Wielomilionowa kara dla sieci Eurocash uchylona. UOKiK przegrał w sądzie
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję UOKiK z 2021 r. o nałożeniu wielomilionowej kary dla sieci sklepów Eurocash. Urząd swoją decyzję argumentował "nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej". Wyrok, co istotne, nie jest prawomocny.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r. nałożył na spółkę Eurocash karę w wysokości ponad 76 mln zł. Jak powiedział wówczas prezes UOKiK Tomasz Chróstny, "dostawcy produktów rolnych i spożywczych do sklepów należących do spółki musieli ponosić wiele dodatkowych i nieuzasadnionych opłat".
Sprawa trafiła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W poniedziałek (19 lutego) spółka podała, że SOKiK w całości uchylił decyzję UOKiK. Wyrok nie jest prawomocny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprzedaje auta za miliony! "Tesli mi nie szkoda, traktuję ją jak lodówkę" - Robert Michalski #18
Za co Eurocash dostał 76 mln zł kary?
Co UOKiK dokładnie zarzucił firmie? "Celem opłat było obniżenie przez Eurocash wynagrodzenia należnego kontrahentom spółki" - wskazano w komunikacie z 2021 r. Szef urzędu dodał, że doszło do nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej.
"Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług" - powiedział, cytowany w komunikacie, Tomasz Chróstny.
Według szefa Urzędu celem działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze.