W opublikowanym w środę raporcie finansowym za 2024 rok Jeronimo Martins podało też, że w walucie euro sprzedaż w sklepach Biedronki wyniosła 23,6 mld euro, czyli o 9,6 proc. więcej niż w 2023 roku.
Natomiast EBITDA Biedronki spadła o 1,3 proc., a w walucie lokalnej skurczyła się o 6,3 proc. Marża EBITDA Biedronki ukształtowała się na poziomie 7,7 proc. wobec 8,5 proc. w 2023 roku. Jeronimo Martins podało w komunikacie, że wpływ na spadek marży EBITDA miały inwestycje cenowe oraz decyzja o znaczącym wzroście wynagrodzeń.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ciągu 2024 roku Biedronka otworzyła 186 nowych sklepów (161 nowych sklepów netto, czyli z nieuwzględnieniem tego, że niektóre placówki zamknęła) i przeprowadziła remont 280 lokalizacji.
Jeronimo Martins prognozuje, że w tym roku wzrost płacy minimalnej w Polsce o 9,2 proc. zwiększy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych. "Jednak na razie konkurencja w handlu detalicznym żywnością jest silna, a ogólna konsumpcja żywności utrzymuje się na relatywnie niezmiennym poziomie" - czytamy w komunikacie.
Portugalczycy dodają, że priorytetem dla Biedronki będą w 2025 roku wyniki sprzedaży, co jest dużym wyzwaniem, biorąc pod uwagę wyniki konsekwentnie osiągane przez sieć w ostatnich latach. Biedronka będzie również nadal koncentrować się na działaniach w zakresie efektywności kosztowej i produktywności, aby chronić rentowność i reagować na otoczenie gospodarcze. "Na początku 2025 r. otoczenie to nadal łączy niską inflację żywności z rosnącymi płacami i niezmienną konsumpcji żywności" - ocenia Jeronimo Martins.
Sieć Biedronka ma się w tym roku powiększyć o około 130-150 sklepów netto, a około 250-275 sklepów ma zostać wyremontowanych. Biedronka chce także zbudować nowe centrum dystrybucyjne. Obecnie ma ich 17.
Jeronimo Martins planuje też rozwój sieci Biedronka na Słowacji. Do końca 2026 roku chce mieć 50 sklepów w tym liczącym 5,5 mln mieszkańców kraju. Pierwszy sklep otworzyła na początku marca tego roku.
33,46 mld euro przychodów w całej grupie
Cała grupa Jeronimo Martins, która ma też sieci sklepów w Portugalii i Kolumbii (a w Polsce, oprócz Biedronki, prowadzi też sieć drogerii Hebe), miała w 2024 roku 33,46 mld euro przychodów (wzrost rok do roku o 9,3 proc.). EBITDA grupy wzrosła o 2,9 proc., do 2,23 mld euro, a zysk netto spadł o 21,6 proc., do 606 mln euro. Na inwestycje grupa przeznaczyła w zeszłym roku około miliarda euro.
Grupa chce wypłacić z zysku netto za 2024 rok 370,8 mln euro dywidendy, co daje 0,59 euro dywidendy brutto na akcję. Propozycja zarządu oznacza, że na dywidendę firma przeznaczyć może około 50 proc. skonsolidowanego zysku netto za 2024 rok.
"Proponowana wypłata dywidendy zapewnia grupie elastyczność w realizacji planów ekspansji, wykorzystanie potencjalnych możliwości wzrostu nieorganicznego oraz utrzymanie silnego bilansu" - czytamy w komunikacie.