Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Ubezpieczenie bagażu lotniczego. Co zrobić gdy linia lotnicza zgubi lub dostarczy twój bagaż z opóźnieniem?

0
Podziel się:

Sprawdź jak uzyskać odszkodowania, i co zrobić, jeśli walizka zostanie uszkodzona, okradziona lub dostarczona z opóźnieniem.

Ubezpieczenie bagażu lotniczego. Co zrobić gdy linia lotnicza zgubi lub dostarczy twój bagaż z opóźnieniem?
(PAP/DPA)

Każdy bagaż rejestrowany na lotnisku jest automatycznie ubezpieczony. Zobacz, jak szybko odzyskać pieniądze od linii lotniczej, jeśli nie potraktowała twoich rzeczy należycie.

Według SITA, jedynej organizacji na świecie publikującej dane na temat przewozu bagaży podczas lotów, 6 walizek na tysiąc ulega zniszczeniu, a średnio 3 walizki na tysiąc zostają zgubione. W praktyce oznacza to, że jeśli często latasz samolotem, prędzej czy później twoja walizka zostanie dostarczona z opóźnieniem, zgubi się lub ulegnie zniszczeniu. Na szczęście każdy bagaż posiada podstawowe ubezpieczenie, wliczone w cenę biletu lotniczego, które pokrywa koszty wszystkich wyżej wymienionych nieprawidłowości. Przepisy dotyczące odszkodowań reguluje Konwencja Montrealska oraz Konwencja Warszawska, które obowiązują prawie na całym świecie.

Opóźniony bagaż

Gdy po wylądowaniu w miejscu docelowym nie znajdziesz swojej walizki, nie musi to oznaczać że została ona zgubiona. 98 procent opóźnionych bagaży wraca do właścicieli. Gdy okaże się że twojego bagażu nie ma, musisz pójść do Biura Rzeczy Znalezionych, które znajduje się na lotnisku i wypełnić formularz PIR (Property Irregularity Report). Linia lotnicza zacznie proces poszukiwania twojej walizki. Zazwyczaj zagubiony bagaż znajduje się w przeciągu 24 godzin od przyjęcia zgłoszenia przez pracownika na lotnisku.

W trakcie oczekiwania na bagaż pasażer ma prawo do zakupu najpotrzebniejszych rzeczy na koszt przewoźnika. Warto dowiedzieć się jakie są to produkty, ponieważ linie lotnicze mają różne listy produktów które określają jako najpotrzebniejsze. Ryanair zwraca pieniądze za kosmetyki i ubrania - _ jednakże - jak powiedziała Katarzyna Gaborec z Biura Prasowego Ryanair - muszą to być niezbędne rzeczy i w rozsądnej cenie _. Na dostarczenie paragonów za zakupy zastępcze pasażer ma 21 dni.

Uszkodzona walizka

Jeśli twój bagaż dotrze na lotnisko na czas ale walizka będzie uszkodzona musisz niezwłocznie zgłosić nieprawidłowość wypełniając PIR w Biurze Rzeczy Znalezionych. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz tego zrobić na lotnisku, masz 7 dni na zgłoszenie szkody, aczkolwiek musisz wtedy udowodnić, że walizka została uszkodzona przez linie lotniczą w trakcie lotu, a nie na przykład przez taksówkarza w drodze z lotniska do hotelu. Najlepiej jeśli zrobisz zdjęcie uszkodzonej walizki na lotnisku z widocznym zegarem z godziną oraz datą czasu miejscowego.

Pomóc mogą też zeznania świadków, potwierdzające odbiór uszkodzonego bagażu. Wystarczy poprosić kilku współpasażerów, którzy widzieli jak odbierasz walizkę o numer telefonu lub e-mail i skontaktować się z nimi z prośbą o poświadczenie twojej wersji wydarzeń na piśmie. Każda reklamacja jest rozpatrywana indywidualnie. PLL LOT zazwyczaj zwraca całość pieniędzy za uszkodzoną walizkę po okazaniu dowodu zakupu, natomiast Ryanair oferuje swoim pasażerom nową zastępczą torbę. Jeśli bagaż dotarł do Ciebie z opóźnieniem, masz 7 dni na zgłoszenie szkody od daty odbioru walizki. Przy uszkodzonej zawartości procedury są takie same jak przy kradzieży lub zagubieniu bagażu.

