Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
oprac. oprac. Katarzyna Kalus
|

Opłata paliwowa do kosza. Prezes PiS: mamy inny pomysł

127
Podziel się

Pytany w "Gościu Wiadomości", dlaczego PiS wycofało się z propozycji wprowadzenia opłaty paliwowej, lider PiS mówił, że w władze partii doszły do wniosku, że może ona spowodować reakcję psychologiczną.

Opłata paliwowa do kosza. Prezes PiS: mamy inny pomysł
(REPORTER)
bDmwXHCd

Mamy pomysły, czym zastąpić środki na budowę dróg, które miały pochodzić z opłaty paliwowej - powiedział w środę prezes PiS Jarosław Kaczyński. Jak dodał, chodzi o rozwiązanie zręczniejsze, które nie zostanie odebrane przez przedsiębiorców czy obywateli jako coś, co ich dotyczy.

Pytany w "Gościu Wiadomości", dlaczego PiS wycofało się z propozycji wprowadzenia opłaty paliwowej, lider PiS mówił, że w władze partii doszły do wniosku, że może ona spowodować reakcję psychologiczną, "która przeniesie się na sferę ekonomiczną". - Ponieważ zawsze, w ostatecznym rachunku, decydują ludzie, decydują ludzie i ich zachowania; to ludzie doprowadzają do kryzysów, np. na giełdzie, bo zaczynają coś sprzedawać albo coś kupować - argumentował.

bDmwXHCf

Kaczyński zaznaczył jednocześnie, że dodatkowe pieniądze, które miały być zgromadzone dzięki opłacie paliwowej, "są potrzebne polskim powiatom i gminom". - Są potrzebne po temu, żeby ratować rocznie ileśtam istnień ludzkich, mówię o wypadkach drogowych, bo te drogi gminne i powiatowe są często w fatalnym stanie i doprowadzają także do śmiertelnych wypadków - przekonywał.

W tym celu - zastrzegł lider PiS - "można znaleźć rozwiązanie zręczniejsze i takie, które spowoduje, że żaden z obywateli ani żaden z przedsiębiorców nie będzie uważał, że to jego dotyczy".

Pytany, czy znajdą się inne źródła finansowania dla dróg, zapewnił, że tak. - Sądzę, że już mamy tutaj pomysły, ale troszkę za wcześnie o tym mówić - dodał.

Na uwagę prowadzącego rozmowę dziennikarza, że wiele osób było zaskoczonych propozycją wprowadzenia opłaty paliwowej, Kaczyński przyznał, że "rzeczywiście było tutaj pewne zaskoczenie". - I to zaskoczenie też wzięliśmy pod uwagę, ale powtarzam, nie było żadnej intencji tego, żeby nasi obywatele (...) byli jakośtam uderzeni; to samo dotyczy tych, którzy muszą z tego paliwa korzystać na dużo większą skalę, bo np. mają przedsiębiorstwa przewozowe - zaznaczył.

bDmwXHCl

Złożony przez grupę posłów PiS projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych zakładał dofinansowanie budowy lub przebudowy dróg lokalnych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Fundusz zasilać miała nowa opłata paliwowa w wysokości 20 groszy za litr. Według projektodawców opłata paliwowa miałaby przynieść 4-5 mld zł wpływów. Połowa tej kwoty miałaby zasilić Fundusz Dróg Samorządowych, a reszta - Krajowy Fundusz Drogowy.

Projektowane rozwiązanie krytykowali politycy opozycji, według których opłata paliwowa w wysokości 20 groszy za litr przełożyłaby się na podwyżkę ceny paliwa o 25 groszy na litrze. Sejm w ubiegłym tygodniu przeprowadził pierwsze czytanie projektu i nie zgodził się na wnioskowane przez PO odrzucenie projektu, który trafił wówczas do dalszych prac w komisji.

Podczas pierwszego czytania projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych w Sejmie głos zabrała premier Beata Szydło. Szefowa rządu mówiła wówczas, że przedstawiona propozycja jest "zgłaszana m.in. przez samorządy". Zaznaczyła, że z funduszu można będzie realizować ambitny program naprawy dróg lokalnych w najmniejszych samorządach. Mówiła też, że samorządy dzisiaj bardzo często bezskutecznie pukają do urzędów marszałkowskich, zdominowanych przez Platformę i PSL i odchodzą z kwitkiem.

Poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata (PiS) powiedział wtedy, że ustawa o FDS pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg rocznie. - Przewidujemy, że w Funduszu Dróg Samorządowych będzie kwota około 2,5 mld zł, czyli trzykrotnie więcej niż było do tej pory. Kwota ta pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg samorządowych rocznie, co będzie impulsem rozwojowym dla Polski - mówił Dolata.

bDmwXHCm

Plany wprowadzenia opłaty krytykowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które zwracało uwagę na brak konsultacji propozycji wprowadzenia opłaty. W opinii zrzeszenia wprowadzenie opłaty doprowadziłoby do podniesienia ceny paliwa i tym samym spowodowało pogorszenie rentowności transportowych spółek, która spadnie praktycznie do zera.

z kolei Polski Związek Pracodawców Budownictwa poparł pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych. Prezes tego związku Jan Styliński mówił, że roboty budowlane przy budowie nowych dróg zapewniają pracę kilkudziesięciu tysiącom ludzi a samym firmom zapewnia zarobek.

Zobacz także: Zobacz także: Oto, co składa się na cenę paliwa, którą widzimy na dystrybutorze
bDmwXHCG
wiadomości
gospodarka
Źródło:
KOMENTARZE
(127)
hORnET
3 lata temu
będą Nas łupić w inny bardziej wyrafinowany sposób - presesowi już coś łazi chciwym i zawistnym łbie.
zenek85
3 lata temu
Jest prostszy sposób.Nie dawac Rydzykowi,zredukować ejm o połowę zlikwidować senat zamknąć kurek dla kleru i zmiejszyć diety dla posłów i czlonków rzadu i kasa będzie!
szaman2
3 lata temu
Niech ci oderwani od rzeczywistości ludzie spróbują wypracować produkt PKB wartości pobieranych apanaży. Niech żyją za tyle, ile wypracują. Niech skorzystają w razie choroby z publicznej służby zdrowia, to wtedy będziemy mieli jakąś płaszczyznę do rozmów. Proponuję rozwiązać rząd i parlament jeśli umiecie tylko kombinować i podnosić koszty życia społeczeństwa, a tymczasem należałoby powołać rząd komisaryczny złożony z fachowców i dogłębnie sprawdzić stan finansów publicznych, zadłużeń, następnie podać to do publicznej wiadomości, oraz zastanowić się co z tym zrobić- może przetarg na rządzących z pełną odpowiedzialnością?. Nie pożyczam pieniędzy i nie mam długów, a ktoś mi mówi, że mam ponad 60 tys. zł zadłużenia. To skandal.
bDmwXHCH
Roberto9999
3 lata temu
Nie ma związku między zła jakością dróg a ilością wypadków śmiertelnych. Wręcz przeciwnie. Jak droga jest złej jakości, to kierowcy jadą bardzo powoli. Nie wciskajcie kitu.
robol
3 lata temu
Często pojawia się pytanie: "jak" i "czym" piorą mózgi w PiS-lamie? Moim zdaniem wyjaśnienie jest proste. Po pierwsze, Żoliborski gnom, sam będąc człowiekiem nienormalnym lecz przebiegłym gromadzi wokół siebie ludzi specjalnej troski: z połamanymi kręgosłupami moralnymi, tępych karierowiczów, ludzi sprzedajnych, ludzi małostkowych i zakompleksionych, którzy zdają sobie sprawę że nic nie znaczą. A ambicje mają duże, wręcz nie powstrzymane. Przykładem jest chociaż obecna prezes Trybunału. Tacy ludzie gotowi są wykonać każdą brudną robotę byle tylko zrobić karierę. Po drugie, gnom sam uwielbia połamać kręgosłupy tym, którzy jego zdaniem nie spełniają wymagań. Oni pracują na wyścigi, bo prezes nagradza stanowiskami i nie żałuje kasy państwowej. Po trzecie, te ludzkie pokraki bez czci i honoru sami przyciągają podobnych im aby nie zagrozili im ludzie mądrzy, których w Polsce jest pełno. Tak tworzy się sitwa ludzi podłych, którzy nie rozumieją co to znaczy spojrzeć sobie w twarz np. przy porannym goleniu. Proszę popatrzeć jak oni idą ramię w ramię i jak się nawzajem popierają.
...
Następna strona