Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) w grudniu spadł o 3 pkt, do 73,89 pkt - podał badający koniunkturę instytut Ipsos.
Jednocześnie wskaźnik klimatu gospodarczego stracił 5 punktów i osiągnął wartość 57,15 pkt, zaś wskaźnik skłonności do zakupów spadł o 2 pkt, do 84,97 punkta.
"Pogorszenie nastrojów obserwowane w ostatnim badaniu było stosunkowo łatwe do przewidzenia, bowiem w grudniu niemal zawsze konsumenci przejawiają mniejszy optymizm. Obciążenie, głównie finansowe, które wiąże się ze świętami, bierze na ogół górę i nawet szczególna atmosfera świąt nie jest tu w stanie wiele poprawić" - podał instytut.
Jedną z podstawowych składowych wskaźnika WOK stanowi ocena sytuacji materialnej gospodarstw domowych, która w sytuacji zwiększonych wydatków związanych ze świętami nie wypada na ogół najlepiej.
Jak wynika z badania, w grudniu zaobserwowano ponadto większe obawy konsumentów o wzrost cen.
"Może to być związane z przewidywanymi podwyżkami, których często jesteśmy świadkami w styczniu. Inna interpretacja natomiast kazałaby wiązać rosnące obawy inflacyjne z perspektywą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej" - ocenia Ipsos.