Więcej pociągów na trasie Polska-Chiny. Ekspansja PKP Cargo

Ekspansja wewnątrzeuropejska oraz wzrost znaczenia kolei w transporcie ładunków między Chinami i Europą – to cele, na których w najbliższych latach skupi się zarząd PKP Cargo. Spółka już dziś poprawia infrastrukturę i łączy w jeden podmiot wszystkie terminale przeładunkowe.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PKP Cargo

W modernizację taboru oraz infrastruktury PKP Cargo inwestuje do 0,8 proc. swojego zysku operacyjnego. A wszystko po to, by stworzyć lepszą, bardziej przyjazną i tańszą dla klienta ofertę.

– Szybkość, ładowność, niezawodność i efektywność jest dla nas kluczowa. Stąd inwestycje w platformy intermodalne, lokomotywy dwusystemowe i wielosystemowe czy terminale – tłumaczy Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo S.A.

Transport od drzwi do drzwi

Wyzwaniem, przed którym staje dziś spółka jest połączenie 27 terminali przeładunkowych w jeden podmiot. W ubiegłym roku postało PKP Cargo Terminale. Spółka zawiaduje w tej chwili terminalami w Żurawicy i Małaszewiczach. Pozostałe mają zostać do niej włączone jeszcze w tym roku.

– Chcemy zaoferować klientom zintegrowaną usługę przewozów towarowych "od drzwi do drzwi". W tym celu musimy zracjonalizować korzystanie z naszych zasobów. Jednym z takich działań jest właśnie integracja terminali – zapowiada prezes Warsewicz.

Ile pociągów między Chinami a Polską?

PKP Cargo jest też zainteresowane zwiększeniem udziału kolei w transporcie ładunków między Europą i Chinami. W 2018 roku 97,5 proc. towarów z i do Państwa Środka płynęło statkami, 1,2 proc. leciało samolotami, a zaledwie 0,6 proc. jechało pociągami. W sumie było to 6,7 tys. składów.

Dla porównania w 2013 roku na trasę Polska-Chiny wyjechało ich zaledwie 300.

– Dynamika wzrostów jest imponująca. Natomiast znaczenie czy wielkość udziału kolei w strukturze przeładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku nieistotna z punktu widzenia całości tych przewozów. Z pewnością jednak kolej jest alternatywą, szczególnie dla droższych przewozów lotniczych. W moim przekonaniu nie jest możliwe przeniesienie całości ładunku na kolej, możemy za to mówić o wzroście udziału do 5-6 proc. – twierdzi prezes Warsewicz.

Duża szansa portów

W tej chwili trwają w spółce dyskusje na temat zasadności otwarcia przedstawicielstwa w Chinach.

PKP Cargo chce także zwiększenia swojego udziału w przewozach europejskim korytarzem Północ-Południe oraz w procesie rozwożenia po Europie ładunków wpływających do polskich portów.

– Potencjał wzrostu rynku przewozów intermodalnych widzimy przede wszystkim w przewozach wewnątrzeuropejskich oraz z i do portów europejskich, a szczególnie polskich. W poprawie infrastruktury portowej, kolejowej i zwiększeniu zdolności przeładunkowej naszych portów dostrzegamy dużą szansę rozwoju – zapewnia Czesław Warsewicz.

oprac. Monika Rosmanowska

Materiał powstał we współpracy z PKP Cargo

Wybrane dla Ciebie
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Włochy pokażą Polsce, jak sięgnąć po rezerwy złota? Możliwy czarny scenariusz
Włochy pokażą Polsce, jak sięgnąć po rezerwy złota? Możliwy czarny scenariusz
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"