Zagubiony, okradziony bagaż

Zgodnie z procedurą w międzynarodowym systemie World Tracer poszukiwanie bagażu trwa około 30 dni. Jeśli twój bagaż nie znajdzie się w tym czasie, zostanie on uznany za zagubiony. Od tego momentu masz 2 lata na złożenie pisemnej reklamacji do linii lotniczych. Konwencja Montrealska reguluje górną kwotę odszkodowania, o które można się starać. Kwota ta wynosi 1131 SDR. SDR jest walutą bezgotówkową i obecnie (23.07.14) wynosi 4,72 zł.

Do złożenia reklamacji są potrzebne dokumenty, które zostały złożone na lotnisku przy stwierdzeniu braku bagażu (PIR, odcinek biletu, karta pokładowa i wywieszka bagażowa), opis zawartości bagażu, wycenę zawartości oraz walizki, paragony potwierdzające wartość roszczenia (jeśli takie posiadasz). Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za pieniądze i rzeczy wartościowe, takie jak sprzęt fotograficzny, sprzęt sportowy, laptop i tym podobne, o ile rzeczy nie zostały zgłoszone przed lotem. Oprócz wyceny pasażera, wysokość odszkodowania zależy od wagi bagażu. Na podstawie Konwencji Warszawskiej, pasażer ma prawo o odszkodowanie w wysokości 33 dolarów amerykańskich za każdy kilogram bagażu.

Brak pomocy ze strony linii lotniczej

Przepisy dokładnie określają za co i w jaki sposób linia lotnicza jest odpowiedzialna, ale co zrobić jeśli przewoźnik uchyla się od odpowiedzialności za bagaż? By uniknąć problemów z przewoźnikiem, przed kupnem biletu sprawdź kto obsługuje lot i wybierz firmę która jest godna zaufania. Unia Europejska co roku publikuje tak zwaną czarną listę linii lotniczych, które podlegają zakazowi wykonywania lotów na terenie UE. Listę można pobrać na stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Według Jerzego Barańskiego - wrocławskiego Rzecznika Praw Konsumenta - _ jeśli zawiera się umowę z taką linią lotniczą, to się ryzykuje _. Dochodzenie swoich praw i uzyskanie odszkodowania od takiego przewoźnika jest bardzo trudne.

W przypadku lotów poza UE zgłaszasz sprawę do urzędu transportu państwa macierzystego dla linii lotniczej. Jeśli nie możesz takowego znaleźć, lub nie potrafisz skontaktować się z urzędem danego państwa, a linia lotnicza nie czuje się odpowiedzialna za wyrządzenie szkody, możesz dochodzić swoich praw przed sądem w kraju w którym zarejestrowana jest firma. W przygotowaniu pozwu pomoże ci Powiatowy (Miejski) Rzecznik Praw Konsumenta, aczkolwiek dokument zostanie napisany w języku polskim. Za tłumaczenia przysięgłe oraz złożenie pozwu w kraju pozwanego odpowiedzialny jest pasażer. Musi on również na swój koszt wynająć prawnika.

Jest to długi i trudny proces, e skrajnych przypadkach może się okazać że koszty, które poniesiesz będą większe niż odszkodowanie. Jeśli podróżujesz w obrębie Unii Europejskiej, sprawa jest prostsza. Zażalenia należy złożyć do Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych, które pomoże w komunikacji z przewoźnikiem oraz w uzyskaniu odszkodowania.

* Jak zmniejszyć ryzyko zgubienia bagażu? *

Czytaj więcej w Money.pl
Ryanair uruchomi trzy nowe połączenia W sumie zimą samoloty Ryanair będą latały do 23 portów.
Bezpieczeństwo priorytetem dla przewoźników Tegoroczne, 70. Walne Zgromadzenie Międzynarodowego Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) rozpocznie się dziś na Bliskim Wschodzie
Unia uaktualniła czarną listę linii lotniczych Komisja postanowiła usunąć z listy wszystkie linie z Suazi. Jest też dobra wiadomość dla Filipin.
giełda
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)