Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Faktura bez podpisu a dowód księgowy

0
Podziel się:

Już od 1 maja tego roku nie trzeba podpisywać faktur VAT. Zniesienie tego wymogu jest wynikiem dostosowania polskich regulacji w podatku VAT do VI dyrektywy Unii Europejskiej. Brak obowiązku podpisywania faktur przyczynić ma się do uproszczenia zasad prowadzenia działalności gospodarczej.

Przypomnijmy, iż poprzednio obowiązujące rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zawierało listę elementów, jakie powinna zawierać prawidłowo wystawiona faktura VAT.

Do takich elementów należały czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971) nie zawiera już takiego wymogu.

Zlikwidowanie obowiązku podpisywania faktur VAT w przepisach podatkowych nie zamyka jednak sprawy. Na tle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o rachunkowości pojawiają się bowiem wątpliwości, czy taki niepodpisany dokument może zostać zakwalifikowany jako prawidłowo wystawiony dowód księgowy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego
2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej
3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych
4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu
5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów
5) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja)
, podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Prawo bilansowe uznaje niepodpisany dowód księgowy jedynie w przypadku, gdy taka praktyka wynika z techniki dokumentowania zapisów księgowych.

Rozbieżność pomiędzy regulacjami VAT a prawem bilansowym została na szczęście dostrzeżona przez Senat, który skorzystał z inicjatywy ustawodawczej i wniósł do Sejmu stosowny projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Senacka nowela jest bardzo krótka, zawiera jedynie dwa artykuły. Proponuje się zmianę art. 21 ust 1a, nadając mu następujące brzmienie:
„Można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 (patrz pkt 5 i 6 powyżej), jeżeli wynika to z odrębnych przepisów lub techniki dokumentowania zapisów księgowych”.

Nowelizacja ta usunie rozbieżności pomiędzy regulacjami VAT i przepisami prawa bilansowego, umożliwiając tym samym zakwalifikowanie nie podpisanej faktury VAT jako dowodu księgowego do ujęcia księgach rachunkowych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości znajduje się w chwili obecnej w sejmowej Komisji Finansów Publicznych.

Rozporządzenie VAT oraz ustawę o rachunkowości znajdziesz w serwisie DLA FIRM msp.money.pl

podatki
vat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)