Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Terminal w Sławkowie najpierw dla Śląska, potem dla Europy

0
Podziel się:

W Sławkowie, przy końcu szerokiego toru łączącego Polskę ze wschodem, powinno powstać centrum logistyczne dla Górnego Śląska, z możliwością rozbudowy, by w przyszłości służyło jako terminal międzynarodowy

- uważa Marek Pol.

'Coraz bliższy jestem pomysłu, aby potraktować Sławków (...) jako centrum logistyczne dla Górnego Śląska, zajmujące się logistyką w zakresie zaopatrzenia w towary przedsiębiorstw i sieci handlowych' - powiedział wicepremier, który w środę odwiedził istniejący terminal przeładunkowy w Sławkowie (Śląskie).

Zdaniem Pola aglomeracja katowicka potrzebuje co najmniej dwóch tego typu centrów. Rozpoczęcie modernizacji i rozbudowy istniejącej w Sławkowie infrastruktury, na razie na potrzeby Śląska, dałoby Polsce dodatkowe atuty w staraniach o lokalizację w Sławkowie międzynarodowego terminalu, gdzie przeładowywane byłyby towary dostarczane z Azji koleją transsyberyjską do Europy.

O przedłużenie szerokiego toru ze Sławkowa i budowę międzynarodowego terminalu zabiega też czeski Bohumin. Według Pola są szanse, aby terminal powstał jednak w Sławkowie. Wówczas projekt byłby tańszy.

'Jesteśmy na etapie rozmów z naszymi partnerami rosyjskimi, ukraińskimi, czeskimi i słowackimi na temat programu zwiększenia przewozów trasą transsyberyjską do Europy. Jednocześnie jesteśmy w okresie finansowych analiz optymalnej lokalizacji terminalu kończącego odcinek szerokiego toru. Wydaje nam się, że z tych analiz Sławków wyjdzie jako najtańsze miejsce' - mówił Pol.

'Jeśli chcemy zbudować terminal przeładunkowy w Sławkowie, to musi to być wspólna inwestycja krajów, które uczestniczą w całym projekcie. Inwestorami byliby Rosjanie, Polacy, Czesi, Ukraińcy i Słowacy' - dodał.

Jego zdaniem możliwe jest wcześniejsze rozpoczęcie inwestycji, ograniczonymi siłami, na potrzeby Śląska. Wówczas ta faza projektu byłaby początkowo finansowana ze środków rządowo-samorządowych. 'Na pewno się inwestorzy znajdą. To inwestycja, która ma duże szanse powodzenia' - uważa wicepremier.

W ubiegłym tygodniu list intencyjny w sprawie budowy międzynarodowego centrum logistycznego w Sławkowie podpisały PKP Cargo SA, Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) oraz Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), która jest właściciel terenu i istniejącego terminalu przy szerokim torze.

W ubiegłym roku CZH rozstrzygnęła konkurs na projekt zagospodarowania terenu przy końcu szerokiego toru. Szacuje się, że budowa tam terminalu kosztować może ok. 150-200 mln USD. Aby realizacja projektu była możliwa, konieczne będzie pozyskanie inwestorów. Ocenia się, że centrum w Sławkowie mogłoby powstać najdalej w ciągu pięciu lat.

Zaangażowanie ARP w projekt budowy w Sławkowie terminalu wynika m.in. ze znaczenia szerokiego toru dla funkcjonujących w jego pobliżu specjalnych stref ekonomicznych, zarządzanych przez ARP: mieleckiej i tarnobrzeskiej, a także katowickiej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)