Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Obawy przed biopaliwami

0
Podziel się:

Większość producentów samochodów obawia się, że większy niż 5 proc. dodatek biokomponentów do paliwa zaszkodzi silnikom samochodowym. Opel zapowiada, że nie będzie udzielać gwarancji na silniki w przypadku stosowania paliw z takim dodatkiem.

"Stosowanie "biopaliw" nie jest dopuszczone w samochodach marki Opel i będzie skutkowało utratą gwarancji na silnik, układ zasilania oraz układ wydechowy" - poinformował w poniedziałek PAP Robert Skup, reprezentujący GM Poland oraz Autoryzowane Stacje Dealerskie firmy Opel. Chodzi o paliwa zawierające powyżej 5 proc. biokomponentów.

Opel opiera się na informacjach otrzymanych z centrali z Niemiec i normach obowiązujących w UE. Jak powiedział PAP Skup, gwarancja obejmuje stosowanie paliwa o określonej licznie oktanowej. Większy dodatek biokomponentów może zmienić parametry silnika i spowodować jego szybsze zużywanie.

Również producent Renault uważa, że stosowanie biopaliw znacznie zmniejszy trwałość silników. Według Andrzeja Czajkowskiego, Renault nie ograniczy gwarancji, ale zamierza wprowadzić częstsze wymiany filtrów i oleju przy stosowaniu paliw z dodatkiem wyższym niż 5 proc. Będzie to stanowić dodatkowe obciążenie finansowe dla kierowców i zwiększy koszty eksploatacji samochodów.

Jak powiedział PAP Czajkowski, obecnie w samochodach Renault przegląd dokonywany jest po przejechaniu maksymalnie 80 tys. km. Według zaleceń otrzymanych z Francji, okres ten zostanie skrócony i wymiana filtrów i oleju ma następować co 20 - 30 tys. km. "Paliwo z dodatkiem powyżej 5 proc. nie spełnia normy europejskiej" - dodał.

Natomiast żadnych obaw, co do stosowania w paliwach więcej niż 5 proc. dodatku biokomponentów, nie ma producent Daewoo.

"Nasze silniki zostały przetestowane i nawet zwiększona, większa niż 5 proc. ilość biokomponentów nie wpłynie negatywnie na silniki. Biopaliwa nie będą miały wpływu na udzielanie gwarancji" - powiedziała PAP rzeczniczka Daewoo Krystyna Danilczak.

Z kolei Fiat nie zajął jednoznacznego stanowiska na temat używania paliw z dodatkiem powyżej 5 proc. biokomponentów, ponieważ nie zostały jeszcze zakończone badania wpływu takich paliw na silniki Fiata.

"W naszych samochodach Fiat, Alfa Romeo i Lancia dopuszczamy stosowanie biopaliw z dodatkiem maksymalnie 5-procentowym" - powiedział PAP Bogusław Cieślar. Dodał, że klienci będą mieli pełną gwarancję przy zasilaniu paliw z dodatkiem maksymalnie 5 proc. przy czym ważna jest jakość tego paliwa, nie tylko ilość biododatków.

Dodawanie biokomponentów do paliw reguluje ustawa uchwalona przez Sejm 2 października tego roku. Ustawa zakłada, że rozporządzenie dotyczące zawartości biopaliw rząd wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie ustawy, czyli do 14 stycznia 2004 r.

Zgodnie z ustawą dystrybutory z paliwem zawierającym powyżej 5 proc. biokomponentów powinny być specjalnie oznakowane, choć ustawa nie precyzuje, w jaki sposób. Odpowiednie rozporządzenie ma wydać minister gospodarki i pracy.

Wcześniej Trybunał Konstytucyjny musi rozstrzygnąć, czy ustawa jest zgodna z konstytucją. Rzecznik Praw Obywatelskich, prof. Andrzej Zoll, zaskarżył ustawę, bo nakłada na producentów obowiązek dodawania biokomponentów do paliw, a konsumentom nie daje możliwości wyboru paliwa bez dodatków roślinnych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)