Notowania

t-mobile polska
09-08-2018 (14:51)

Przybywa klientów, ale maleją przychody. T-Mobile pokazał wyniki

To nie był dobry kwartał dla operatora. Co prawda, firmie udało się pozyskać od kwietnia do lipca ok. 100 tys. nowych klientów, jednak przychody poszybowały w dół. Powodem są nowe zasady dotyczące roamingu.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Artur Szczepanski/REPORTER/East News)
Przychody T-Mobile spadły przez zmiany w roamingu.

To nie był dobry kwartał dla operatora. Co prawda firmie udało się pozyskać od kwietnia do lipca ok. 100 tys. nowych klientów, jednak przychody poszybowały w dół. Powodem są nowe zasady dotyczące roamingu.

1,57 mld zł – tyle wyniosły przychody T-Mobile'a w drugim kwartale tego roku. W porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku oznacza to spadek o 1,8 proc. Mocno pikował też skorygowany zysk operacyjny (EBITDA), który wyniósł w tym czasie 432 mln zł. To mniej o 17,7 proc. w porównaniu do drugiego kwartału rok wcześniej. W skali całego półrocza zysk operacyjny wyniósł 834 mln złotych. To mniej o 12,9 proc. niż rok temu.

*OGLĄDAJ: Zmiany w roamingu *

*Niższe przychody przez zmiany w roamingu *

T-Mobile wskazuje, że przyczyną słabszych wyników finansowych są koszty związane z funkcjonowaniem zasady _ roam like at home _ (RLAH). Wprowadziło ją unijne rozporządzenie. Dzięki niemu, wyjeżdżając za granicę możemy korzystać z usług telekomunikacyjnych na takich samych zasadach, jak w kraju.

W praktyce oznacza to wyrównanie stawek za połączenia głosowe, wiadomości SMS i transmisję danych. Dla operatorów, którzy na roamingu zarabiali najwięcej, to duży cios. Nie tylko nie zarabiają, ale dodatkowo muszą płacić za klientów przebywających poza Polską. T-Mobile podsumował, że gdyby nie RLAH to półroczny spadek zysku operacyjnego wynosiłby 4,6 proc.

T-Mobile poniósł też spore koszty pośrednie. Dotyczą one inwestycji w obsługę klientów. W kraju powstają nowe punkty sprzedaży, a te istniejące poddano rewitalizacji.

*Przybywa klientów *

To, co warto odnotować na plus to znaczny przyrost klientów w drugim kwartale. Najwięcej osób – 78 tys. – zdecydowało się na usługi abonamentowe. Pozostali – 22 tys. – wybrało model prepaid. Liczba klientów telekomu urosła od początku roku o 358 tys. Łącznie spółka może pochwalić się bazą aktywnych kart SIM wynoszącą 10 mln 609 tys. Co ważne, niewiele osób zdecydowało się na odejście od telekomu. W drugim kwartale tego roku było to zaledwie 0,9 proc. wszystkich klientów. To najniższy wynik od 2012 roku.

*Jak poprawić wyniki? *

Aby poprawić wyniki finansowe operator realizuje strategię przejścia od usługodawcy mobilnego do konwergentnego. Polega na to na łączeniu różnych możliwości w pakiety, które następnie będą oferowane klientom. Absolutnym novum ma być wprowadzenie usług telewizyjnych. Szczegółów nie podano.

Ważnym elementem strategii było podpisaniem umowy z Orange na dzierżawę światłowodów. Obie firmy nie współdzielą już częstotliwości 900MHz, dzięki czemu T-Mobile mógł zwiększyć swoje zasięgi m.in. na wschodzie kraju. Ponadto, do końca roku operatorzy mają przestać wspólne użytkowanie pasma 1800MHz.

Tagi: t-mobile polska, wiadomości, gospodarka, gospodarka polska, najważniejsze
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz