Dzięki dobrym rezultatom z poprzednich miesięcy łączna sprzedaż skumulowana w bieżącym roku pozostaje wciąż na wyższym poziomie niż rok wcześniej.
Jednak zgodnie z przewidywaniami znacznie spadła sprzedaż nowych samochodów osobowych w maju. Wyniosła niespełna 26 tys. sztuk, o ponad 42,5 proc. mniej niż w kwietniu bieżącego roku, kiedy to popyt osiągnął rekordowo wysoki poziom 45.106 sztuk.
"Do załamania dynamicznie rosnącej tendencji doszło z powodu niekorzystnych zmian w ustawie o VAT. Wiele firm, głównie tych mniejszych, przyspieszyło zakupy. Perspektywa podwyżki cen wpłynęła także mobilizująco na wielu klientów indywidualnych, którzy zakup samochodu zrealizowali również przed końcem kwietnia" - komentuje Wojciech Drzewiecki z Samara.
Potwierdzają to wyniki sondażu przeprowadzonego w pierwszej połowie maja wśród przedstawicieli 250 firm przez Instytut FlotaMonitor.
Ponad jedna piąta ankietowanych firm zdecydowała się na zakup na krótko przed 1 maja 2004 roku i było oczywiste, że maj będzie miesiącem „uspokojenia” w salonach samochodowych.
W stosunku do maja 2003 roku tegoroczny wynik jest mniejszy o ponad 15 proc. Według najnowszych danych, większość spośród najpopularniejszych w Polsce marek odnotowała w maju spadek sprzedaży.
W pierwszej dziesiątce rynku tylko dwie firmy wykazały wzrost wyników (Ford i Honda)
, zaś pozostałe - spadki (od 3 proc. w przypadku Opla, do ponad 50,5 proc. w przypadku Citroena)
.
Liderem rynku jest Fiat, który sprzedał od początku roku 30.963 auta (wzrost o prawie 30 proc.). Udział marki w rynku wzrósł o 1,5 proc. do 18,3 proc.
Drugą pozycję zachowała Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 22.200 sztuk (32,1 proc. więcej niż rok wcześniej). Udział marki w rynku wzrósł z 11,9 do 13,1 proc. Następne miejsce zajęła Toyota, której rezultat po pięciu miesiącach wyniósł 19.575 sztuk (wzrost o ponad 32 proc.).
Kolejną lokatę na polskim rynku zajął Opel, który sprzedał okresie styczeń–maj 17.127 aut (wzrost o 30,5 proc.). Producent ten wyprzedził Renault (16.721 sztuk, wzrost o 11,6 proc.). Szóste miejsce należy ponownie do Forda (15.388 aut, wzrost o 76 proc.).
Siódmą pozycję zajmuje Peugeot z wynikiem sprzedaży 11.927 aut (wzrost o 12 proc.).
Na ósmą lokatę awansował Volkswagen, sprzedając 7.016 aut (spadek o 6,5 proc.).
Citroen znalazł od początku roku 6.419 nabywców swoich samochodów, o 6,5 proc. mniej niż przed rokiem.