Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Odmieni losy Mierzei Wiślanej. Z Finlandii do Polski przypłynie Ursa

399
Podziel się:

W maju z Finlandii przypłynie pogłębiarka Ursa, która będzie obsługiwać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną. Podstawowym zadaniem specjalistycznego statku będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Odmieni losy Mierzei Wiślanej. Z Finlandii do Polski przypłynie Ursa
W maju z Finlandii ma przypłynąć pogłębiarka, która będzie obsługiwać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną (Urząd Morski w Gdyni)

Urząd Morski w Gdyni kupił nowy, specjalistyczny statek, który może okazać się kluczowy dla przyszłości przekopu Mierzei Wiślanej. Pogłębiarka będzie odpowiedzialna za obsługę nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Specjalistyczna jednostka to pogłębiarka ssąca nasiębierna. Posiada ona własny system pogłębiarski oraz ładownię, która jest wypełniana urobkiem pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, a następnie z której urobek wypompowuje się na miejsce odkładu za pomocą systemu pomp i rurociągów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie

- Pogłębiarka będzie przede wszystkim służyła do utrzymania głównego toru na Zalewie Wiślanym, ale myślimy też, że w przyszłości może zostać wykorzystana przy utrzymywaniu innych miejsc, w szczególności w większych portach, takich jak Tolkmicko czy Frombork - wyjaśnia dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Stałe miejscu stacjonowania pogłębiarki przewidziano w porcie Nowy Świat przy przekopie Mierzei Wiślanej, gdzie znajduje się dla niej odpowiednio przygotowane miejsce postojowe.

Fińska stocznia zarobiła miliony

Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 r. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł. Jak podał Urząd Morski w Gdyni wykonawca złożył roszczenie waloryzacyjne, ale nie zostało ono przyjęte, jest w trakcie analiz.

Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybrano imię URSA, została zwodowana. Statek został zbudowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie rurociągów refulacyjnych oraz systemu przyłącza przeznaczonego do wyładunku.

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, spersonalizowana, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy - mówił wcześniej Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

23 km drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga

Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli Urzędowi Morskiemu w Gdyni na dokonanie oszczędności w zakresie wydatków, dotyczących prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny mają mieć docelowo 5 m głębokości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(399)
Batory
4 tyg. temu
Poszerzyc, poglebic do 15 metrow, wybudować duzy port i zarabiac na logistyce. Pozdrawiam z Warszawy
Wiesław z Maz...
4 tyg. temu
Po co ta pogłębiarka jak to ma być kanał dla kajaków?
Jan
4 tyg. temu
Mamy ponad 500 km wybrzeża, a jeśli chodzi o porty to i owszem duże porty w okolicach Szczecina i Świnoujścia, potem już tylko malutkie porciki aż do samej Gdyni, prawie 400km, obok 20km wielki port gdański i 50 km dalej wspaniały Elbląg. Dociekliwym polecam obejrzenie sobie zdjęć tych naszych portów najlepiej zrobionych z lotu ptaka, i wtedy może ktoś pomyśleć dlaczego nie Ustka, bo patrząc na mapę Polski to wydaje się bardziej rozsądna lokalizacja na inwestycje w port morski. Zalew Wiślany i Elbląg to cudowne miejsce dla turystyki i to jedyny sposób aby w inwestycję przekopu wlać odrobinę rozsądku.
JMjr
4 tyg. temu
czy te ponad 100 mln zł jest ujęte w kosztach Kaczego Rowku czy też pisowskim zwyczajem ukryte gdzieśtam?
Smutny Romek
4 tyg. temu
A u nas w stoczniach to tylko Kolesie z PIS dobra kasę doją. I nic sie nie produkuje.
...
Następna strona