Wojna w Ukrainie zrywa łańcuchy dostaw. To wielki problem dla branży motoryzacyjnej

Producenci samochodów szczególnie dotkliwie odczuwają skutki kryzysu. Wojna w Ukrainie załamie łańcuchy dostaw - ocenia w środę Reuters. Główną przyczyną są zatory na trasie Azja-Europa. Agencja zwraca uwagę, że inwazja Rosji destrukcyjnie wpływa na transport morski, kolejowy i lotniczy ważnych materiałów.

Soest, Germany - August 2, 2019: New PORSCHE in the Car showroom.Lutsenko Oleksandr911, auto, automobile, automotive, car, carrera, cayman, city, classic, concept, dealer, drive, editorial, elegant, expensive, fast, german, germany, gt3, international, luxury, modern, motor, motor show, new, paris, performance, porsche, porshe, power, presentation, prestige, race, road, sale, show, showroom, signboard, speed, sports, sportscar, store, street, supercar, transport, transportation, turbo, vehicle, view, white, 911, auto, automobile, automotive, car, carrera, cayman, city, classic, concept, dealer, drive, editorial, elegant, expensive, fast, german, germany, gt3, international, luxury, modern, motor, motor show, new, paris, performance, porsche, porshe, power, presentation, prestige, race, road, sale, show, showroom, signboard, speed, sports, sportscar, store, street, supercar, transport, transportation, turbo, vehicle, view, whiteReuters podał, że problemy z zerwanymi przez wojnę w Ukrainie łańcuchami dostaw, odczuje m.in. Porsche
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Lutsenko Oleksandr
oprac.  LOS

Konflikt w Ukrainie prowadzi do coraz większych niedoborów kluczowych komponentów — wskazał Reuters. To istniejący już problem, który jeszcze się pogłębia. Wcześniej łańcuchy dostaw nadwyrężyła pandemia koronowirusa.

"Nowe utrudnienia stanowią kolejne zagrożenie dla ożywienia gospodarczego w Europie, potencjalnie przedłużając istniejące wąskie gardła, które w niektórych sektorach miały zniknąć dopiero w przyszłym roku" - podkreślił Reuters.

"Wojna dodatkowo pogłębia chaos wywołany przez wychodzenie światowej gospodarki z obostrzeń sanitarnych" - zaznaczyła agencja. Powołała się na analizę przeprowadzoną przez JP Morgan Chase & Co., z której wynika, że "najbardziej ucierpiały trasy Azja-Europa w związku z zamknięciem rosyjskiej przestrzeni powietrznej".

Porsche zawiesza produkcję modelu Taycan

Inwazja bardzo dotkliwie wpływa na branżę motoryzacyjną. "Producenci samochodów osobowych Porsche, Volkswagen, BMW oraz producent ciężarówek MAN już ograniczyli produkcję z powodu braku dostaw z regionu objętego kryzysu" - poinformował Reuters. Do końca tego tygodnia Porsche zawiesiło produkcję modelu Taycan. Jednym z elementów niezbędnych do produkcji samochodów są wiązki kablowe — problemy z dostawami uniemożliwiają montowniom pracę.

"W środę niemiecki producent części samochodowych Continental poinformował, że pracuje nad przeniesieniem produkcji z rosyjskiego zakładu, w którym zawieszono działalność" - napisał Reuters. "W przypadku, gdy sytuacja geopolityczna, zwłaszcza w Europie Wschodniej, pozostanie napięta lub nawet się pogorszy, może to mieć trwałe konsekwencje dla produkcji, łańcuchów dostaw i popytu" - oświadczył Continental.

Pracę "z powodów problemów logistycznych" czasowo zawiesił także Michelin.

Sytuacja gospodarki w Rosji. "Kartki i reglamentacja? Najprawdopodobniej tak"

Ukraińscy kierowcy pojechali walczyć z Rosją

"Wojna w Ukrainie oddziałuje na transport morski, kolejowy i lotniczy. Poziom zapasów jest już niski, a producenci nadal odczuwają skutki niedoboru chipów i gwałtownie rosnących cen energii" - stwierdził Reuters. Agencja przypomniała o rosnących cenach metali wykorzystywanych do produkcji samochodów — niklu, aluminium i palladu.

Reuters w swojej analizie zwrócił uwagę na kwestię kierowców TIR-ów, którzy wracają do Ukrainy, by walczyć z Rosjanami. "Według BGL (Federalne Zrzeszenie Niemieckich Przewoźników Drogowych, Logistyki i Utylizacji), co najmniej 7 proc. kierowców ciężarówek w Niemczech pochodzi z Ukrainy. Szef stowarzyszenia Dirk Engelhardt powiedział, że wielu z nich prawdopodobnie wróciło do domu, aby przyłączyć się do walki z Rosją".

Cytowany przez agencję Frank Appel, dyrektor generalny Deutsche Post DHL, dodał: - Nie jest jeszcze jasne, ilu z nich wróci na Ukrainę. Martwimy się, czy ci, którzy wyjeżdżają, wrócą zdrowi.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują