Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Diesel przestał sie opłacać? Bzdura! Obalamy mit

0
Podziel się:

Money.pl sprawdził, czy warto pozbyć się ropniaka i jak zaoszczędzić na tankowaniu.

Diesel przestał sie opłacać? Bzdura! Obalamy mit
(Reporter)

Coraz większa drożyzna na stacjach paliw nie osłabiła apetytów Polaków na kupowanie aut. W styczniu z salonów nowym samochodem wyjechało ponad 22 proc. więcej klientów niż przed rokiem. Nie widać też panicznej ucieczki od diesla. Money.pl sprawdził, jakie samochody są najbardziej ekonomiczne w czasach rekordowo drogiego tankowania.

Drożejące paliwa mocno biją kierowców po kieszeniach. Spośród wszystkich paliw, od stycznia 2011 roku, najbardziej podrożał olej napędowy - o ponad 20 proc. Cena benzyny i autogazu skoczyła średnio o prawie 15 proc.

źródło: e-petrol

Czy to przełożyło się na spadek zainteresowania zakupem samochodu? Biorąc pod uwagę obawy o sytuację gospodarczą i galopujące ceny paliw, sprzedaż aut w styczniu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, wygląda wręcz rewelacyjnie.

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w styczniu, zarejestrowano 24 tys. 313 nowych samochodów osobowych. To co prawda mniej o ponad 10 proc. niż w grudniu 2011 r., ale jednocześnie więcej, aż o 22,2 proc. (4417 aut) niż w styczniu 2011 roku.

Spadło za to zainteresowanie samochodami używanymi. W styczniu tego roku zarejestrowano 44 tys. 140 aut ( o 0,8 proc. mniej w porównaniu z styczniem 2011 roku). W tej liczbie 43 proc. to samochody, które mają więcej niż 10 lat.

źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z CEP

Jeśli styczniowy trend się utrzyma, może to oznaczać, że w tym roku będzie szansa do powrotu do poziomów sprzedaży aut sprzed kryzysu czyli z 2007 lub nawet rekordowego 2008 roku.

Eksperci są jednak bardzo ostrożni w prognozach. _ - Musimy poczekać na kolejne miesiące. Styczniowe, dobre wyniki w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku, mogą być związane z likwidacją ulg podatkowych przy zakupie aut z kratką - _mówi Money.pl Wojciech Drzewiecki, ekspert Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. _ - Klienci po prostu zrobili zakupy jeszcze w 2010 roku, stąd niski poziom sprzedaży na początku 2011 roku, czyli po likwidacji ulg _ - tłumaczy.

Z otwieraniem szampanów przez dilerów samochodowych, radzi też poczekać Łukasz Szarama, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. _ - Widać ogólny spadek liczby samochodów importowanych. Sprzedaż samochodów nowych, również nie wygląda najlepiej w porównaniu z końcem ubiegłego roku. Obawiam się, że mimo wszystko ten trend się utrzyma - _ prognozuje.

Wciąż diesel, czy może lepiej benzyna z LPG?Wyraźnie droższy od benzyny olej napędowy wcale nie przyczynił się od ucieczki od aut z sinikami wysokoprężnymi. Co prawda ich sprzedaż w styczniu tego roku w porównaniu z początkiem 2011 roku, nieznacznie spadła. Jednak trudno mówić o końcu ery, tak cenionego przez Polaków diesla_ . _

Z danych CEP wynika, iż udział aut z silnikiem wysokoprężnym wśród kupionych nowych samochodów spadł z 45,5 proc. do 39,5 proc. W przypadku używanych aut, ten spadek był jeszcze mniejszy. W 2010 roku stanowiły 62 proc. kupowanych pojazdów, a w 2011 roku - 58,2 proc.

Przeanalizowaliśmy liczbę, rodzaj i ceny aut, wystawianych na sprzedaż w moto.money.pl. Co prawda liczba oferowanych_ diesli _skoczyła niemal czterokrotnie, jednak jednocześnie nie widać dramatycznego spadku ich cen. Wręcz przeciwnie, te znacznie wzrosły. Oznacza to, że wciąż są poszukiwane przez Polaków i jest na nie popyt.

Porównanie aut wystawianych na aukcjach internetowych*
Rodzaj aut Z silnikiem benzynowym Z silnikiem wysokoprężnym
źródło: Money.pl, *porównaliśmy auta o podobnych osiągach około 75-77 kW oraz ze standardowym wyposażeniem
Liczba pojazdów wystawionych na sprzedaż w styczniu 2011 roku 18 911 5 053
Liczba pojazdów wystawionych na sprzedaż w styczniu 2012 roku 48 959 19 019
Średnia cena oferowanych aut w styczniu 2011 roku 38 632 55 077
Średnia cena oferowanych aut w styczniu 2012 roku 42 183 70 066

Sprawdziliśmy czy to wciąż efekt dużego sentymentu i przyzwyczajenia polskich kierowców do ropniaków, czy jednak wciąż opłaca się je kupować. Pod uwagę wzięliśmy jeden z najczęściej kupowanych, nowych modeli - _ Skodę Octavię Active . _

Porównanie kosztów na przykładzie popularnego modelu auta, przy założeniu, że rocznie przejeżdża 20 tys. km
Model Skoda Octavia Active z silnikiem benzynowym 1,6 MPI/75 kW Skoda Octavia Active z silnikiem na olej napędowy 1,6 TDI/77 kW Skoda Octavia Active z silnikiem benzynowym 1,6 MPI/75 kW i fabrycznie założoną instalacją LPG Skoda Octavia Active z silnikiem benzynowym 1,6 MPI/75 kW z instalacją LPG, założoną w niezależnym warsztacie
Obliczenia Money.pl na podstawie cen z dnia 10.02.2012 roku, z uwzględnieniem kosztu fabrycznej instalacji LPG w cenie 4850 zł, *z uwzględnieniem kosztu instalacji LPG założonej przez wyspecjalizowaną firmę w cenie 3 500 zł
Cena auta 59 500 zł 72 500 zł 64 300 zł* 63 000 zł**
Średnie spalanie l/100 km 7,1 4,7 9,2 9,2
Koszt przejechania 100 km 39 zł 27 zł 26 zł 26 zł
Roczny koszt eksploatacji (koszt paliwa, przegląd techniczny, wymiana płynów) 8 200 zł 5 600 zł 5 500 zł 5 500 zł

Nowy samochód z silnikiem diesla wciąż jest znacznie droższy od benzynowego odpowiednika. W przypadku Skody Octavii o 13 tys. zł czyli o ponad 20 proc. Wciąż jednak, mimo tego, że olej napędowy jest droższy od benzyny 95, można liczyć, że przy pokonywaniu 20 tys. km rocznie, różnica w cenie ropniaka zwróci mu się po około czterech latach, czyli po przejechaniu blisko 80 tys. km. Potem będzie oszczędzał około 2600 zł rocznie (zakładając podobną do dzisiejszej relację cen paliw).

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/212/m89556.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/aktualnosci/artykul/nowy;taryfikator;mandatow;zacznie;obowiazywac;przed;wakacjami,212,0,1021908.html) *Dwukrotnie wyższe mandaty. Sprawdź od kiedy * Nowy taryfikator urzędnicy MSW przygotowali po konsultacjach z policjantami.

Jeszcze więcej zaoszczędzi wybierając auto z instalacja gazową. W przypadku wyboru opcji auta z instalacją fabryczną (droższą), dopłata w wysokości 4850 zł, zwróci mu się po niespełna dwóch latach, czyli po pokonaniu niespełna 40 tys. km. Jeżdżąc na gazie, zaoszczędzi rocznie 2500 zł.

Nabywca _ Skody Octavii _ zyska najwięcej jak zdecyduje się na założenie instalacji gazowej na własna rękę, czyli w wybranej, niezależnej od _ Skod _y wyspecjalizowanej stacji. Dopłaci wtedy do auta około 3500 zł. Zakładając, że podobnie jak pozostali będzie pokonywał nowym autem 20 tys. km rocznie, zarobi na instalacje w około 1,5 roku, czyli o przejechaniu około 30 tys. km. Potem, w porównaniu z benzyniakiem będzie rocznie oszczędzał 2700 zł.

Zdaniem ekspertów Polacy nie będą masowo uciekać od diesla. Jeżeli już to prognozują nieznaczny spadek jego popularności.
Kalkulator kredytowy

| Kwota kredytu |

Kwota kredytu jest to wysokość udzielonego kredytu. | |
| --- | --- | --- |
| Oprocentowanie |

Oprocentowanie nominalne to oprocentowanie kredytu podawane przez bank w skali roku. | % |
| Okres kredytowania |

Okres kredytowania to okres czasu w ciągu którego musisz spłacić kredyt. W kalkulatorze przyjęto kapitalizację odsetek równą liczbie spłacanych rat. Dlatego okres kredytowania powinien być wielokrotnością okresu kapitalizacji. | lata miesiące |
| Kapitalizacja |

Kapitalizacja określa, jak często bank nalicza oraz odejmuje odsetki od kwoty kredytu. W kalkulatorze kapitalizacja odsetek równa jest liczbie spłacanych rat. Im częstsza jest kapitalizacja odsetek, (im częściej naliczane są odsetki) tym niższa jest efektywna stopa procentowa. | miesięczna kwartalna |
| Raty |

Raty Są dwa podstawowe rodzaje rat: równe i malejące. - równe - od początku do końca spłaty kredytu, kolejne raty mają taką samą wartość. Raty równe oblicza się, dzieląc koszt kterytu przez liczbę rat. - malejące - raty kredytu zmniejszają się wraz ze zmniejszaniem się długu pozostałego do spłacenia. W przypadku rat malejących największe obciążenie z tytułu obsługi kredytu jest na początku. Od pierwszej raty spłacamy bowiem całe odsetki i część kapitału. W miarę jak zmniejsza się kapitał, maleją miesięczne odsetki, stąd kolejne raty są coraz niższe. | równe malejące |
| | | |

- _ Oprócz drożejącego oleju napędowego i wciąż wysokiej różnicy w cenach aut, dodatkowym bodźcem sprzyjającym pojazdom benzynowym jest nowoczesna gama silników np. TSI, które nadrabiają oszczędnością w spalaniu w porównaniu z silnikami diesla. Wzrasta też gama samochodów z fabryczną instalacją gazową. Poza tym ropniaki nie są już tak niezawodne jak kiedyś. Pojawiające się coraz częściej usterki są znacznie droższe w usunięciu (koło dwumasowe, turbosprężarki), co wpływa na pogarszającą się opinię wśród kierowców _ - mówi Łukasz Szarama z Polskiej Izby Motoryzacji.

