.
Zgodnie z przyjętymi w środę poprawkami, umieszczanie reklam na tablicach i słupach reklamowych będzie możliwe pod warunkiem, że co najmniej 20 proc. powierzchni reklamy zajmować będą napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.
Producenci napojów alkoholowych, zawierających od 8 do 18 proc. alkoholu, będą mogli informować o sponsorowaniu przez siebie imprez sportowych, koncertów lub innych masowych imprez wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie, plakacie lub tablicy informacyjnej.
Wcześniej posłowie opowiedzieli się również za wprowadzeniem prawa do emitowania reklam piwa w telewizji i radiu oraz w kinie i teatrze od 20.00, a nie, jak obecnie, od 23.00.
W zamian za rozszerzenie możliwości reklamy napojów alkoholowych posłowie nałożyli na ich producentów dodatkową opłatę w wysokości 10 proc. ceny netto za usługi reklamowe lub promocyjne.
Wpływy uzyskane z tej opłaty mają być przeznaczone na dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych dzieci i młodzieży.
Według szacunków producentów alkoholi, przedstawionych podczas obrad komisji przez przewodniczącego Tadeusza Tomaszewskiego, decyzja posłów będzie ich kosztowała około 30-50 mln zł rocznie. Kwoty tej firmy nie będą mogły wliczyć w koszty uzyskania przychodów.
Sejmowe komisje zakończyły w środę prace nad projektem zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmu i skierowały ją do drugiego czytania.