Wpływ pogody na świąteczne zakupy. W tym roku podobnie, jak w zeszłym
Świąteczne zakupy będą porównywalne z ubiegłorocznymi - mówi wiceprezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński. Dodał, że dzieje się to pomimo faktu, iż obecny lockdown jest lżejszy niż przed rokiem. Przypomniał również, że wpływ na koszyk zakupowy ma pogoda.
"W tym roku w czasie Wielkanocy znów obowiązuje lockdown, choć w zeszłym roku w był on twardszy" - przypomniał wiceszef Izby.
Jak zaznaczył, bardzo dużo osób będzie spędzać te święta w gronie najbliższych w domowym zaciszu. "Trudno mi oczywiście przesądzić, czego w związku z tym klienci kupią więcej, a czego mniej, ale struktura i wielkość zakupów przed tymi świętami, raczej będzie porównywalna z tym, co było w zeszłym roku" - powiedział.
Zakaz handlu niezgodny z konstytucją? TK rozpozna sprawę
Według Ptaszyńskiego, nie można jednak pominąć wpływu pogody na zakupy.
"W oparciu o dane Centrum Monitorowania Rynku, którymi się posiłkujemy, wiemy że bardzo duży wpływ na koszyk ma wzrost temperatury powietrza. Pamiętajmy, że Wielkanoc to święta, gdzie wiosna już daje o sobie znać, więc im będzie cieplej, tym więcej będziemy mieli w koszykach takich produktów jak lody czy napoje, obok oczywiście standardowych zakupów związanych z Wielkanocą" - wyjaśnił.
Jak dodał, to może być właśnie ta zmienna, która będzie wpływała na strukturę koszyka zakupowego w te święta.
Polska Izba Handlu zrzesza ok. 30 tys. sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG i firmy usługowe.