Notowania

pkp
13.12.2009 07:35

Od dziś przybywa pociągów, wchodzi nowy rozkład

Statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem 70 kilometrów. O połowę więcej niż autokarem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Terry Wha/CC BY 2.0/Flickr)

*Statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem o połowę dłuższą trasę niż autokarem. Tylko kolej i żegluga notują wzrost liczby pasażerów. Od dziś pociągów będzie jeszcze więcej. *

Od dziś obowiązuje też nowy rozkład jazdy pociągów. Nie obyło się bez zamieszania. Jeszcze wczoraj nie rozwieszone były nowe rozkłady rozkłady jazdy, podróżni byli zdezorientowani.

Nowemu rozkładowi jazdy towarzyszy mała rewolucja i zmiany nie tylko w godzinach odjazdów, bowiem PKP Intercity definitywnie pożegnała się z pociągami pospiesznymi. Przewoźnik obsługiwać będzie w sumie 497 pociągów.

_ - Stawiamy na dwie marki: TLK i Express Intercity - mówi Paweł Ney, rzecznik PKP Intercity . - Pociągi ekspresowe i Intercity zostaną zastąpione jedną kategorią pociągów o podwyższonym standardzie - Express InterCity. _ Wszystkie pociągi oznaczone do tej pory jako pociągi klasyczne TLK i pociąg pospieszny _ wejdą w skład marki Tanie Linie Kolejowe. _

Od 13 grudnia PKP Intercity - zgodnie z zapowiedziami spółki - będzie uzupełniać ofertę sprzedaży biletów w internecie o pociągi TLK.
Jak zapewnia rzecznik Intercity, ma być też szybciej: _ - Pomiędzy dużymi miastami np. relacji Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice, nawet o pół godziny. Na głównych trasach, na przykład Wrocław-Kraków czy Wrocław-Katowice pociągi kursować będą co godzinę - _ mówi Ney. _ - Oprócz tego przybędzie nowych połączeń bezpośrednich łączących Białystok, Lublin z Zakopanem. _

Rośnie również liczba połączeń na trasach regionalnych, obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Ich liczba wzrośnie z 2799 do 3137. Więcej będzie też pociągów InterRegio - 96 zamiast 72. Zwiększy się liczba kursów z Warszawy do Łodzi, Krakowa i Poznania. Przybędzie połączeń Poznań - Olsztyn i Łódź - Kraków.

Kolej odporna na kryzys?

Od dziś zmieniają się ceny biletów w pociągach obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Taniej będzie można podróżować na trasach od 21 do 25 km. O kilka procent podrożeją bilety na niektóre połączenia InterRegio. Pojawi się natomiast możliwość kupienia biletów miesięcznych na trasy powyżej 100 kilometrów.
Polacy podróżują mniej, ale - co ciekawe - kolej tego trendu nie odczuwa. Sukcesywnie, od 2005 roku liczba podróżnych w pociągach stale rośnie. Prognozy na ten rok mówią o kolejnym wzroście liczby pasażerów.

Skąd taka odporność kolei na kryzys? Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców TOR upatruje jej w dużej mierze w połączeniach aglomeracyjnych: _ - To na nich kolej zyskuje najbardziej. Pasażer przemieszcza się szybciej, nie stojąc w gigantycznych korkach na ulicach miast - _ przekonuje w rozmowie z Money.pl.

Potwierdzają to również dane przewoźników. W ubiegłym roku sprzedali o 5,2 procent więcej biletów okresowych, niż rok wcześniej. Według Przewozów Regionalnych, około połowa pasażerów, korzystających z usług tego przewoźnika stanowią osoby dojeżdżające pociągiem do szkoły i pracy.

Autobusy w odwrocie

Największy odpływ pasażerów notuje transport samochodowy. Trudno winić za to jedynie kryzys - trend jest widoczny od znacznie dłuższego czasu. Polacy przesiadają się z autokarów do pociągów, lub prywatnych samochodów.

