Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

W branży transportowej jest 100 tys. wakatów. Firmy robią co mogą, a kierowców i tak brakuje

561
Podziel się:

Branża transportowa boryka się z brakami kadrowymi, które sięgają nawet 100 tys. wakatów dla zawodowych kierowców. Eksperci alarmują, że jeśli problem będzie się zaostrzał, może zahamować rozwój polskich przedsiębiorstw, które są rosnącą potęgą na unijnym rynku.

Analitycy wyliczyli, że do 2025 roku luka na rynku pracy może sięgnąć nawet 300 tys. wakatów dla zawodowych kierowców.
Analitycy wyliczyli, że do 2025 roku luka na rynku pracy może sięgnąć nawet 300 tys. wakatów dla zawodowych kierowców. (Jargilo/REPORTER)

Dodatkową trudnością dla branży są unijne przepisy. Z drugiej strony pojawiają się nowe rozwiązania, takie jak telematyka, która może ułatwić pracę kierowców i pomóc przewoźnikom w dostosowaniu się do nowych regulacji prawnych.

– Niedobory kierowców są podstawową barierą rozwoju i funkcjonowania każdej firmy transportowej i logistycznej. Przewoźnicy ratują się wszelkimi sposobami: zatrudniają kierowców ze wschodu, starają się stworzyć im jak najlepsze warunki pracy, prowadzą działania typu employer branding, które mają pokazywać, że firma jest przyjazna dla pracowników. To wszystko nie wystarcza i kierowców rzeczywiście brakuje - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Loos, redaktor naczelny magazynu "Transport Manager".

Firma doradcza PwC i Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" oszacowali, że na polskim rynku jest obecnie ok. 600–650 tys. aktywnych zawodowo kierowców. Co roku z zawodu odchodzi ok. 25 tys. osób, natomiast liczba kierowców uzyskujących kwalifikację to około 35 tys. Nie pozwala to jednak na uzupełnienie niedoborów.

Braki na rynku pracy przekraczają już 100 tys. wakatów dla kierowców, którzy od kilku lat plasują się w czołówce najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce. Mimo że w ubiegłym roku podwoiła się liczba ukraińskich i białoruskich pracowników zatrudnionych w polskich firmach transportowych, problem się nie zmniejszył - wynika z analiz PwC i TLP.

- Powodów można podać bardzo dużo. Podstawowym są długotrwałe rozstania z rodziną. Ludzie wolą pracować na kasie w sklepie, zarabiając mniej, ale są na stałe z rodziną. Pensje w zawodzie są wyśmienite, kierowcy zarabiają tyle, co profesorowie na uczelniach lub więcej – ok. 6–8 tys. netto, reasumując wszystkie elementy zarobków – mówi Marek Loos.

Zobacz także: Zobacz też, kto ma największe oszczędności:

Analitycy wyliczyli, że do 2025 roku luka na rynku pracy może sięgnąć nawet 300 tys. wakatów dla zawodowych kierowców. Już średnio co piąty rozważa odejście z zawodu.

W tej chwili dwie trzecie (60 proc.) polskich przewoźników skarży się na okresowe kłopoty z zaplanowaniem grafiku przewozów. Jeżeli braki kadrowe będą się powiększać, może to zahamować rozwój polskich firm transportowych, które mają 25-proc. udział w unijnym rynku. Polska jest na nim rosnącą potęgą.

Obok braku kierowców, krajowe przedsiębiorstwa muszą jednak sprostać innym wyzwaniom, z których największym jest unijny pakiet drogowy i nowe regulacje dotyczące krajowych płac minimalnych i delegowania pracowników. Dla polskich przewoźników stanowią one realną groźbę wzrostu kosztów i nowych obciążeń administracyjnych, które mogą spowodować, że działalność stanie się po prostu nieopłacalna.

Z drugiej strony w branży pojawiają się nowe rozwiązania, jak oparte o GPS systemy telematyczne. Mogą one nie tylko ułatwić pracę kierowców, lecz także pomóc przewoźnikom w dostosowaniu się do nowych przepisów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Newseria
KOMENTARZE
(561)
marian
5 lata temu
Niech zaczna szanowac w koncu nasza prace!! Ja mialem beznajdziejne doswiadczenia, ale trafilem do Blau Seed i w koncu moge powiedziec, ze dobrze mi sie pracuje. Samochody sa sprawdzane, wszystko tip top i kaska sie zgadza hihi
tomek
5 lata temu
Praca kierowcy nie jest łatwa, a do tego bardzo odpowiedzialna, więc mimo, że jest tyle wakatów nie jest łatwo znaleźć dobrego pracodawcę. Ja dopiero niedawno zacząłem pracować z blau-speed i zarabiam tyle ile bym chciał.
kordian
6 lat temu
Bo kierowcom ciągle jest mało! Zarabiają kupę kasy, a narzekają. Dokładnie tak samo jak lekarze. Większość zasuwa 8 godzin za 2tysiące złotych niezależnie od wykształcenia i musi jakoś dać radę. Kierowca zarabia średnio 4x tyle i narzeka! A co do wolnych wakatów, to prawda. W HiT Transport i spedycja także szukają kierowców i spedytorów.
Witek
6 lat temu
Takie proste pytanie mam. Jak jest tak "pięknie", to dlaczego odchodzą?
Krzysztof
6 lat temu
Jaka bzdura z tą pensja. Artykuł mocno zasponsorowany przez lobby transportowe. Pensje tego rzędu to może i są ale za siedzenie w budzie przez 3/4 tyg po Europie. W Polsce 3500 do 4500 i opłaty od najniższej krajowej. Jedyna dobrze rzecz to porównanie do pracy na magazynie. W biedronka Gdańsk na początek 3500 do 4800 i od całość ubezpieczeni i składki.
...
Następna strona