Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Uwaga na fikcyjny sklep z damską odzieżą. Nasza czytelniczka ostrzega przed modimoda.pl

254
Podziel się:

"Ten sklep najprawdopodobniej w ogóle nie istnieje" - napisała do nas na dziejesie.wp.pl pani Sara. Kobieta zamówiła damską odzież w sklepie internetowym modimoda.pl. Na początku wydawało jej się, że wszystko jest w porządku. Dopiero po czasie zapaliła się czerwona lampka.

Oszuści często kuszą promocjami i niezwykle atrakcyjnymi cenami
Oszuści często kuszą promocjami i niezwykle atrakcyjnymi cenami

Nasza czytelniczka trafiła na reklamę internetowego sklepu z odzieżą "modimoda.pl" na jednym z dużych, ogólnopolskich portali. Przyznaje, że na początku nic jej nie zaniepokoiło.

- Wyglądało to bardzo profesjonalnie. Bardzo długo nic nie wzbudzało żadnych podejrzeń - przyznaje pani Sara.

Kobieta kupiła kilka damskich ubrań. Przyznaje, że zachęciły ją, jak to określa, "śmieszne ceny". Za kilka rzeczy zapłaciła ok. 100 zł.

Poszło zamówienie, kontakt się urwał

Nasza czytelniczka złożyła zamówienie w sklepie 11 lipca. Później dostawała e-maile: o rejestracji na stronie, o zaksięgowaniu wpłaty, o terminie wysyłki, o kompletowaniu zamówienia.

Pierwszy znak ostrzegawczy pojawił się 31 lipca. Dostała wiadomość o przekształceniu witryny. W miejsce "modimoda.pl" powstało "modi4moda.com". W treści e-maila informacja o letnich wyprzedażach i zapowiedź otwarcia sklepu stacjonarnego w Warszawie.

Zobacz także: Zobacz: Kradzież tożsamości. "W naszej branży trzeba umieć sobie z tym radzić"

Panią Sarę niepokoił także czas realizacji zamówienia. Dodatkowo na nowej witrynie nie działały login i hasło z poprzedniej. Zaczęła więc wysyłać e-maile, w których domagała się zwrotu gotówki. Żadnej odpowiedzi już jednak nie dostała.

Znaki ostrzegawcze

Atrakcyjna cena

Oszuści zakładają sklep internetowy i kuszą cenami. Jest zdecydowanie taniej niż w innych sklepach. Wyprzedaż, rozsprzedaż, promocja - tak uzasadniają atrakcyjną ofertę. Często dodają jakiś gratis.

Pani Sara za 100 zł miała dostać pięć bluzek, pięć sukienek i zegarek. Obiecano jej jeszcze gratis dwa dodatkowe zegarki.

- Każdy klient sobie jakoś to uzasadni. A bo czas oczekiwania dłuższy, a bo sklep z małej miejscowości, więc nie płaci wiele za czynsz - mówi w rozmowie z money.pl policjant, który zajmuje się walką z cyberprzestępczością.

Forma przesyłki i płatności

Oszukana internautka nie zwróciła też uwagi na proponowaną formę wysyłki i płatności. Jedyną opcją do wyboru był kurier i przelew bankowy. Bez możliwości wysyłki za pobraniem. Bez możliwości płatności kartą (taką transakcję w razie potrzeby można unieważnić).

Tak wygląda przykładowe zamówienie, które spróbowaliśmy złożyć:

- Kiedyś kupowanie w internecie było po prostu przemyślane. Ludzie sobie nie ufali. Wybierali przesyłkę za pobraniem i płacili listonoszowi. Owszem, można było w ten sposób komuś wcisnąć cegłę, ale jednak trzeba było pojawić się na poczcie, nadać przesyłkę. Zostawało sporo śladów, policja miała za co się złapać - tłumaczy funkcjonariusz.

Kontakt telefoniczny

Gdy pojawiają się wątpliwości co do wybranego sklepu internetowego, warto sprawdzić firmę i np. zadzwonić pod podany na stronie numer. W przypadku "modimoda.pl", czy też "modi4moda.com" istnieje numer stacjonarny, natomiast skontaktowanie się z kimkolwiek nie jest możliwe.

Kilkukrotnie dzwoniliśmy pod wskazany numer. Za każdym razem automatyczna sekretarka podaje tę samą informację:

"Dzień dobry. Dodzwoniliście się państwo do sklepu modimoda. Informujemy, że w celu zapewnienia najwyższych standardów obsługi rozmowy są nagrywane. Jeżeli nie wyrażają państwo zgody na nagrywanie, prosimy o kontakt drogą mailową. Przepraszamy, ale wszyscy konsultanci w tej chwili są zajęci. Infolinia działa od poniedziałku do piątku od ósmej do szesnastej"

W tym momencie zwykle pojawia się muzyka, w oczekiwaniu na konsultanta. Tu połączenie automatycznie się urywa.

Social media i właściciel

Warto sprawdzić, do kogo należy sklep internetowy. W opisywanym przypadku prezesem firmy stojącej za modi4moda.com jest Claros Kengie Hermo.

Po wpisaniu w inernetową wyszukiwarkę tego nazwiska, nie znajdziemy zbyt wielu informacji. Można dowiedzieć się jedynie, że na to nazwisko w KRS zostało zarejestrowanych 10 firm w terminach od 20 lutego do 5 marca 2018 r.

Większość sklepów internetowych, które uczciwie prowadzą działalność, oprócz domeny, posiadają też konta w social mediach: na Facebooku, czy Instagramie. Gdy w facebookową wyszukiwarkę wpisuje się "modimoda", natrafić można co najwyżej na profile, które zakładają oszukane osoby - na przykład "Modi4moda-wszystko".

Po kliknięciu w profil ukazuje się taka oto informacja:

"Witam wszystkich zainteresowanych..."oszukanych" przez trefny sklep internetowy Modimoda i Modi4moda...piszcie swoje opinie, spostrzeżenia i uwagi, a może porady, jak sobie z tym fantem poradzić".

Tu pojawia się wątek dochodzenia roszczeń i poszukiwania oszustów.

- Przeszło mi przez myśl, żeby zgłosić to na policję, ale podchodzę do tego tak, jak wszyscy. Niewielka kwota, później będę kilka razy ciągana, przesłuchiwana. Gdyby coś się w tej sprawie działo, była większa grupa osób, to wtedy jestem w stanie to zgłosić - przyznaje Pani Sara.

Takie podejście nie ułatwia pracy policjantom, którzy doskonale znają schemat działania oszustów.

- Są ludzie, którzy doskonale wiedzą, jak się schować w internecie. I znalezienie takich osób wcale nie jest łatwe. To często praca na długie miesiące, żmudny monitoring. Aż w końcu ktoś popełni błąd - tłumaczy policjant. Dodaje, że ludzie są coraz mniej czujni.

- Kupowanie w sieci nam spowszedniało. Kupujemy tam codziennie i wszystko. Straciliśmy instynkt. A przestępcy to wykorzystują - tłumaczy funkcjonariusz.

W sprawie witryn "modimoda.pl" i "modi4moda.com" skontaktowaliśmy się w środę z zespołem prasowym Komendy Głównej Policji. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy policja zajmuje się tą sprawą. Czekamy na odpowiedź.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(254)
maria
8 miesięcy temu
Zamowilam i oplacilam buty ortopedyczne za 79,00zl 23 lipca i do dzis zero dostawy ,nawet kurjer nie dostal dla mnie przesylki ,nastepnie moda-pl niby wycofala i zwrotu pieniedzytez nie ma
Ywe
rok temu
No i świetnie. Ostrzegacie przed oszustami a między info.reklamy sklepów które oszukują. Brawo. I jeszcze raz brawo.
abc
2 lata temu
Sklep Sandbella to oszuści. Przysyłają towar niezgodny z zamówieniem. Problem ze zwrotem. Trzeba wysłać do Chin za, koszt ok. 100 zł. Wykorzystują fakt, że ludziom nie będzie się chciało zgłaszać na policję utraty 200- 500 zł. NIE KUPUJCIE W TYM SKLEPIE!!!!!!!!!!!
Daria
3 lata temu
Oj, trzeba uważać
Marlena
3 lata temu
Sklep Coloryee nierzetelny a materiały sztuczne. Oszustwo!
...
Następna strona