- wynika ze wstępnych szacunków firmy Samar, monitorującej rynek motoryzacyjny.
'Przygotowana właśnie prognoza sprzedaży wskazuje, że do końca roku nie należy spodziewać się poprawy, wprost przeciwnie, sprzedaż samochodów w grudniu może nie przekroczyć 20 tys. sztuk' - podał Samar w komunikacie.
Sprzedaż nowych aut osobowych spadła od początku roku do końca listopada o 31,77 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2000 roku i wyniosła 307.902 sztuki.
W samym listopadzie sprzedano o 27,93 proc. mniej nowych aut osobowych (21.464) niż w listopadzie 2000 roku (29.782).
'Jeżeli nie zmienią się warunki, to mimo wszystko w 2002 roku jest szansa na stabilizację rynku na tegorocznym poziomie. Jest jeden warunek - że kredyty troszkę stanieją. Nie spodziewałbym się poprawy sytuacji w pierwszych miesiącach 2002 roku. W pierwszym kwartale będzie jeszcze spadek' - powiedział w czwartek PAP prezes Samara, Wojciech Drzewiecki.
Według niego sprzedaż nowych aut mogłaby wzrosnąć maksymalnie do 380 tys. po obniżce akcyzy na nowe auta i jednoczesnym wprowadzeniu akcyzy rosnącej proporcjonalnie do wieku starszych samochodów, ostrzejszych badań technicznych dla aut używanych oraz obowiązku spełniania przez nie normy wydzielania spalin Euro-2.
Drzewiecki szacuje, że tylko po obniżce akcyzy na nowe pojazdy ich sprzedaż wzrosłaby o 10-15 tys.
Powyższe regulacje mogłyby, jego zdaniem, ograniczyć import aut używanych, z których ponad trzy-czwarte to auta mające powyżej czterech lat. Samar szacuje, że w tym roku trafi do Polski 220 do 230 tys. tych aut.
'Bez ograniczeń, w przyszłym roku ta liczba może przekroczyć 300 tys.' - powiedział Drzewiecki.
Tymczasem w 2002 roku na samochody nowe oraz używane, wyprodukowane w państwach UE i sprowadzone do Polski, nie będzie już obowiązywało cło oraz ograniczenie wieku do 10 lat.
Obecnie cło na samochody osobowe, nowe oraz używane, wyprodukowane w UE i importowane z UE, wynosi 5 proc., ale nie mniej niż 178,6 euro i 357,1 euro, jeśli samochód ma więcej niż cztery lata.
Dla samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności powyżej 3.000 cm sześc. i silników diesla o pojemności większej niż 2.500 cm sześc. cło wynosi 2 proc.