Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Dzierżawy nie będzie. Zwrot w sprawie terminala w Porcie Gdynia

56
Podziel się:

Nie będzie dzierżawy portu zbożowego na 30 lat konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, powiązanemu z holenderską Grupą Viterra. Taką decyzję podjęło Ministerstwo Infrastruktury, o czym poinformował w serwisie X wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Dzierżawy nie będzie. Zwrot w sprawie terminala w Porcie Gdynia
Unieważniono przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni (EAST_NEWS, Wojciech Strozyk/REPORTER)

"Podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna" - napisał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Resort infrastruktury w osobnym wpisie dodał, że "Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny". Dlatego nie uzasadniono stanowiska ministerstwa.

Kontrowersje wokół dzierżawy portu zbożowego trwały od miesięcy. W grudniu ubiegłego roku unieważnienia przetargu domagali się posłowie KO. Przeciw był również minister rolnictwa i rozwoju wsi w rządzie Mateusza Morawieckiego.

Politycy nawoływali do unieważnienia przetargu, podkreślając, że terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa.

Natomiast rozbudowa terminala możliwa jest dzięki funduszom unijnym, co sprawia, że proces przetargowy na dzierżawę musi być prowadzony w sposób transparentny i otwarty. A najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera.

Kontrowersje wokół terminala

"To jednak wywołało kontrowersje – środowiska związane z rolnikami podniosły głos, że Tapini i Ribera są związane z firmą Viterra, która już w tym momencie kontroluje ponad 60 proc. polskiego eksportu zbóż przez port. Nikt jednak nie ma zastrzeżeń do samej procedury przeprowadzenia przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia" - czytamy w serwisie gospodarkamorska.pl.

Po wybraniu oferty konsorcjum Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza oceniła, że "spowoduje to istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej" - dodaje biznes.trojmiasto.pl.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(56)
godot
3 miesiące temu
Z CPK/CPL prawdopodobnie może być podobna sytuacja. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 49% dochodów z działalności tego lotniska będzie trafiać do prywatnych podmiotów, w tym funduszu inwestycyjnego. Nakłady inwestycyjne to zaś szacunkowo 80% Skarb Państwa i 20% inwestorzy prywatni. Takie to "biznesy" proponował nam poprzedni rząd i jego lobbyści.
artman1999
3 miesiące temu
To nowy przetarg i nowa kasa pod stołem dla nowej władzy.O to w tym interesie chodzi.Kasa misiu kasa
Car16
3 miesiące temu
PiS wszystko by sprzedał albo wydzierżawił. W 2017 Beata Szydło była w Chinach z propozycją wybudowania CPK w Polsce przez Chińczyków. Zaproponowała im dzierżawę na 99 lat, żeby tylko wybudowali te lotnisko, ale Chińczycy słynący z budowy autostrad przez pustynię albo miast od podstaw, stwierdzili że ten projekt się nie opłaca.
Sunny
3 miesiące temu
Jak mozna wydzierzawiac port jtory rocznie przyniesie wiecej zysku niz dzierzawa 30 latnia? Ciekawe te biznesu. We Francji wszytko panstwowe w Polsce zarabiaja firmy z zachodu.
fakt
3 miesiące temu
Niemcy i Holendrzy satakim samym wrogiem Polakow jak Rosja
...
Następna strona