Notowania

inwestycje na kolei
03.11.2013 15:40

Ponad 20 mld zł na kolej. Resort transportu ujawnia plan

- Program inwestycji kolejowych na lata 2014-20 jest już prawie gotowy - poinformował wiceminister Andrzej Massel.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Stanislaw Kowalczuk/East News)

Trwają prace nad programem inwestycji kolejowych na lata 2014-20, projekt trafi do konsultacji prawdopodobnie w grudniu - poinformował wiceminister transportu Andrzej Massel. Wcześniej - 5 listopada - rząd zajmie się aktualizacją obowiązującego obecnie programu. Tymczasem PKP PLK podpisały przed weekendem z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę programu emisji obligacji do kwoty 1,5 mld zł. Dzięki pozyskanym środkom spółka zapewni bezpieczne źródło finansowania trwających inwestycji. Emisja obligacji dla PLK jest największą do tej pory transakcją zrealizowaną przez BGK w ramach Programu _ Inwestycje Polskie _.

Programy wieloletnie porządkują planowane inwestycje kolejowe, są też podstawą do przyznawania im finansowania. Obecnie obowiązujący Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych do 2013 r. z perspektywą do 2015 r. (WPIK) obejmuje ponad 100 projektów dotyczących budowy nowej, modernizacji istniejącej bądź odtworzenia i rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Rząd przyjął dokument w listopadzie 2011 r.

Jak poinformował wiceminister transportu odpowiedzialny w resorcie za kolejnictwo, teraz program trzeba zaktualizować. _ Nowelizacja obejmuje nowe inicjatywy realizowane na kolei, czyli programy rewitalizacyjne, jak naprawa linii Toruń-Bydgoszcz, Koluszki-Częstochowa, czy Częstochowa-Fosowskie. Obejmuje również projekty przejazdowe i rozjazdowe a także m.in. aktualizację kosztów inwestycji _ - wskazał Massel. Dodał, że aktualizacją programu rząd ma się zająć na posiedzeniu 5 listopada.

_ - To będzie ten sam program, który obowiązuje od listopada 2011 r., tylko uaktualniony, a tym samym lepiej dopasowany do naszych potrzeb. Cieszy mnie uwzględnienie w tym programie inwestycji rewitalizacyjnych. One i tak są prowadzone, ale gwarancje ich finansowania zakładają wprowadzenie ich do programu wieloletniego. To się właśnie dzieje _ - dodał. Rewitalizacja to przywrócenie liniom kolejowym parametrów, do jakich zostały zaprojektowane - jest to tańsze i szybsze niż modernizacje linii.

Wiceminister zaznaczył, że mimo aktualizacji programu, jego obowiązywanie nie będzie wydłużone poza 2015 r. Biorąc pod uwagę, że od 2014 r. kolejarze będą mogli sięgać po pieniądze z nowego wieloletniego budżetu Unii Europejskiej, resort pracuje nad nowym programem.

_ - Przygotowujemy nowy dokument - Krajowy Program Kolejowy. To jest program przeznaczony już do wykorzystania środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Ten dokument jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w grudniu, będzie pokazany opinii publicznej, do konsultacji społecznych _ - powiedział Massel.

Krajowy Program Kolejowy ma być następcą WPIK-u. Będą w nim ujęte inwestycje współfinansowane z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, regionalnych programów operacyjnych i finansowane z budżetu. W programie znajdą się też projekty współfinansowane w ramach unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej, przeznaczonego do wspierania pięciu polskich wschodnich województw. _ To jest nowość. Do tej pory takiej możliwości na kolei nie było, ale udało się wynegocjować z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, żeby również inwestycje kolejowe mogły być realizowane z tego programu na terenie województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego _ - zaznaczył Massel.

Pytany o kwoty, jakie zostaną przeznaczone na inwestycje na kolei w latach 2014-2020, Massel powiedział, że jeszcze nie może podać szczegółów. _ Na pewno tych pieniędzy będzie więcej niż obecnie _ - zastrzegł. Według obecnie obowiązującego programu na inwestycje kolejowe w latach 2011-2013 miało być przeznaczone ponad 20 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą obecnie największy program inwestycyjny w historii. Prace trwają na ponad 3200 km torów. Ich efektem będzie zdecydowana poprawa stanu linii kolejowych, wzrost komfortu, prędkości oraz bezpieczeństwa podróży. Wartość inwestycji PLK w 2013 r. może przekroczyć 5 mld zł. Oprócz środków własnych spółka angażuje także kredyty pozyskane z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy środki z budżetu państwa, np. Funduszu Kolejowego.

PKP PLK podpisały przed weekendem z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę programu emisji obligacji do kwoty 1,5 mld zł. Dzięki pozyskanym środkom spółka zapewni bezpieczne źródło finansowania trwających inwestycji. Emisja obligacji dla PLK jest największą do tej pory transakcją zrealizowaną przez BGK w ramach Programu _ Inwestycje Polskie _.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: inwestycje na kolei, pkp, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz