PIT 2023. Masz czas do 2 maja. Szykuj się na dopłatę podatku

Rusza sezon składania rozliczeń podatkowych za 2022 rok. Trzeba w nim uwzględnić cały szereg zmian, m.in. wprowadzenie, a potem likwidację ulgi dla klasy średniej. Resort finansów szacuje, że dopłaty w rozliczeniu rocznym za 2022 rok będzie musiało dokonać 1,2 mln podatników. Z koniecznością dopłaty muszą się liczyć podatnicy, którzy uzyskiwali przychody z kilku źródeł i przekroczyli próg 120 tys. zł, a także ci, którzy płacili zaliczki według zasad z 2021 r.

sk�adanie PIT
Bydgoszcz, 27.04.2018. Sk�adanie rocznych zezna� podatkowych PIT za rok 2017 w Trzecim Urz�dzie Skarbowym w Bydgoszczy, 27 bm. Deklaracje roczne za 2017 rok nale�y z�ozy� do 30 bm. (mr) PAP/Tytus �mijewski
Tytus �mijewski
ilustracja, interesanci, interesant, kolejka, petenci, petent, piecz�tka, pit, pit za 2017, pity, podatek, podatek roczny, podatki, podatkowe, podatnicy, rozliczenia, rozliczenie, rozliczenie roczne, skarb�wka, sk�adanie, Trzeci Urz�d Skarbowy, us, zeznanie roczne, roczneRoczny PIT co do zasady trzeba wypełnić do 30 kwietnia. W tym roku to niedziela, potem jest wolny pierwszomajowy poniedziałek. Dlatego termin rozliczeń przesunięto na 2 maja
Źródło zdjęć: © PAP | Tytus �mijewski

Pracodawcy do końca miesiąca muszą przekazać pracownikom PIT-11. Jak informuje portal Prawo.pl - w środę, 15 lutego, Ministerstwo Finansów w ramach usługi "Twój e-PIT" udostępni rozliczenie podatku za ubiegły rok dla 24 mln Polaków. Można je zaakceptować, odrzucić i wypełnić druk samodzielnie, poprawić, albo nie robić nic. Wtedy 2 maja system automatycznie zaakceptuje rozliczenie. Jak będzie wyglądało rozliczenie z Polskim Ładem?

Roczny PIT co do zasady trzeba wypełnić do 30 kwietnia. W tym roku to niedziela, potem jest wolny pierwszomajowy poniedziałek. Dlatego termin rozliczeń przesunięto na 2 maja. Zeznania będzie można również złożyć w wersji papierowej.

Do obliczenia hipotetycznego podatku będą wykorzystywane wyłącznie dane, które podatnik wskaże w deklaracji PIT, przy uwzględnieniu podanych przez podatnika ulg i preferencji. Jeżeli tak obliczony hipotetyczny podatek należny będzie niższy od wykazanego przez podatnika w zeznaniu podatkowym, to urząd skarbowy poinformuje podatnika i dokonana zwrotu podatku. Podatnicy sami będą mogli sprawdzić, ile wyniósł ich hipotetyczny podatek należny przy użyciu specjalnego ministerialnego kalkulatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przez kilkukrotnie wprowadzane w ubiegłym roku zmiany podatkowe – niektóre nawet z datą wsteczną, może się także okazać, że wielu podatników będzie musiało dopłacić brakujący podatek.

- Szacujemy, że dopłaty w rozliczeniu rocznym za 2022 rok będzie musiało dokonać 1,2 mln podatników, a więc mniej niż w latach poprzednich. W 2021 r. dopłat musiało dokonać 2 mln podatników – powiedział Artur Soboń, wiceminister finansów, cytowany przez Prawo.pl.

Próg 120 tys. zł i stawka 32 proc. podatku

Minister przypomniał, że w ubiegłym roku została podniesiona kwota wolna w podatku dochodowym do 30 tys. zł oraz próg podatkowy, powyżej którego dochody są objęte 32-proc. podatkiem. W lipcu 2022 r. z kolei m.in. została obniżona dolna stawka podatkowa do 12 proc. oraz zniesiony system wprowadzony na początku roku 2022, który umożliwiał płacenie zaliczek podatkowych w wysokości z 2021 r.

Z koniecznością dopłaty muszą się liczyć podatnicy, którzy uzyskiwali przychody z kilku źródeł i przekroczyli próg 120 tys. zł, a więc zostali objęci stawką 32-proc., a także ci, którzy płacili zaliczki według zasad z 2021 r., bo wówczas nie objęły one całości należnego podatku.

Wybrane dla Ciebie