Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Operator autostrady A4 z rekordem zysków. Stalexport ma teraz czas żniw

21
Podziel się:

Stalexport Autostrady, operator A4 zbiera już prawie wyłącznie zyski. Kończy już wymianę nawierzchni i spłaca długi. Reszta przychodów trafia do zarządu i akcjonariuszy.

Czasy remontów A4 się skończyły. Stalexport teraz liczy wyłącznie zyski
Czasy remontów A4 się skończyły. Stalexport teraz liczy wyłącznie zyski (East News)

Stalexport Autostrady, operator A4, zbiera już prawie wyłącznie zyski. Kończy już wymianę nawierzchni i spłaca długi. Reszta przychodów trafia do zarządu i akcjonariuszy.

Spółka Stalexport Autostrady miała 57,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale. To o 58 proc. więcej niż rok temu. To zarazem historyczny rekord. Poprzednio dla Stalexportu najlepszy był czwarty kwartał 2016 r., zysk wtedy nie przekroczył 50 mln zł.

Giełda zareagowała dość ostrożnie na dobre wiadomości - wzrostem akcji o 2,1 proc. do 3,39 zł. Spółka odrobiła ostatnio tylko część strat w notowaniach, kiedy pod koniec czerwca spadła poniżej 3 zł za akcję - kursu najniższego od trzech lat. A jeszcze w lutym wyrównywała historyczne rekordy (4,48 zł).

Notowania Stalexport Autostrady w ostatnim tygodniu

Zobacz także: Zobacz też: Policja chce łapać piratów drogowych, ale jednocześnie woli wystawiać upomnienia niż mandaty Wydanie: 20 lipca 2018

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 84 mln zł w drugim kwartale wobec 80 mln zł rok wcześniej. Jak widać, wzrost przychodów był niewielki, więc o nadzwyczajnym wzroście zysków zadecydowały niższe koszty.

Wybrane wyniki finansowe Stalexport Autostrady (skons. mln zł)
mln zł 2 kw. 2018 2 kw. 2017 Zmiana % 1p. 2018 1p. 2017 Zmiana %
Przychody ze sprzedaży 84,3 80,1 5,3 160,2 150,5 6,5
Zysk operacyjny 77,3 52,0 48,6 123,9 105,1 17,9
Zysk EBITDA 90,0 63,6 41,5 149,3 128,1 16,6
Zysk netto 57,7 36,5 58,2 91,3 74,1 23,3
Przepływy operacyjne 48,4 55,0 -12,0 102,7 103,1 -0,4
Przepływy inwestycyjne 7,0 7,3 -3,1 -15,7 -16,4 4,3
Przepływy finansowe -131,3 -44,5 -195,3 -155,2 -69,5 -123,3
Marża EBITDA 106,78 79,42 27,35 93,20 85,15 8,05
Marża netto 68,48 45,57 22,91 56,98 49,22 7,76
Źródło: spółka

- W obszarze zarządzania i eksploatacji autostrady A4 Katowice-Kraków do najważniejszych działań w pierwszej połowie bieżącego roku należało zakończenie wymiany nawierzchni na ostatnim, 6-kilometrowym odcinku drogi ujętym w programie na lata 2016-2018, który obejmował ww. prace na odcinkach o łącznej długości ok. 60 km - podał prezes Emil Wąsacz. - Kontynuowano ponadto ważne dla ochrony wód gruntowych inwestycje związane z modernizacją odwodnienia autostrady w województwie śląskim, realizowano wymianę nawierzchni jezdni na łącznicach węzła Balin w Chrzanowie, kontynuowano remont jednego z wiaduktów w Małopolsce oraz budowę ekranów akustycznych - dodał.

W drugim kwartale koszty operacyjne były już niskie - wszelkie wydatki remontowe zakończyły się więc wcześniej. W rezultacie większość kosztów stanowi obecnie ogólny zarząd nad spółką i wydatki finansowe.

Koncesja zapłacona

Te w ostatnim kwartale stanowiła głównie opłata koncesyjna za użytkowanie autostrady. Jeśli nie wiecie, ile kosztuje rocznie koncesja za użytkowanie prawie 70 km autostrady A4 to podajemy: Stalexport wydał na to w drugim kwartale 56 mln zł. Za odcinek Katowice-Balice.

To obniżyło zobowiązania grupy do 640 mln zł. Spółka wypłaciła też dywidendę akcjonariuszom - dostali 72 mln zł, czyli 27 mln zł więcej niż rok temu.

Dobre rezultaty w całym pierwszym półroczu (zysk 91,3 mln zł, wyższy o 23 proc. rdr) prezes tłumaczy zwiększeniem ruchu na A4.

- Na wynik finansowy wpływ miały przede wszystkim przychody z tytułu poboru opłat, które wzrosły o 6,6 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2017 i wyniosły 158,1 mln zł. Główny wpływ na wysokość przychodów z tytułu poboru opłat ma natężenie ruchu. W pierwszym półroczu 2018 roku wyniosło ono średnio ok. 43,1 tys. pojazdów na dobę i wzrosło o ok. 5,2 proc. w stosunku do pierwszej połowy roku 2017 - wyjaśnił.

Prezes informuje, że spółka pracuje nad wdrożeniem bardziej zaawansowanych technicznie systemów poboru niż obecny system A4Go. Podtrzymał też chęć współpracy w zakresie włączenia ww. odcinka zarządzanej przez swoją spółką autostrady do Krajowego Systemu Elektronicznego Poboru Opłat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
wtf
5 lata temu
Historyczny rekord kursu to był ze 12 lat temu, ponad 9 zł, a spółka była wówczas zagrożona upadłością
Jurekw
5 lata temu
Polak lubi jak z niego doją kasiorkę wystarczy popatrzeć na zyski firmy a i tak podwyższają opłatę. Osobiście raz jechałem i to ostatni był raz. Opłata nie adekwatna do czasu i komfortu jazdy. A jak ruch jeszcze się zwiększy to szkoda będzie nabijać im kasę.
Niezadowolona
6 lat temu
Tak naprawdę to jedynie powinniśmy płacić za autostrady wybudowane przez prywatnych inwestorów. Te wybudowane za nasze, podatników, pieniądze winny być bezpłatne. Inaczej jawi mi się to jako kolejny podatek.
leo
6 lat temu
Polak polaka w itd....
7
6 lat temu
Autostrada cwaniaków i złodzieji
...
Następna strona