Dzierżawy nie będzie. Zwrot w sprawie terminala w Porcie Gdynia

Nie będzie dzierżawy portu zbożowego na 30 lat konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, powiązanemu z holenderską Grupą Viterra. Taką decyzję podjęło Ministerstwo Infrastruktury, o czym poinformował w serwisie X wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Unieważniono przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w GdyniUnieważniono przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | Wojciech Strozyk/REPORTER
oprac.  PBE

"Podjęliśmy decyzję, że nie wyrazimy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum, które uczestniczyło w przetargu. Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna" - napisał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Resort infrastruktury w osobnym wpisie dodał, że "Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny". Dlatego nie uzasadniono stanowiska ministerstwa.

Kontrowersje wokół dzierżawy portu zbożowego trwały od miesięcy. W grudniu ubiegłego roku unieważnienia przetargu domagali się posłowie KO. Przeciw był również minister rolnictwa i rozwoju wsi w rządzie Mateusza Morawieckiego.

Politycy nawoływali do unieważnienia przetargu, podkreślając, że terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa.

Natomiast rozbudowa terminala możliwa jest dzięki funduszom unijnym, co sprawia, że proces przetargowy na dzierżawę musi być prowadzony w sposób transparentny i otwarty. A najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera.

Kontrowersje wokół terminala

"To jednak wywołało kontrowersje – środowiska związane z rolnikami podniosły głos, że Tapini i Ribera są związane z firmą Viterra, która już w tym momencie kontroluje ponad 60 proc. polskiego eksportu zbóż przez port. Nikt jednak nie ma zastrzeżeń do samej procedury przeprowadzenia przetargu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia" - czytamy w serwisie gospodarkamorska.pl.

Po wybraniu oferty konsorcjum Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza oceniła, że "spowoduje to istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej" - dodaje biznes.trojmiasto.pl.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"