Wodorowe technologie dodają gazu

Stacje wodorowe zamiast stacji benzynowych? Jeśli wodór miałby stać się – oprócz baterii – nowym nośnikiem energii dla motoryzacji, potrzebuje kilku przełomów technologicznych. A te, dzięki finansowaniu z NCBR, mają powstać w Polsce.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Impact

Mało kto wie, że są w Polsce producenci wodoru, którzy wytarzają go na masową skalę. Przykładem jest tu Grupa Azoty, którą jest największym producentem tego pierwiastka w Polsce. Wodór produkowany przez koncern z Puław nie jest jeszcze wykorzystywany do zasilania pojazdów, lecz częściowo zagospodarowywany przez spółkę podczas wielu kluczowych procesów chemicznych kluczowych w jej działalności. Czy są jakieś przeszkody, aby był on również wykorzystywany w branży transportowej jako zamiennik paliw kopalnych? Pomimo wielu niewątpliwych zalet, do których możemy zaliczyć m.in. jego wysoką gęstość energetyczną w przeliczeniu na jednostkę masy, jak również brak emisji zanieczyszczeń podczas jego spalania, nadal jedną z głównych barier hamujących szerokie zastosowanie wodoru jest bezpieczny i wydajny sposób jego magazynowania.

Pojazdy wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe do napędu potrzebują bezpiecznych i efektywnych zasobników wodoru, tak samo jak bateryjne samochody elektryczne wymagają szybkich i wydajnych ładowarek. Tu inicjatywę wykazuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które ogłosiło program pn. „Magazynowanie wodoru” mający na celu opracowanie technologii magazynowania wodoru oraz stworzenie prototypu innowacyjnego systemu zasobnika tego gazu. Wykonawcy tego programu zostali już wyłonieni i obecnie realizują drugą jego fazę.

- Program, prowadzony jest w oparciu o model „problem-driven research”, który zakłada odejście od typowego dotychczas w Polsce finansowania badań poprzez udzielanie grantów na pojedyncze projekty. Różnica polega na tworzeniu programu badawczego z portfolio projektów, które przyczyniają się do rozwiązania głównego problemu poprzez opracowanie niedostępnych na rynku rozwiązań technologicznych – podkreśla dr inż. Wojciech Kamieniecki, p.o. dyrektora NCBR.

Piątka na medal

Cel Programu jest jasny – za 3 lata ma zostać opracowany prototyp innowacyjnego, a jednocześnie bezpiecznego zasobnika wodoru do zastosowań mobilnych. Realizacja tego programu będzie kolejnym krokiem w stronę upowszechnienia technologii wykorzystania wodoru jako nośnika energii oraz rozwoju branży ogniw paliwowych w rozwiązaniach mobilnych, na przykład w pojazdach.

- Trwa już druga faza programu, która zakończy się 1 marca 2020 r. Do tego etapu programu zakwalifikowało się pięciu wykonawców - wśród nich są zarówno przedsiębiorstwa jak i jednostki naukowe. Na tym etapie każdy wykonawca może otrzymać nawet 2,5 miliona złotych na realizację prac badawczo-rozwojowych, których celem jest opracowanie demonstratorów proponowanych przez siebie rozwiązań – wyjaśnia dr inż. Wojciech Kamieniecki.

NCBR trzyma rękę na pulsie w trakcie realizacji programu i odbywa regularne wizyty w siedzibie wykonawców, podczas których sprawdza aktualny postęp prac. Zakończenie ostatniej fazy programu planowane jest na 2022 r., a jego całkowity budżet wynosi 32 mln złotych.

Grupa wykonawców wyselekcjonowanych do realizacji prac na tym etapie obejmuje pięć podmiotów – Stako Sp. z o.o., Instytut Wysokich Ciśnień „Unipress”, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Doradztwo Biznesowe i Informatyczne Aleksander Popończyk oraz Politechnika Łódzka.

Wszyscy do Katowic!

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility’19 rEVolution w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 5 ścieżek tematycznych, 200 speakerów i ponad 5000 uczestników.

To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży menedżerowie i politycy z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN ORLEN, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city czy rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility’19 rEVolution!

Wybrane dla Ciebie
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro
Wielka kara dla platformy Muska. UE daje mu 90 dni. Amerykanie oburzeni
Wielka kara dla platformy Muska. UE daje mu 90 dni. Amerykanie oburzeni
Media publiczne z nowymi zasadami finansowania. Jest projekt ustawy
Media publiczne z nowymi zasadami finansowania. Jest projekt ustawy