Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Polskie pociągi wjadą na niemieckie tory pod szyldem DB. Pesa dostała homologację

55
Podziel się:

Niemiecki Urząd Transportu Kolejowego EBA wydał decyzję o dopuszczeniu do ruchu spalinowych pojazdów Link wyprodukowanych przez Pesa Bydgoszcz dla Deutsche Bahn.

Pociąg typu Link, który ma trafić do Deutsche Bahn.
Pociąg typu Link, który ma trafić do Deutsche Bahn. (Pawel Skraba/REPORTER)

Po kilku latach od podpisania umowy przez bydgoską Pesę z Deutsche Bahn, polskie pociągi dostały zielone światło do wjazdu na niemieckie torowiska. Warty grubo ponad miliard euro kontrakt zakładał dostawę nawet do 470 pojazdów.

Niemiecki Urząd Transportu Kolejowego EBA wydał decyzję o dopuszczeniu do ruchu spalinowych pojazdów Link wyprodukowanych przez Pesa Bydgoszcz dla Deutsche Bahn. To efekt wcześniejszych długich badań i testów, które poprzedziły uzyskanie homologacji.

Zgoda otwiera drogę polskiemu producentowi do realizacji kontraktu, który obie strony zawarły już w 2012 roku. Umowa ramowa zakładała możliwość zamówienia przez Niemców do 470 pojazdów typu Link: jedno, dwu i trójczłonowych. Niemcy mieli zapłacić za nie maksymalnie 1,2 mld euro.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że w sumie zakontraktowanych jest 71 pociągów. Jest duża szansa, że wszystkie zostaną przekazane jeszcze w tym roku. Można szacować, że Pesa zainkasuje za nie około 180 mln euro.

W maju pierwsze dwa Linki wyjechał już do Niemiec i kolejne będą systematycznie dostarczane. Produkcja trwa, a nad całym procesem czuwają przedstawiciele niemieckiej strony. Równolegle trwają szkolenia niemieckich maszynistów.

Zobacz także: Pierwszy polski pociąg zespolony - Pesa Dart

Przez brak dopuszczenia pociągów do użytkowania w Niemczech harmonogram realizacji kontraktu ulegał zmianie. Ze względu na blisko dwuletnie opóźnienia w dostawie pociągów Pesie grożą kary umowne. Na tę chwilę trudno określić ich wielkość. Ma to być przedmiotem negocjacji między polską i niemiecką stroną.

Według bydgoskich zakładów, Link to najbezpieczniejszy pasażerski pojazd kolejowy z napędem spalinowym na świecie. Podłoga w strefie wejścia umożliwia obsługę peronów o wysokości od 14 do 76 cm. Pojazd wyposażony jest w nowoczesny system informacji pasażerskiej składający się z wyświetlaczy i automatycznego zapowiadania stacji - wykorzystującego sygnał GPS. Pasażerowie na pokładzie pojazdu mogą korzystać z bezprzewodowego Internetu w technologii WiFi.

Dla ułatwienia podróży osobom niedowidzącym i niedosłyszącym zainstalowano wizualno-akustyczny system informacyjny oraz system lokalizacji wejścia przy użyciu nadajnika. Wszystkie ważne informacje na pojazdach zapisane są w dogodnych miejscach alfabetem Braille'a.

W styczniu 2014 roku PESA zakończyła dostawy 31 Linków na rynek czeski, w 2016 dostarczyła pierwsze składy dla niemieckiego przewoźnika NEB, m.in. do obsługi linii Berlin - Kostrzyń nad Odrą. W Polsce pierwsze Linki otrzymało województwo zachodniopomorskie, a kolejne pojazdy eksploatują województwa lubuskie, dolnośląskie i wielkopolskie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(55)
TomKs1
6 lat temu
A-ha, czyli 15 lat w Unii, a polska homologacja nadal nie jest wystarczająco dobra dla Niemców i trzeba się kilka lat starać i pewnie niemałe pieniądze wyłożyć... Nie ma to jak europejska solidarność, wspólnota i wspólny rynek.
zigor
6 lat temu
Prezes na to pozwolił? Może oddajmy PKP pod nadzór DB będzie czym jeździć i nie trzeba będzie ciągle dokładać.
Piotr
6 lat temu
HAŃBA.Polskie pociągi pod niemieckim szyldem
Alpc
6 lat temu
No to radość Morawieckiego, bo mu kasy przybędzie!
Mg Sydney...
6 lat temu
W koncu TuSSKa kolesie z PO zarobili miliony na przetargu z Pendolino tak jak Stolzman na wiezieniach CIA
...
Następna strona