Zaostrzenie zasad lokalizacji wież z turbinami wiatrowymi proponuje prezydent w projekcie ustawy o ochronie krajobrazu. Branża energetyki wiatrowej ocenia, że proponowane zapisy utrudnią jej rozwój, ma też wątpliwości, co do ich zgodności z konstytucją.
Uzasadnienie projektu, który kancelaria prezydenta Bronisława Komorowskiego przesłała do konsultacji społecznych, stwierdza, że będzie on miał wpływ na powstawanie elektrowni wiatrowych, co jest związane z faktem, że elektrownie takie, zwłaszcza średniej i dużej mocy, będą stanowiły, co do zasady tzw. dominantę krajobrazową.
Dominantę krajobrazową definiuje się, jako obiekt o wiodącym oddziaływaniu wizualnym w krajobrazie, szczegółowe kryteria kwalifikacji obiektów budowlanych, jako dominant krajobrazowych określić ma w rozporządzeniu minister budownictwa w porozumieniu z ministrami środowiska i kultury.
Projekt zawiera jednoznaczne przesądzenie zakazu lokalizowania obiektów budowlanych o charakterze dominant krajobrazowych na podstawie decyzji o warunkach zabudowy.
Zgodnie z prezydencką propozycją, decydujący głos o tym, gdzie można budować wiatraki będą miały samorządy wojewódzkie, a nie gminne. Samorządy wszystkich województw będą musiały sporządzić audyty krajobrazu i wyznaczyć obszary krajobrazu chronionego oraz urbanistyczne zasady jego ochrony. Mają one mieć formę aktu prawa miejscowego i być wiążące przy opracowywaniu projektów studiów i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także przy wydawaniu decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, pozwoleń na budowę. Projekt zakazuje lokalizacji obiektów o charakterze dominant na terenie krajobrazu chronionego, chyba, że sejmik określił zasady jego ochrony dla danego obszaru.
W uzasadnieniu czytamy, że celem projektu nie jest zanegowanie rozwoju energetyki wiatrowej w ogólności, a jedynie zapewnienie, że jej rozwój będzie się odbywał z poszanowaniem wartości równie ważnych jak ochrona klimatu czy dążenie do samowystarczalności energetycznej naszego kraju.
Uzasadnienie przypomina, że w grudniu 2012 r. starostowie suwalski, ełcki, gołdapski, olecki i sejneński zaapelowali o uregulowanie stanu prawnego dotyczącego lokalizacji farm wiatrowych. W apelu wyrażono m.in. niepokój, że liczne farmy wiatrowe umiejscowione w północno-wschodniej Polsce - gdzie walory przyrodnicze i krajobrazowe zaliczają się do jednych z najbardziej atrakcyjnych w kraju - zdecydowanie już ograniczyły i ograniczać będą rozwój działalności turystycznej i agroturystycznej.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy, _ zagwarantowanie poszanowania walorów krajobrazowych również przy lokalizacji elektrowni wiatrowych powinno doprowadzić do złagodzenia napięć społecznych występujących na tym tle _.
Według prezesa Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Wojciecha Cetnarskiego, projekt w obecnym brzmieniu może istotnie zahamować rozwój energetyki wiatrowej w Polsce. _ - Wydaje się niemożliwe określenie wpływu na krajobraz każdej potencjalnej lokalizacji turbin wiatrowych z perspektywy województwa _ - powiedział Cetnarski.
Zdaniem Cetnarskiego, optymalnym rozwiązaniem - również z punktu widzenia inwestorów - jest, gdy inwestycje powstają w oparciu o Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego. _ - Nie zawsze gminy mają na to jednak środki, dlatego część inwestycji, nie tylko wiatrowych, ale również wiele innych jest lokalizowana na podstawie warunków zabudowy _ - zauważył prezes PSEW.
Przypomniał, że dziś to gminy posiadają władztwo planistyczne i to samorządowcy oraz społeczności lokalne decydują o tym, czy na ich terenie zostanie zlokalizowana farma wiatrowa. _ - Byłoby bardzo niedobrze, gdyby to konstytucyjne prawo zostało odebrane gminom i przekazane na szczebel sejmiku województwa _ - ocenił prezes PSEW.
Jak jednak stwierdza uzasadnienie projektu, propozycja jest ograniczeniem władztwa planistycznego gmin, ale należy przyjąć, że mieści się w granicach dopuszczonych przez Konstytucję. Przywołuje się art. 5 ustawy zasadniczej, głoszący, że Rzeczpospolita Polska m.in. zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. _ - Krajobraz jest częścią środowiska, zatem również jego ochrona ma rangę konstytucyjną _ - podkreśla się w uzasadnieniu prezydenckiego projektu.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Tauron obniża ceny energii. Opłaca im się? Giełdowi analitycy oceniają, że obniżki cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych są uzasadnione i wskazują na spadek cen energii na rynku hurtowym i spadek cen zielonych certyfikatów. | |
Unia straci miliard euro? Polska się nie zgadza Parlament Europejski odrzucił propozycję zawieszenia aukcji części pozwoleń na emisję CO2. Komisja Europejska wciąż jednak próbuje opóźnić wydanie uprawnień. | |
My płacimy za redukcję CO2. A oni trują Emisje CO2 stanową około 80 procent emisji wszystkich gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. |