Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sieci handlowe w Polsce inwestują w rozwój

0
Podziel się:

Polska znalazła się na trzecim miejscu, za Rosją i Turcją, pod względem
ilości nowo wybudowanej powierzchni handlowej w 2011 r.

Sieci handlowe w Polsce inwestują w rozwój
(billyfoto/iStockphoto)

Polska znalazła się na trzecim miejscu - za Rosją i Turcją - pod względem ilości nowo wybudowanej powierzchni handlowej w 2011 r. Prognozy na ten rok sytuują nas na szóstej pozycji w gronie 34 państw Europy - wynika z danych Cushman & Wakefield.

W Rosji w 2011 r. przybyło 1 mln 364 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej, w Turcji - 1 mln 87 tys. m kw., a w Polsce 554,2 tys. m kw. Czwarte miejsce zajęły Włochy z 383,1 tys. m kw.

Analitycy C&W prognozują, że w latach 2012-2013 najwięcej powierzchni handlowych przybędzie w Rosji (2 mln 288 tys. m kw.), Turcji (1 mln 161 tys. m kw.) i Francji (1 mln 78 tys.). Polska znalazła się na szóstym miejscu z 686,1 tys. m kw.

Starszy analityk z działu wycen i doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce Katarzyna Michnikowska zwróciła uwagę, że w naszym kraju w 2011 r. odnotowano wzrost podaży oraz zadowalający popyt ze strony głównych międzynarodowych i krajowych sieci handlowych. Wskazała, że mimo trudności z uzyskiwaniem finansowania rozpoczęto budowę kilkunastu nowych inwestycji.

Wśród największych obiektów oddanych do użytku w 2011 r. w Polsce wymieniono w raporcie: Millenium Hall w Rzeszowie i Galerię Kaskada w Szczecinie. W Gdyni rozpoczęto drugi etap budowy centrum handlowego Wzgórze, a na Śląsku realizowane są dwie największe inwestycje handlowe w Polsce: Europa Centralna Park w Gliwicach i Galeria Katowicka w Katowicach.

_ Szacujemy, że rok 2012 będzie zbliżony do ubiegłego pod względem podaży, popytu, stawek czynszowych oraz aktywności na rynku inwestycyjnym _ - prognozuje Michnikowska.

Z danych firmy doradczej Jones Lang LaSalle (JLL) wynika, że w pierwszym kwartale 2012 r. w mniejszych polskich miastach - o liczbie ludności poniżej 100 tys. - oddano do użytku 68 proc. nowej powierzchni handlowej. Według przewidywań analityków, ten rok przyniesie wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych w Polsce o ok. 445 tys. m kw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 tys. m kw.; 87 proc. tej powierzchni dadzą nowe obiekty. Pozostała część będzie rezultatem rozbudowy już istniejących centrów.

Z raportu C&W wynika, że w latach 2012-2013 może powstać w Europie 10,9 mln m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 6,4 mln trafi na rynek jeszcze w tym roku. Zdaniem ekspertów możliwe są jednak kolejne opóźnienia, a liczba przygotowywanych obiektów może się zmniejszyć wskutek opóźnień lub wstrzymania realizacji inwestycji.

Najwięcej (61 proc.) nowej powierzchni ma powstać w Europie Środkowo-Wschodniej. Na Rosję i Turcję przypada ok. 32 proc. planowanej nowej podaży powierzchni w centrach handlowych. W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych projektów są Francja i Włochy.

W 2011 r. w Europie oddano do użytku łącznie 5,9 mln m kw. nowej powierzchni handlowej. Spadek podaży nowej powierzchni w centrach handlowych w porównaniu z 2010 r. odnotowano w 19 z 34 badanych krajach. Największy wystąpił w Czechach, Austrii, Chorwacji, na Słowacji oraz w Bułgarii, gdzie po rekordowym wzroście podaży powierzchni w centrach handlowych w 2010 r., w ubiegłym roku nie ukończono żadnych nowych inwestycji. W Niemczech w ubiegłym roku oddano do użytku najmniej powierzchni od 1989 r.

Cushman & Wakefield jest firmą świadczącą usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ponad 14 tys. pracowników w 235 biurach w 60 krajach i zarządza aktywami o wartości ponad 5,5 mld dolarów. C&W definiuje centrum handlowe jako zarządzany centralnie obiekt handlowy o powierzchni najmu brutto ponad 5 tys. m kw. Analiza nie obejmuje centrów wyprzedażowych i parków handlowych.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)