Kryzys może zablokować produkcję 7,7 mln samochodów. Gospodarki uzależnione od motoryzacji już liczą straty
Brak chipów może zablokować produkcję nawet 7,7 mln samochodów. Mocno przez to ucierpią gospodarki uzależnione od eksportu aut, jak Czechy i Słowacja - pisze "Rzeczpospolita". Nie ulega wątpliwości, że przemysł motoryzacyjny coraz boleśniej odczuwa skutki kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19.
Szacuje się, że w samym 2021 r. niedobór czipów może kosztować światowy przemysł motoryzacyjny nawet 200 mld euro. Francuska agencja AFP twierdzi, że trudności w dostępie do półprzewodników mogą zablokować produkcję nawet 7,7 mln samochodów. "Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje z kolei, że tylko w 2021 r. straty w produkcji aut w Europie sięgną 3–4 mln sztuk", czytamy.
Według niemieckiego stowarzyszenia VDA w październiku produkcja w fabrykach w Niemczech spadła o 38 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Eksport samochodów z Niemiec skurczył się o 39 proc.
Zmiażdżyli luksusowe auta. Służby opublikowały wideo
Problemy z dostępnością półprzewodników. Cierpią gospodarki uzależnione od eksportu samochodów
"Przed perspektywą poważnych perturbacji stoją gospodarki silnie uzależnione od przemysłu motoryzacyjnego. Przykładem jest Słowacja: w opinii Słowackiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego produkcja po 11-proc. spadku w 2020 r. nie zdoła powrócić w tym roku do poziomu sprzed pandemii" - czytamy w dzienniku.
Poza Unią Europejską nie jest lepiej. "Rz" przypomina komunikat Automotive News Europe z danymi brytyjskiego Society of Motor Manufacturers and Traders, które wyliczyło, że w październiku produkcja samochodów w Wielkiej Brytanii zmalała do poziomu 64,7 tys. sztuk- najniższego październikowego odczytu od 41 lat.
Upadłości w branży motoryzacyjnej
"Rz dodaje, że wzbiera fala upadłości w branży motoryzacyjnej. "W połowie listopada wniosek o ogłoszenie upadłości złożyła produkująca uszczelki i elementy gumowe firma TEC Produktion und Dienstleistungs. W kilku ostatnich tygodniach upadłość w Niemczech ogłosili tacy dostawcy motoryzacyjni, jak Bolta-Werke, trzy spółki zależne Boryszew Automotive Plastics, PWK Automotive Gruppe czy Henniges Automotive" - napisano.