Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Przekopem przez Mierzeję pływają głównie żaglówki. Tylko trzy jednostki dziennie

1121
Podziel się:

Pół roku po otwarciu przekopu przez Mierzeję Wiślaną ta warta 2 mld zł inwestycja pozostaje praktycznie bezużyteczna - pisze "Rzeczpospolita" po analizie danych z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekopem przez Mierzeję pływają głównie żaglówki. Tylko trzy jednostki dziennie
Przekopem przez Mierzeję Wiślaną pływają głównie żaglówki i statki pracujące na Zalewie Wiślanym - pisze "Wyborcza" na podstawie oficjalnych danych (Agencja Wyborcza, Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl)

Z danych tych wynika, że od otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną 18 września 2022 r. do 26 marca 2023 r. z nowej drogi wodnej skorzystały:

  • 373 żaglówki,
  • 155 jednostek pracujących przy pogłębianiu toru wodnego na Zalewie Wiślanym,
  • 49 jednostek państwowych, z których duża część brała udział w paradzie inauguracyjnej,
  • 4 jednostki rybackie.

"W sumie to 581 jednostek, czyli średnio około trzech dziennie. W rezultacie przekop można uznać jedynie za atrakcję turystyczną, bo jego główne zadanie nie zostało i nie wiadomo, kiedy zostanie zrealizowane" - pisze "Rz". I przypomina, że miało to być umożliwienie dotarcia statkom do portu w Elblągu z pominięciem drogi wodnej przez Cieśninę Pilawską na terenie Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Leszek Miller o przekopie Mierzei: na razie to jest rów, którym płyną kajaki

Droga wodna do portu w Elblągu. Spór rządu z miastem

"Rz" przypomina, że wraz z otwarciem kanału rozpoczęło się pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości ponad 8 km. Kluczowy jest jednak problem z ostatnim odcinkiem o długości 900 m w samym porcie w Elblągu. I ten pozostaje nierozwiązany.

Ministerstwo Aktywów Państwowych zadeklarowało, że wyłoży na ten cel 100 mln zł, ale w zamian chce przejąć większościowy pakiet udziałów w elbląskim porcie. Obecnie należy on w całości do samorządu. "Władze miasta nie chcą się na takie rozwiązanie zgodzić" - przypomina dziennik.

Magistrat rozpoczyna kampanię "Powiedz tak miejskiemu portowi". Uświadamia w niej, że zaproponowana kwota 100 mln zł na inwestycję nie jest doprecyzowana, a zatem może się okazać niższa. Jak czytamy w "Wyborczej":

Ponadto są to pieniądze na dokończenie zadania, które i tak musi zrealizować państwo, bo tor wodny jest jego własnością. 'Czy za to, że rząd dokończy przekop i wykona swoje zadanie mamy oddać większość udziałów w miejskiej spółce?' – pytają władze miasta.

Resort aktywów państwowych przekonuje, że elbląski port mógłby stać się czwartym portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki Polski. "Są jednak co do tego wątpliwości: brakuje ładunków, dla których transport kanałem miałby ekonomiczne uzasadnienie, ze względu na dogodne połączenie Gdańska i jego portowych terminali z Elblągiem drogą ekspresową S7. Na Bałtyku brakuje też odpowiedniej wielkości statków" - pisze dziennik.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1121)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
rok temu
Pół biedy kiedy Naród jest pełny ignorantów i ciemniaków. Cała bieda jest wtedy, kiedy składa się z tysięcy "Kurskich i Bielanow"
Rów Jaroslawa
rok temu
No ale nie piszą ile przeszło tajnych niewidzialnych okrętów podwodnych Macierewicza.
przedsiębiorc...
rok temu
Polityk, to człowiek, który nie nadawał się ani do roboty, ani do biznesu. Trudno więc, żeby tacy ludzie zrobili coś, co by przynosiło zyski. Łatwo wydaje się nie swoją kasę, do tego bez odpowiedzialności. Żaden biznesmen, po przeliczeniu zysków i strat nie wszedł by w taki interes.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1121)
Berg
6 miesięcy temu
Ten przekop to wprowadzenie jednostek wojennych by blokować Rosjan na zalewie
Hopkins
6 miesięcy temu
Jak mały móżdżek trzeba mieć by wszędzie widzieć tylko zysk a nie interes państwa! To ,że teraz te żaglówki ale i statki ochrony wybrzeża i inne jednostki mogą przepływać po naszej już trasie bez każdorazowej zgody Rosji jest bezcenne - a ta hołota co nic nie zbudowała i wszystko zamyka i likwiduje nie może tego znieść o POjąć !A to zawsze można POgłębić ale musi zniknąć chory oPOrtunizm anty PiS -owskich władz samorządowych !
123
6 miesięcy temu
PO z PSL i Lewicą jak będzie u władzy to wszystko już będzie cacy, łącznie z kanałem tylko żeby nas w niego swoją polityką nie wpuścili.Pozdrawiam
rychu
10 miesięcy temu
kanał to dobra robota pis PO trąbią forsa dla pielgniarek a nie na przekop pielgniarki forse przejedli a przekopu by nie było takirozum ma PO.
Polak
11 miesięcy temu
jaki mały móżdżek trzeba mieć by wszędzie widzieć zysk a nie państwo! Idąc tym tokiem myślenia dalej byłaby tu porastała puszcza z ziemnymi lepiankami krytymi sitowiem lub gałęziami! Ekspert z lewackiej łaski myślący polityką a nie horyzontami państwa! A teraz niech szanowny ekspert przepłynie do Elbląga starą trasą!
...
Następna strona