Mimo to ekspert nie spodziewa się, że firmy odejdą od _ diesli _. _ - Nadal dla wielu flot, używanie ropniaków pozostaje korzystniejsze od jeżdżenia pojazdami zasilanymi silnikami benzynowymi. Głównie jest to spowodowane liczbą przejeżdżanych kilometrów rocznie _ - argumentuje Szarama.

Wtóruje mu Wojciech Drzewiecki z Samaru. _ - Jeżeli chodzi wzrost cen oleju napędowego to po prostu polski rynek się zeuropeizował. U nas do niedawna relacje cen były bezpodstawnie korzystniejsze na rzecz oleju. Teraz się wyrównały i nie ma od tego odwrotu. Kierowcy pozostaną przy ropniakach tym bardziej, że na nasz rynek zaczynają wchodzić pojazdy z napędem hybrydowym na bazie diesla, na przykład współzasilane przez LPG. To poprawi ekonomikę ich eksploatacji - _ mówi ekspert.

Nadciąga era autogazu?Aut zasilanych autogazem wciąż przybywa. Obok Włochów, Holendrów czy kierowców z Korei Płd. pod względem ich liczby na drogach należymy do światowej czołówki. Z autogazu korzysta ponad 2,5 mln kierowców. Jesteśmy największym rynkiem aut z instalacją LPG w Unii Europejskiej. Co ósmy samochód na naszych drogach zasilany jest tym paliwem.

źródło: Gazeo na podstawie danych z CEP

W 2010 roku, zamontowano nowe instalacje w 180 tys. aut. Należy jednak zaznaczyć, że w tym samym okresie, złomowano ponad 200 tys aut z instalacją LPG.

_ - Na naszych oczach dokonuje się zmiana postrzegania autogazu. Nieustannie rosnące i przekraczające kolejne psychologiczne bariery, ceny benzyny i oleju napędowego czynią autogaz coraz chętniej wybieranym przez użytkowników paliwem. Wpływa na to także rosnąca oferta nowych samochodów z instalacją LPG i ich niezawodność - _mówi Money.pl Wojciech Mackiewicz z Gazeo.pl.

Jego zdaniem rozpoczynający się rok nie będzie odbiegał od minionego. Branża LPG zanotuje kolejne wzrosty a oferta producentów samochodów zostanie uzupełniona o kolejne modele zasilane autogazem. _ - Wszystko wskazuje na to, że obciążenia fiskalne autogazu, pozostaną na stałym poziomie stabilizując cenę LPG i czyniąc z niego coraz bardziej atrakcyjne ekonomicznie paliwo - _ mówi Mackiewicz.

Za montaż instalacji autogazu do typowego silnika czterocylindrowego zapłacić należy od 2000 do 3500 zł, w zależności od producenta instalacji. Na polskim rynku działa blisko 2 tys warsztatów montujących LPG. Część z nich należy do dużych wyspecjalizowanych, ogólnopolskich sieci. Wspomnieć także warto o samochodowych serwisach dealerskich, które dokonują montażu instalacji LPG w nowych samochodach.

W minionym roku, swoją premierę miało osiem modeli zasilanych LPG. Auta zasilane autogazem oferują: Peugeot, Opel, Mercedes, Dacia, VW, Fiat, Skoda, Seat, Chevrolet, oraz Mitsubishi._ - Polscy importerzy doganiają Europę, proponując coraz więcej modeli z fabryczną instalacją autogazu. Jednak dzisiejsza oferta jest nadal znacznie bardziej uboższa niż np. u naszych sąsiadów zza Odry. Na rynku niemieckim, klient może wyjechać autem na gaz z salonu np. Subaru, Volvo, Citroenem, Dodgem, Fordem, Jeepem, Renault - _wymienia Mackiewicz.

O cenach paliw czytaj w Money.pl
Samochód z whisky w baku? Tak to możliwe W przyszłości whisky będzie nie tylko wybornym trunkiem, ale również alternatywnym źródłem energii. Odpady powstające podczas jego produkcji mogą zasilać nasze auta.
On rozwiał nadzieje w sprawie cen paliw Minister finansów nie widzi możliwości obniżenia akcyzy na benzynę i olej napędowy - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Dodał, że na obecny wzrost cen paliw wpływ mają światowe ceny ropy naftowej i kursy walutowe.
Rząd może obniżyć ceny paliw. Zobacz dlaczego tego nie zrobi Ministerstwo skarbu obiecuje, że będzie się starać zahamować wzrost cen paliw. Czy mu się uda?
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)