Liczba pasażerów w poszczególnych rodzajach transportu (w milionach)
rodzaj 2004 2005 2006 2007 2008
transport samochodowy* 807,3 782,0 751,5 718,3 666,2
transport kolejowy 272,2 258,1 265,3 279,6 291,9
transport lotniczy 4,0 4,6 5,3 6,2 5,5
żegluga 2,0 2,1 2,3 2,2 2,5

źródło: Główny Urząd Statystyczny
(* - transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Traci nawet komunikacja miejska. W ubiegłym roku autobusy, tramwaje i trolejbusy w całej Polsce przewiozły łącznie *4,06 miliarda pasażerów. *To wynik o 12 milionów pasażerów gorszy, niż rok wcześniej.

Mniej chętnych na bilety lotnicze

Rezygnujemy też z latania. Ubiegły rok był pierwszym w historii, kiedy liczba Polaków korzystających z usług linii lotniczych spadła. A w tym roku może być jeszcze gorzej. Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła w pierwszym półroczu o kolejne 12,3 procent, a narodowy przewoźnik - LOT - nie wyklucza nawet rezygnacji z obsługi lotów krajowych.

źródło: Money.pl na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego
(transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje spadek ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach w 2009 w przedziale 8-9 procent. Spadek w skali Europy powinien wynieść około 6 procent.

_ - Ten nieco głębszy spadek liczby obsłużonych pasażerów w Polsce wynika głównie z dynamicznego wzrostu rynku przewozów pasażerskich w ostatnich pięciu latach i zbyt agresywnej polityki cenowej przewoźników - tłumaczyła Money.pl pod koniec września Katarzyna Krasnodębska z ULC. - Aktualnie rynek poszukuje stabilizacji, przy czym należy się spodziewać, iż dopiero kolejny sezon letni ją przyniesie. _

Pociągi gonią autobusy_ _

Dziś statystyczny pasażer przejeżdża pociągiem o połowę dłuższą trasę niż autokarem, a łączna liczba kilometrów, jakie pokonali pasażerowie obu tych środków lokomocji jest porównywalna.

Przewóz pasażerów według rodzajów transportu
rodzaj łączny dystans, pokonany przez pasażerów *(w kilometrach) * *średnia odległość przewozu pasażera *(w kilometrach)
transport samochodowy 26,8 miliarda 40
transport kolejowy 20,2 miliarda 69
transport lotniczy 9,4 miliarda 1728
żegluga 216,6 miliona 87

źródło: Główny Urząd Statystyczny, dane za rok 2008
(transport samochodowy bez komunikacji miejskiej)

Jeśli utrzymają się obecne trendy, w ciągu kilku lat kolej powinna wyprzedzić transport samochodowy.

_ - Trend wzrostowy będzie postępował, stajemy się społeczeństwem mobilnym. To nie tylko trend europejski, ale i światowy - _ uważa Adrian Furgalski._ - Kraje znacznie od nas biedniejsze, jak choćby Argentyna, inwestują w kolej i rozwijają infrastrukturę, a dzięki temu rośnie liczba użytkowników. _

Czytaj w Money.pl
*Mniej latamy. Przez kryzys * Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. w I połowie 2009 roku.
*W 170 pociągach będzie gotówka za opóźnienie * Nie wszyscy Polscy pasażerowie skorzystają z prawa do odszkodowania za to, że pociąg nie przyjechał na czas.
*Będą odszkodowaniami dla pasażerów lotniczych bankrutów? * Eurodeputowani domagają się od Komisji Europejskiej takiej nowelizacji przepisów, by pasażerowie nie byli zostawiani na lotnisku bez pomocy.
*Od grudnia zmiany w PKP Przewozy Regionalne * Nowa taryfa opłaci się głównie pasażerom dojeżdżającym pociągiem do pracy albo szkoły.
* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )
* [ Najważniejsze informacje w twojej skrzynce e-mail! ]( http://www.money.pl/egazety/ )
Tagi: pkp, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz