Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wirtualna Polska zapowiada rewolucję na rynku reklamy. Płacisz tylko za to, co się ogląda

Wirtualna Polska zapowiada rewolucję na rynku reklamy. Płacisz tylko za to, co się ogląda

Jacek Świderski twierdz, że skończył się czas płacenia za "niewidzialne reklamy". Fot. materiały prasowe/Rafał Parczewski
Jacek Świderski twierdz, że skończył się czas płacenia za "niewidzialne reklamy".

Dobre wyniki finansowe na rynku reklamy, wzrost przychodów z Telewizji WP oraz dalsze wzmacnianie części e-commerce - takie wnioski płyną po najnowszym raporcie kwartalnym Wirtualnej Polski. Firma w najbliższym czasie zamierza odejść od ponad 20-letniego standardu w rozliczaniu się z reklamodawcami. Od początku roku pieniądze będzie brać tylko za wyświetlone reklamy.

- Mamy już ponad 55 proc. przychodów z e-commerce. Niedługo ogłosimy już oficjalnie, że jesteśmy spółką e-commercową. Na razie zawracanie tankowca mediowego trwa - mówił Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski, podsumowując wyniki za III kwartał.

Jak podkreślił, jednocześnie wzrosty widać też w segmencie mediowym. Najlepszym dowodem jest tu 10 proc. więcej użytkowników na stronie głównej WP. Prezes spółki dodał, że kluczową sprawą na 2018 r. będzie walka o AdViewability, czyli wskaźnik oglądalność reklam przez użytkowników.

Ten wzrósł od czerwca o 9 p.p. do 58 proc. Obecnie jest to jeden z najlepszych wyników na rynku, dużo wyższy niż ma Onet czy nawet Google. Większy ma tylko Facebook.

- Jesteśmy w stanie podnieść go do ponad 70 proc. w kampaniach odsłonowych - zadeklarował Jacek Świderski.

Dlaczego to takie ważne? Od stycznia 2018 r. skończy się w WP korzystanie z istniejącego od 20 lat wskaźnik CPM w reklamie. W uproszczeniu to koszt zakupu 1000 wyświetleń banera, ale bez gwarancji, że użytkownicy go zobaczyli. Wirtualna Polska, jako pierwsza na rynku, będzie pobierać od reklamodawców pieniądze tylko za wyświetlone i obejrzane banery (wskaźnikiem vCPM).

Oferta będzie dotyczyć kampanii odsłonowych, kupowanych w modelu tradycyjnym oraz w modelu programatycznym. A to oznacza, że klient będzie musiał korzystać z systemu zakupowego.

Nowe produkty dla reklamodawców

O większe przychody firma chce też walczyć nowymi produktami reklamowymi, np. skierowanymi do branży e-commercowej. Jeden z nich ma na przykład promować okazje cenowe na stronie głównej portalu. Specjalny widżet już teraz agreguje dla konkretnego użytkownika atrakcyjne i dostosowane do niego oferty ze sklepów internetowych, które odwiedzał w ostatnich miesiącach.

- To jest produkt natywny. Dzięki temu jest dużo atrakcyjniejszy i skuteczniej niż typowy baner - przekonywał Świderski.

Nowości będą też w produktach reklamowych, związanych z mailingiem. Pojawi się m.in. tzw. dynamiczne wyświetlanie reklam, które są dopasowane do intencji zakupowych użytkownika.

Prezes WP podkreślił, że mnogość produktów reklamowych sprawiła, że firma zainwestowała w specjalne narzędzie, ułatwiające wyświetlanie banerów czy mailing. WP marketing cloud, za pomocą specjalnych algorytmów, pozwalać ma na lepsze dopasowanie reklam do użytkownika.

- To bardzo zaawansowane narzędzie, pozwalające na bieżącą kontrolę nad kampaniami. Wszystko to jest zgodne z prawem, również tym nadchodzącym, czyli RODO - tłumaczył.

Jako przykład takich działań podał bank, z którym prowadzono kampanię na WP. Dzięki analizie danych ten zauważył, że wiele osób, klikających w reklamę, to Ukraińcy. Szybko więc przygotowano podstronę w ich języku oraz specjalną instrukcję, pomagającą w zakładaniu kont bankowych.

Telewizja WP skokowo zwiększa przychody

Dobre wieści płyną też z Telewizji WP. Kanał jest już drugim najczęściej oglądanym na MUX-8, choć zasięg techniczny ma na najniższym poziomie ze wszystkich czterech programów (56 proc. dotarcia do gospodarstw domowych). Zdaniem Świderskiego, rodzi to potencjał do sporych wzrostów. A już i tak między innymi od początku roku Telewizja WP miała 5 mln zł przychodów.

Podsumowująca wyniki finansowe wiceprezes firmy Elżbieta Bujniewicz-Belka wytłumaczyła, że niewielki spadek marży to wynik pójścia w stronę e-commerce. Ma to jednak ten plus, że dzięki temu znacząco mogą rosnąć przychody. Dodała też, że skutecznie i zgodnie z planem udało się ograniczyć straty z segmentu telewizyjnego.

- Telewizja też dodaje nam już sporo do wzrostów przychodów - podkreśliła Bujniewicz-Belka. Kluczową sprawą dla Telewizji WP będzie w tym momencie praca nad zwiększeniem zasięgu technicznego. Być może popularność MUX-8 wzrośnie, jeśli pojawi się na nim kanał TVP, ale spółka po licznych zapowiedziach prezesa Jacka Kurskiego, nie przywiązuje już do tych deklaracji większego znaczenia.

Skonsolidowane przychody gotówkowe ze sprzedaży wszystkich usług spółki WP wzrosły o 14,3 proc. do poziomu 305 mln zł. W segmencie online EBITDA skoczyły o ponad 17 proc., do poziomu ponad 100 mln zł. EBITDA we wszystkich segmentach wyniosła blisko 90 mln zł po III kwartale.

Money.pl jest częścią Wirtualnej Polski.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Adam
2017-11-16 05:47
Czyli nie będą pisać głupot i nie będzie literówek?
polecam
2017-11-15 10:55
ublock
Ja
2017-11-15 01:30
Chwalą się coraz większymi zyskami, a pracownicy nie widzą podwyżki od wielu lat...
Pokaż wszystkie komentarze (24)