowne. Ponadto w połowie długości przebiega przez wody terytorialne Rosji, co z kolei rodzi problemy w związku z uzależnianiem funkcjonalności kanału od dobrej lub złej woli naszego sąsiada. Nowo zbudowany tor wodny o długości 1 km zastąpiłby owe 50 km kanału obecnie istniejącego, znaczące obniżenie kosztów utrzymania toru jest w tej sytuacji bezsporne. Jest jeszcze jedna sprawa, którą należy wyjaśnić. Chodzi o obawy mieszkańców Krynicy Morskiej i turystów, że w efekcie przekopu zostaną odcięci od świata. Otóż dla uspokojenia tych obaw warto wiedzieć, że projekt nieżyjącego już profesora T. Jednorała przewiduje zbudowanie śluzy na przekopie mierzei. W Holandii są setki śluz o podobnych wymiarach jak ta, która ma być zbudowana. I standardowym wyposażeniem śluz holenderskich jest mały most zwodzony nad zewnętrzną i wewnętrzną bramą śluzy. To powoduje, że ciągłość ruchu zostaje utrzymana – zarówno przy wchodzeniu, jak i wychodzeniu statku ze śluzy tylko jedna z bram jest otwarta, podczas gdy druga jest zamknięta. I jeden z mostów (ten nad zamkniętą bramą) jest zawsze przejezdny. Takie rozwiązanie nie tylko nie utrudni ruchu samochodowego do Krynicy Morskiej, ale wręcz odwrotnie. Widok statku wpływającego do śluzy będzie turystyczną atrakcją. Zbudowanie śluzy zapewnia jeszcze jedną korzyść. Otóż powoduje, że argumenty ekologów o naruszeniu ekosystemu Zalewu Wiślanego przez przekop mierzei stają się bezzasadne. Śluza na przekopie zapewni oddzielenie wód zalewu od wód pełnego morza, czyli nadal ekosystemy tych dwóch środowisk wodnych będą rozdzielone, tak jak jest to obecnie.
skool
8 lat temu
Czas najwyższy było to zrobić. Mając upierdliwego sąsiada nie sposób całe życie wychodzić na ulicę przez płot. Trzeba sobie wykonać drugą furtkę. To chyba oczywiste. I żadne ślimaki, rybki czy meduzy nic do tego nie mają.
krawiec666
8 lat temu
Zastanówcie się co piszecie ,po pierwsze port w Elblągu nie ma być przystosowany do tankowców , kontenerowców i.t.p. , po drugie opłaty za przejazd przez stronę rosyjską są olbrzymie i trzeba na nie długo czekać , po trzecie by wypłynąć z Polskiego portu na Polskie wody terytorialne trzeba się prosić rosjan to tak jakby prosić swojego sąsiada by pozwolił nam wyjść z naszego mieszkania na ulicę gdzie stoi nasz zaparkowany samochód.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (34)
gosc
8 lat temu
a czy unia nam nie zabroni
misiek
8 lat temu
Przed końcem i tak okaże się ,że niezgodne z prawem unijnym ,ekologią itp. Będzie jak z rozpudą.
D
8 lat temu
Najbliższy port Baltijska mieści się we Fromborku A nie w Elblągu. Bardzo dobry ruch,wszyscy w tamtej okolicy Czekaja na to z utęsknieniem. Może wtedy warmia ruszy z kopyta...
zwt
8 lat temu
Debilny PiS dewastuje zalew tam poza rybakami nic nie moire pływać.
skool
8 lat temu
Czas najwyższy było to zrobić. Mając upierdliwego sąsiada nie sposób całe życie wychodzić na ulicę przez płot. Trzeba sobie wykonać drugą furtkę. To chyba oczywiste. I żadne ślimaki, rybki czy meduzy nic do tego nie mają.
...
Następna strona