Nie chciwość, ale raczej oszczędność i rozsądek powodują, że kupujemy wycieczki _ last minute _, lokujemy pieniądze w ryzykowne inwestycje czy polujemy na okazje, oferta z niską ceną jest zawsze poważnie rozważana - ocenili eksperci.
Zdaniem socjologa, prof. Andrzeja Rycharda z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, nawet upadki kolejnych biur turystycznych czy niepewna sytuacja Amber Gold nie wyeliminują wśród Polaków skłonności do korzystania z ryzykownych okazji. - _ Jesteśmy społeczeństwem na dorobku, gdzie oferta, która kusi atrakcyjną ceną, jest zawsze bardzo poważnie rozważana, jest bardzo istotnym kryterium wyboru _ - zaznaczył socjolog.
Według niego, ludzie uczą się jednak i na pewno kalkulacje ryzyka po tego typu doświadczeniach będą dużo bardziej ostrożne. _ - Na pewno będziemy bardziej dokładnie czytać to, co jest napisane najdrobniejszymi literkami _ - uważa ekspert
_ - W sklepach wybieramy ceny promocyjne, a nie normalne. Nowe kolekcje kupujemy po sezonie, a nie przed sezonem. Wolimy korzystać z ofert last minute, a nie z regularnych wczasów z normalnymi cenami _ - wylicza dr Katarzyna Ślebarska z Uniwersytetu Śląskiego.
Zdaniem psycholog, wbrew pozorom to przejawy nie tyle ludzkiej chciwości, ale raczej oszczędności i rozsądku. _ - Najczęściej prozaicznym powodem jest to, że na wiele wciąż nas nie stać _ - powiedziała Ślebarska.
Jak podkreśliła, w naszych czasach normalnym zjawiskiem jest to, że nieco hedonistycznie niczego sobie nie odmawiamy. _ - Pojawia się myśl: dlaczego mam przepłacać, skoro mogę mieć te same wakacje co inni, ale za połowę ceny; dlaczego mam wydać więcej, skoro mogę wydać mniej; dlaczego mam zrezygnować z wycieczki na Korfu czy Kretę i nie bawić się tak jak inni; sąsiedzi gdzieś pojechali, to dlaczego ja mam nie pojechać _ - pytała retorycznie.
Tymczasem - jak tłumaczy - z braku wystarczających środków często musimy zrezygnować z czegoś, na rzecz innego dobra. Dlatego szukamy okazji. - _ To bardzo dobrze podłapuje otoczenie: producenci, usługodawcy czyli np. biura podróży, które organizują już przecież nie tylko wycieczki +last+, ale też +first minute+ _ - wyjaśniła.
Ślebarska uważa, że dążenie do osiągania korzyści materialnych jest cechą zwłaszcza państw rozwijających się, które mają więcej do nadrobienia w sferze ekonomicznej. Równie ważna jest kultura społeczna: indywidualistyczna lub kolektywistyczna.
_ - Bardziej nastawione na zysk są zachodnie kultury indywidualistyczne, które cechuje rywalizacja i dążenie jednostki do realizacji własnych celów. W społeczeństwach, które działają na zasadzie grupowej, ważniejszy jest zysk wspólny niż korzyści indywidualne _ - dodała.
Podkreśliła jednak, że w dążeniu do zysku _ trzeba być uważnym, by nie dać się naciągnąć _. _ Taka postawa nie zawsze nam się opłaca. Warto się zastanowić co poświęcam i na jaki cel _ - zaznaczyła Ślebarska.
_ - To nie jest tak, że ludzie w Polsce są nieprawdopodobnymi ryzykantami i działają irracjonalnie. W końcu ponad 20 lat funkcjonowania gospodarki rynkowej pokazało, że Polacy potrafią się do niej racjonalnie dostosowywać _ - podsumował prof. Rychard.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Agencje ratingowe rządzą polską gospodarką. Zobacz jak Nawet sama groźba obniżenia wiarygodności kredytowej kraju może mieć dramatyczne konsekwencje dla naszych finansów. | |
Lokaty antybelkowe. Dla nich też się kończą Zmiana przepisów dotyczących opodatkowania lokat dotnie też przedsiębiorców, którzy dziś korzystają ze sprzyjających interpretacji podatkowych. | |
Bezpańskie miliardy czekają na spadkobierców Nikt nie informuje rodzin zmarłych o tym, że mieli konto w danym banku i że są na nim jakieś pieniądze. |