Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zmiany w reklamach leków. Potężne kary za każde nagięcie rzeczywistości

8
Podziel się:

Za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków będą bardzo dotkliwe kary finansowe - zapowiedział wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda. Kary mają być naliczane za każdą serię reklamy, a ich zapłata będzie musiała być niemal natychmiastowa.

Zmiany w reklamach leków. Potężne kary za każde nagięcie rzeczywistości
(EAST NEWS)

Resort chce walczyć z nieprawdziwymi treściami w reklamach leków i wyrobów medycznych. Nie zdecydowano się na przyjęcie belgijskiego systemu, gdzie reklamy są autoryzowane przed emisją. Zdaniem Łandy taki system stwarza niepotrzebną biurokrację i jest kosztowny.

- Wprowadzimy jasne wskazówki, co jest treścią prawdziwą, która nie wprowadza konsumenta w błąd, a co jest treścią fałszywą. Z drugiej strony za publikację treści fałszywych będą bardzo dotkliwe kary finansowe i to za każdą serię reklamy, z natychmiastowym nakazem zapłaty. A potem, jeżeli ktoś się z karą nie zgadza, to będzie mógł odwołać się do sądu. Ale zapłacić będzie musiał od razu i to dużo. Konsument musi być skutecznie chroniony - powiedział Łanda.

Obecnie nadzór nad przestrzeganiem regulacji dotyczących reklamowania leków sprawuje Główny Inspektor Farmaceutyczny. Może on nakazać np. zaprzestania emisji reklamy i usunięcie fragmentów naruszających przepisy. Z kolei kontrolę nad reklamą suplementów diety sprawuje Główna Inspekcja Sanitarna.

Resort planuje także wprowadzić ograniczenia w sprzedaży leków w sklepach i na stacjach benzynowych. - W obrocie pozaaptecznym nie może być leków, które są potencjalnie niebezpieczne. Leki nie mogą leżeć na najniższej półce, gdzie dzieci mogą mieć do nich dostęp, ani na słońcu. Nie mogą też być przechowywane w wysokiej temperaturze - powiedział wiceminister.

Zdaniem resortu poza apteką powinny być sprzedawane leki do doraźnego stosowania i nie powinny one być w dużych opakowaniach.

Ministerstwo planuje także zmiany w zakresie asortymentu dostępnego w aptekach. - Chcemy, żeby apteka była szczególnym miejscem, jednostką opieki zdrowotnej, gdzie można oczekiwać, że sprzedawane są skuteczne leki, a nie żelazka, perfumy, szampony i inne rzeczy - od tego są sklepy - powiedział Łanda.

Zmiany obejmą też Państwową Inspekcję Farmaceutyczną. Resort chce, by Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne podlegały bezpośrednio Głównemu Inspektoratowi Farmaceutycznemu. - Dziś jest tam dwuwładza i dlatego inspekcja nie działa, jak należy. Z jednej strony jest wojewoda, a z drugiej GIF - powiedział Łanda.

Wiceminister poinformował, że prace nad projektem nowelizacji Prawa Farmaceutycznego zakończą się po rozstrzygnięciu konkursu na Głównego Inspektora Farmaceutycznego. - Nie chcę kończyć projektu ustawy bez osoby, która będzie to prawo wykonywała - powiedział.

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
321start.
8 lat temu
A co z reklamami proszków do prania ? A co z reklamami banków i ich złodziejskich kredytów ? I wielu innych które nas w sposób perfidny oszukują i okłamują ?
krak
8 lat temu
Wreszcie i bardzo dobrze.
marlowe
8 lat temu
i dobrze - może przestana wreszcie nas truc i robic z nas lekomanów
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
bicz bozy
8 lat temu
nareszcie.trzeba jak najszybciej pozamykać oszustów od haluksów,przyrostu penisa,uczeniu się pięciu języków w tydzień i wielu wielu innych.
rabarbar
8 lat temu
Leki to pikuś. Co z wymyślonymi "suplementami" na jeszcze bardziej wymyślone "choroby"???
zz
8 lat temu
Panie Ministrze - zakaz reklamy leków, alkohol i tytoń wiemy że szkodzi - a reklamują "trucizny" jako zbawienny lek na młodość i urodę,
krak
8 lat temu
Wreszcie i bardzo dobrze.
szczepan
8 lat temu
Leków nie trzeba reklamować, od tego jest lekarz który za swoją pracę otrzymuje ciężkie wynagrodzenie a i tak im ciągle mało!
MONEY.PL na skróty

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.