Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Salony VR podbijają Polskę. Rynek na świecie wart będzie miliardy

Salony VR podbijają Polskę. Rynek na świecie wart będzie miliardy

Disco:VR wierzy, że uda się im podobić polski rynek swoją vijarową technologią. Fot. materiały prasowe Disco:VR
Disco:VR wierzy, że uda się im podobić polski rynek swoją vijarową technologią.

Wirtualna rzeczywistość może podbić polski rynek rozrywkowy. Multikino od początku sierpnia oferuje możliwość obejrzenia w technologii VR filmów. Jednocześnie rośnie sieć salonów do gier Disco:VR. Eksperci szacują, że za kilka lat światowy rynek może być wart nawet 200 mld dolarów.

W czwartek 17 czerwca użytkownicy okularów VR mogli po raz pierwszy uczestniczyć w koncercie grupy Coldplay z pozycji kanapy swojego domu. Dokładnie - uczestniczyć, a nie posłuchać. Wirtualna rzeczywistość sprawia bowiem, że zakładając specjalne gogle, możemy poczuć niemal realne doznania związane z koncertem czy wydarzeniem sportowym.

W Polsce od początku sierpnia można pójść na filmy wyświetlane w technologii VR. W warszawskim Multikinie jedna z sal wyposażona została w technologię umożliwiającą oglądanie krótkich, kilkunastominutowych produkcji. Mogą one przenieść nas w kosmos, na Hawaje czy do Japonii. Inne z seansów umożliwią obejrzenie obrazów Salvadora Dali, a tak naprawdę to wejście do narysowanych przez malarza światów.

- Zainteresowanie widzów ofertą jest ogromne. Okazuje się, że Polacy są głodni nowinek technologicznych. Po pierwszych dwóch tygodniach od startu Multikina VR by Samsung osiągnęliśmy planowaną estymację, choć ruch w kinach w okresie wakacyjnym jest mniejszy i dopiero ruszamy z promocją - mówi Marcinem Dudą, head of digital w Multikino. Jak dodaje, projekt nie jest tylko tymczasową nowinką i ma być rozwijany, ale na razie tylko w Warszawie.

Wirtualna rzeczywistość - od XIX-wiecznych dzieł sztuki aż po smartfony

Swój pomysł na VR ma też Bogumił Jankiewicz, który wcześniej stworzył sieć hamburgerowni Bobby Burger. Teraz inwestuje w salony rozrywki Disco:VR, oparte właśnie o wirtualną rzeczywistość. Na razie stoją dwa: w Warszawie, który jest największym tego typu lokalem w Europie, oraz w Kielcach.

- Nasz plan rozwoju sieci zakłada otwarcie 60 lokali do 2020 roku. Część z nich powstanie na zasadzie franczyzy, a część planujemy jako salony należące bezpośrednio do spółki. Jesteśmy otwarci na różne modele działalności. Docelowo chcemy stawiać także na obecność w centrach handlowych, dlatego koszt otwarcia pojedynczego centrum VR będzie zależny każdorazowo od powierzchni i rodzajów oferowanych doświadczeń - mówi money.pl Jankiewicz.

Zainteresowanie VR nazywa "Bożym palcem". I jak mało kto wierzy w tę technologię w naszym kraju. Rywali ma jednak sporo. Oprócz Multikina w salony VR inwestuje też HTC, który zapowiedział otwarcie aż 1000 salonów na całym świecie czy IMAX, który dostrzegł, że niedługo zamiast 3D ludzie mogą wybrać wirtualną rzeczywistość.

W Polsce w sumie działa kilkanaście większych i mniejszych punktów, umożliwiających zagranie w tego typu gry. To m.in. Dom Zagadek VR oraz InGame w Warszawie, Virtuale House w Łodzi czy Cybersowa w Białymstoku. Dlaczego udać ma się właśnie Jankiewiczowi? Ten wierzy, że prymat pierwszeństwa da mu jego własna technologia VR.

- Tworzymy bieżnię Disco 1.6, pozwalającą uzyskać kompletne wrażenie ruchu całego ciała w grze. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie na polskim rynku, które obecnie oczekuje na patent. Dzięki bieżni i dedykowanym grom, nad którymi obecnie pracujemy, chcemy rozwijać dyscypliny e-sportowe - mówi.

Problem w tym, że aby mógł się rozwijać, potrzebuje pieniędzy. Do połowy września chce zebrać 400 tys. zł w akcji crowdfundingowej zorganizowanej na portalu Beesfund. Zamiast tylko wpłacania pieniędzy na wybrany cel, pozwala ona stać się współwłaścicielem inwestycji, a więc w przypadku sukcesu da zysk inwestorowi.

Jak dotąd na inwestycję zdecydowało się kilkadziesiąt osób, które wpłaciły w sumie 69 tys. zł. Mało? Może i tak patrząc na skalę tego biznesu. Szacuje się, że do 2022 roku VR będzie mieć ćwierć miliona użytkowników na całym świecie. A rynek wart będzie według różnych szacunków od 150 do 200 miliardów dolarów.

multikino, wirtualna rzeczywistość, vr, vr:disco
Czytaj także
Polecane galerie
Tomek
2017-08-28 18:32
Szkoda, że nowe udziały powiększa kapitał spółki o ledwo kilka tysięcy (z bazowych 100k), słaby interes.
brawo_johny
2017-08-23 14:43
już dawno mówiłem że VR to przyszłość
ja
2017-08-23 13:37
Żeby w miarę dobrze radzić sobie w życiu oprócz pracy i pensji potrzebna jest podstawowa wiedza finansowa - jak zarządzać pieniędzmi, jak skutecznie oszczędzać, inwestować itd. Chodzi by nie podejmować nadmiernego ryzyka, by nie wdepnąć w jakiś AmberGold czy frankowy kredyt. Po to powstała ksią.ż ka ,,Emer.ytura nie jest Ci potzerbna", by ludzie mogli się dowiedzieć jak mogą sami zbudować majątek pomimo nienajw.yższych zarobków.
Pokaż wszystkie komentarze (25)