Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Mateusz Gąsiorowski
|
aktualizacja

Kontrowersje na otwarciu tunelu. Przedstawiciel KE niedopuszczony do głosu

982
Podziel się:

Choć Unia Europejska wyłożyła ogromne pieniądze na budowę tunelu na zakopiance, to polskie władze pominęły ten fakt podczas hucznego otwarcia inwestycji. Okazuje się, że to jednak nie koniec kontrowersji. Jak przekazał przedstawiciel KE, wbrew wcześniejszym uzgodnieniom z resortem infrastruktury nie dopuszczono go do głosu.

Kontrowersje na otwarciu tunelu. Przedstawiciel KE niedopuszczony do głosu
Odcinek drogi ekspresowej S7, na którym znajduje się tunel, budowany jest z dofinansowaniem z funduszy UE w kwocie blisko 303,6 milionów euro (PAP, PAP/Grzegorz Momot)

Przypomnijmy, że prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli w sobotę tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.

Jak pisaliśmy w money.pl, podczas uroczystości można było usłyszeć wiele o zasługach Lecha Kaczyńskiego i strategicznych decyzjach rządu, które umożliwiły realizację inwestycji. W wygłaszanych przemówieniach zabrakło jednak dość ważnej informacji. Budowa nowej drogi nie byłaby możliwa, gdyby nie dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Kontrowersje na otwarciu tunelu na zakopiance

Do sprawy w mediach społecznościowych odniósł się Jacek Wasik, dyrektor przedstawicielstwa regionalnego Komisji Europejskiej we Wrocławiu. Jak zaznaczył, "oprócz wizji i odwagi potrzebne są też fundusze UE, w tym przypadku 1,3 mld zł". "I o tym chciałem przypomnieć na dzisiejszym otwarciu, ale wbrew wcześniejszym uzgodnieniom z resortem infrastruktury nie dopuszczono mnie do głosu. Vive l’Europe" - napisał na Twitterze.

We wcześniejszej wiadomości poinformował natomiast, że podczas wydarzenia reprezentował Komisję Europejską.

Twitta udostępniła m.in. posłanka Kamila Gasiuk-Pihowicz. "Niebywały skandal! Chociaż tunel na Zakopiance w połowie powstał ze środków UE, to przedstawicielowi KE nie pozwolono dziś przemówić. Flagi unijne już wyprowadzali, teraz będą usuwać tabliczki informujące o dofinansowaniu? Tylko eurodiety jakoś sobie zostawiają" - napisała.

O odniesienie się do sprawy poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Czekamy na odpowiedź.

Unijne pieniądze na drogi w Polsce

Przypomnijmy, że odcinek drogi ekspresowej S7, na którym znajduje się tunel, budowany jest z dofinansowaniem z funduszy UE w kwocie blisko 303,6 milionów euro, co stanowi ponad połowę inwestycji.

Dwukilometrowy tunel pod górą Luboń Mały na odcinku S7 to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim. Jest częścią dużego projektu "Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień–Rabka" z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, przyjętego decyzją Komisji Europejskiej 7 grudnia 2017 r. Wartość dofinansowania z unijnego Funduszu Spójności to blisko 303,6 mln euro, co stanowi ponad połowę kosztów inwestycji wynoszonych 567,5 mln euro - informuje Komisja Europejska.

W swoim wystąpieniu Jarosław Kaczyński dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej. - Lech Kaczyński wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami i zasługuje, aby jego imieniem nazywać ulice, by budować mu ulice - mówił prezes PiS. Dodał, że "to krok ku budowie ważnej drogi, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, ale potrzebnej dla całej Polski".

Andrzej Adamczyk wyraził z kolei przekonanie, że kierowcy, którzy pojadą nowo wybudowaną drogą w przyszłości "będą cieszyli się z tego, że mają do dyspozycji komfortową drogę". Jak stwierdził, tak by się nie stało, "gdyby nie decyzje rządu o zwiększeniu finansowania potrzebnych, ważnych, niezbędnych, oczekiwanych przez pokolenia inwestycji" - m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Krajowego Funduszu Drogowego.

Droga S7 z Lubienia do Rabki

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r. Kosztu budowy samego tunelu to niemal miliard złotych.

Odcinek drogi S7 z Lubienia do Rabki ma być dwupasmową jezdnią o długości 15,83 km, z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym po obu stronach pasa rozdzielczego. Droga zawiera również trzy podjazdy, które będą miały trzy pasy na każdej jezdni, oraz tunel o długości 2 km. Inwestycja ta stanowi część kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której rozwój jest kluczowym priorytetem dla UE. Droga S7 stanowi część europejskiej trasy E77, która biegnie od Pskowa w Rosji aż do stolicy Węgier, Budapesztu. Droga E77 łączy szereg ważnych ośrodków miejskich, w tym Gdańsk, Warszawę i Kraków.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
fundusze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(982)
***
3 miesiące temu
Unia nie ma swoich pieniędzy. Jeszcze wszystkie darmozjady się dobrze pasą
6666
3 miesiące temu
Polska wpłaca składki ale nie dostała pieniędzy z KPO. UE jest chyba tylko po to żeby dokopać Polsce
senjor
3 miesiące temu
Żadna łaska ! --- A unia to niby skąd bierze pieniądze.Najpierw to trzeba Polskie pieniądze wpłacić do kasy w brukseli.
Tomas21989
3 miesiące temu
Żałosne ! Pan Wasik mogl sie podczas uroczystosi otwarcia tunelu wypowiedziec. Trzeba bylo tylko byc na tej uroczystosci . Zeby na nie byc trzba wstac rano i to w miare trzezwym. Temu panu sie zaspalo. Teraz sie oburza. I tez na to nadanie imiena dla tunelu.Wez sie pan w garsc, obetrzyj piane z kkacikow ust. Jakos to bedze.
tak
3 miesiące temu
No i bardzo dobrze , przyjechal do Polski sie najesc
...
Następna strona