W poniedziałek w Ministerstwie Gospodarki odbyło się spotkanie polskich banków wierzycieli zakładu z przedstawicielami resortu.
'Przekazaliśmy bankom szczegóły ostatnich rozmów między zainteresowanymi podmiotami, m.in. o zainteresowaniu MG Rover wejściem kapitałowym do zakładu na Żeraniu' - powiedział PAP po spotkaniu Leśny.
W rozmowach 18-19 czerwca mają wziąć udział przedstawiciele rządu, banków wierzycieli, Daewoo Motor Company i Daewoo FSO.
'Na wniosek banków wysłaliśmy też zaproszenie do MG Rover. Czy wezmą udział w spotkaniu, zależy tylko od tej firmy' - dodał Leśny.
'Po spotkaniu wszystkie strony będą miały czas na przyjęcie warunków porozumienia, tak by 28 czerwca na drugiej części obrad nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy można było podjąć konkretne decyzje o utworzeniu z zakładu na Żeraniu tzw. New Small Company (NSC)' - powiedział Leśny.
W piątek angielska firma MG Rover poinformowała, że jest zainteresowana wejściem do zakładu.
Rover chce wejść kapitałowo do nowo tworzonej spółki, która ma powstać na bazie majątku produkcyjnego Daewoo-FSO. Rover w zamian za know-how, maszyny i prawo do produkcji nowych samochodów obejmie udziały w nowej spółce.
Ich wielkość będzie zależała od wyceny majątku, który Rover wniesie do spółki. Rover ma też udostępnić dla produkowanych na Żeraniu samochodów swoją sieć sprzedaży.
W piątek NWZA Daewoo-FSO Motor SA warunkowo zgodziło się na wniesienie części majątku spółki do NSC. Zgoda zależy m.in. od uzgodnienia przez głównych akcjonariuszy spółki, Daewoo Motor Corporation i Skarbu Państwa, wartości majątku wnoszonego do NSC oraz uzgodnienia przez nich i wierzycieli spółki, czyli przez polskie i koreańskie banki, struktury udziałów w NSC.
NWZA zdecydowało również o kontynuacji posiedzenia akcjonariuszy 28 czerwca, kiedy to ma zdecydować o ostatecznej wartości majątku wnoszonego do NSC.
Powołanie nowej spółki produkcyjnej na bazie części majątku żerańskiej fabryki ma uchronić Daewoo-FSO przed upadłością. Koncepcja powołania NSC zakłada konwersję wierzytelności na udziały. Nie wiadomo, jak dokładnie rozłożą się one między wierzycieli.
Do NSC wszedłby majątek Daewoo-FSO potrzebny do produkcji: tłocznia, spawalnia, montażownia i lakiernia.
Skarb Państwa ma 9,19 proc. spółki, a Daewoo-Motor - 88,67 proc.
Daewoo-FSO jest zadłużone na 591 mln zł w sześciu polskich bankach: BPH, Banku Handlowym, Pekao SA, BIG BG, ING Banku Śląskim i Kredyt Banku. Oprócz tego zadłużenia Daewoo-FSO jest winne 653 mln zł koreańskiemu K-EximBankowi i 3,053 mld zł koncernowi Daewoo Motor.