Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Premier Szydło o Via Carpatia: otwiera Polsce drogę na świat

8
Podziel się:

Via Carpathia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Jest to dla polskiego rządu strategiczna inwestycja.

Premier Szydło o Via Carpatia: otwiera Polsce drogę na świat
(East News/Mariusz Grzelak/REPORTER)

Beata Szydło powiedziała, że Via Carpatia otwiera Polsce drogę na świat i na lepszą przyszłość.

Aktualizacja 12:23

Via Carpathia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Jest to dla polskiego rządu strategiczna inwestycja. Droga ta - w ocenie rządu - przyspieszy rozwój gospodarczy Polski północo-wschodniej i zwiększy bezpieczeństwo kraju.

- Ściana wschodnia jest tą częścią naszego kraju, która musi mieć priorytet, jeżeli chcemy mówić o tym, że Polska ma się równomiernie rozwijać - powiedziała na konferencji prasowej w Łańcucie premier.

- Musimy ten odpowiedzialny rozwój rozumieć jako rozwój zrównoważony dający równe szanse wszystkim regionom, w tym również tym regionom, które do tej pory miały najmniej szans - powiedziała premier na konferencji "10 lat deklaracji łańcuckiej - Via Carpatia dziś, wyzwania na przyszłość".

- Właśnie ściana wschodnia jest tą częścią naszego kraju, która musi mieć priorytet, jeżeli chcemy mówić o tym, że Polska ma się równomiernie rozwijać i wszyscy mają mieć równe szanse, na to żeby z tego rozwoju czerpać jak najwięcej korzyści - podkreśliła szefowa rządu. Dodała: "to jest w interesie całej naszej ojczyzny".

- Myślę, że nikt z nas nie ma wątpliwości, że Via Carpathia otwiera nam drogę na świat, otwiera nam drogę na lepszą przyszłość i jest też symbolem rozwoju - dodała.

- Wierzę w to głęboko, że kiedy będziemy już realizowali to zadanie w kolejnych etapach, kiedy będziemy mogli mówić z satysfakcją, że te plany przekształcają się w rzeczywiste efekty tych działań, będziemy mieli nie tylko satysfakcję z tego, że udało się zrobić coś ważnego, ale udało się pokazać Europie i światu, że potencjał Polski, ale i potencjał naszych partnerów z Europy Środkowo-Wschodniej jest ogromny - podsumowała premier.

- Budowa trasy Via Carpathia jest ważna nie tylko dla naszego kraju, ale i dla Unii Europejskiej - uważa minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Według niego powstaniem tego szlaku transportowego zainteresowane są także "państwa spoza UE".

- Rozmawiamy z zewnętrznymi partnerami UE i znajdujemy ich wsparcie - powiedział Adamczyk w poniedziałek w Łańcucie podczas konferencji "10 lat deklaracji łańcuckiej - Via Carpatia dziś, wyzwania na przyszłość". Wśród państw zainteresowanych powstaniem szlaku Via Carpathia minister wymienił Ukrainę i Białoruś.

- Zależy nam, aby sprawa trasy Via Carpathia była sprawą żywą, żywym tematem w debacie publicznej nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, a szczególnie w Brukseli - zaznaczył.

Adamczyk przypomniał, że szlak połączy trzy morza - Bałtyckie, Egejskie i Czarne. Via Carpathia to planowana międzynarodowa trasa, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Via Carpathia jest dla polskiego rządu strategiczną inwestycją. Droga ta - w ocenie rządu - przyspieszy rozwój gospodarczy Polski północo-wschodniej i zwiększy bezpieczeństwo kraju.

W 2006 r. ministrowie transportu Polski, Litwy, Polski, Słowacji i Węgier podpisali tak zwaną Deklarację Łańcucką w sprawie utworzenia najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe. Cztery lata później do inicjatywy dołączyły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja. Via Carpatia ma przebiegać od Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Sara
8 lat temu
Już powinna zacząć się budowa. Ale przez niektórych przewija chamstwo w tych wypowiedziach . Cała ściana WSCHODNIA czeka na rozpoczęcie budowy.PIS obiecywał dofinansowanie tej części kraju , jeżeli chce wygrać wybory następne musi już działać. nie mówić nie pisać tylko budować.. Są to naprawdę biedne regiony a bardzo patriotyczne. żeby to nie spaliło na panewce.
Paweł
8 lat temu
Masakra - dojazd samochodem do Warszawy z Przemyśla ponad 5 godzin !!
EwA
8 lat temu
Bardzo dobrze. To rozwój dla Polski.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Sara
8 lat temu
Już powinna zacząć się budowa. Ale przez niektórych przewija chamstwo w tych wypowiedziach . Cała ściana WSCHODNIA czeka na rozpoczęcie budowy.PIS obiecywał dofinansowanie tej części kraju , jeżeli chce wygrać wybory następne musi już działać. nie mówić nie pisać tylko budować.. Są to naprawdę biedne regiony a bardzo patriotyczne. żeby to nie spaliło na panewce.
Mario
8 lat temu
Przecież to droga znikąd do nikąd , Skrót dla ruskich TIRów tylko. Nie wiem w jaki sposób ma to wpłynąć na rozwój tamtego regionu. Może przydrożne prostytutki zwiększą obroty? Nić po za tym.
Aleksander
8 lat temu
Via Carpatia aż do Indii ! A co z Via Baltica ? Północ kraju skażona zaniedbaniem....Miały być Helsinki z Rygą Tallininem przez Kaliningrad...i znowu kicha. Ruch przygraniczny zamarł...bo Błaszczak dba o polskie bezpieczeństwo. A te wstrętne Ruchy nie mogą do nas przyjeżdżać....zrobił im kuku!
bogdanzet2
8 lat temu
Beata .Czy prezes może aż tak mózg zlasować .KObiety są jednak wierne tyeanom.
spizi
8 lat temu
A co zamknięta jest droga dla KacziPISlandii, źe Polska ma się otwierać?