Notowania

technologie
19.07.2019 17:09

Wodorowe technologie dodają gazu

Stacje wodorowe zamiast stacji benzynowych? Jeśli wodór miałby stać się – oprócz baterii – nowym nośnikiem energii dla motoryzacji, potrzebuje kilku przełomów technologicznych. A te, dzięki finansowaniu z NCBR, mają powstać w Polsce.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Shutterstock.com)

Mało kto wie, że są w Polsce producenci wodoru, którzy wytarzają go na masową skalę. Przykładem jest tu Grupa Azoty, którą jest największym producentem tego pierwiastka w Polsce. Wodór produkowany przez koncern z Puław nie jest jeszcze wykorzystywany do zasilania pojazdów, lecz częściowo zagospodarowywany przez spółkę podczas wielu kluczowych procesów chemicznych kluczowych w jej działalności. Czy są jakieś przeszkody, aby był on również wykorzystywany w branży transportowej jako zamiennik paliw kopalnych? Pomimo wielu niewątpliwych zalet, do których możemy zaliczyć m.in. jego wysoką gęstość energetyczną w przeliczeniu na jednostkę masy, jak również brak emisji zanieczyszczeń podczas jego spalania, nadal jedną z głównych barier hamujących szerokie zastosowanie wodoru jest bezpieczny i wydajny sposób jego magazynowania.

Pojazdy wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe do napędu potrzebują bezpiecznych i efektywnych zasobników wodoru, tak samo jak bateryjne samochody elektryczne wymagają szybkich i wydajnych ładowarek. Tu inicjatywę wykazuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które ogłosiło program pn. „Magazynowanie wodoru” mający na celu opracowanie technologii magazynowania wodoru oraz stworzenie prototypu innowacyjnego systemu zasobnika tego gazu. Wykonawcy tego programu zostali już wyłonieni i obecnie realizują drugą jego fazę.

- Program, prowadzony jest w oparciu o model „problem-driven research”, który zakłada odejście od typowego dotychczas w Polsce finansowania badań poprzez udzielanie grantów na pojedyncze projekty. Różnica polega na tworzeniu programu badawczego z portfolio projektów, które przyczyniają się do rozwiązania głównego problemu poprzez opracowanie niedostępnych na rynku rozwiązań technologicznych – podkreśla dr inż. Wojciech Kamieniecki, p.o. dyrektora NCBR.

Piątka na medal

Cel Programu jest jasny – za 3 lata ma zostać opracowany prototyp innowacyjnego, a jednocześnie bezpiecznego zasobnika wodoru do zastosowań mobilnych. Realizacja tego programu będzie kolejnym krokiem w stronę upowszechnienia technologii wykorzystania wodoru jako nośnika energii oraz rozwoju branży ogniw paliwowych w rozwiązaniach mobilnych, na przykład w pojazdach.

- Trwa już druga faza programu, która zakończy się 1 marca 2020 r. Do tego etapu programu zakwalifikowało się pięciu wykonawców - wśród nich są zarówno przedsiębiorstwa jak i jednostki naukowe. Na tym etapie każdy wykonawca może otrzymać nawet 2,5 miliona złotych na realizację prac badawczo-rozwojowych, których celem jest opracowanie demonstratorów proponowanych przez siebie rozwiązań – wyjaśnia dr inż. Wojciech Kamieniecki.

NCBR trzyma rękę na pulsie w trakcie realizacji programu i odbywa regularne wizyty w siedzibie wykonawców, podczas których sprawdza aktualny postęp prac. Zakończenie ostatniej fazy programu planowane jest na 2022 r., a jego całkowity budżet wynosi 32 mln złotych.

Grupa wykonawców wyselekcjonowanych do realizacji prac na tym etapie obejmuje pięć podmiotów – Stako Sp. z o.o., Instytut Wysokich Ciśnień „Unipress”, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Doradztwo Biznesowe i Informatyczne Aleksander Popończyk oraz Politechnika Łódzka.

Wszyscy do Katowic!

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility’19 rEVolution w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 5 ścieżek tematycznych, 200 speakerów i ponad 5000 uczestników.

To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży menedżerowie i politycy z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Grupa Volkswagen, Volkswagen Financial Services, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN ORLEN, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city czy rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility’19 rEVolution!

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
19-07-2019

PawełPowinno się zabronić jazdy dieselami w samochodach osobowych, stoisz na światłach a tu kleklekle i smród sadzy, a jak rusza to chmura dymu. Wstyd tym … Czytaj całość

19-07-2019

nie POmylonyhahaha a moj... mini bmw turbo dizelek pali 4 l ropki i jest euro 6 polecam .

20-07-2019

kubaNiedawno było tyle krzyku w mediach jakie to diesle trujące, benzyniaki też trujace. nawet LPG nie zaliczają do paliw ekologicznych........tylko … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (81)